Hej jag söker en 2.0 motor och en 5-vxl 901 växellåda tilll min 65 911. Ring 0708-356540 eller emaila om ni har tips eller vill sälja.
Tack på förhand
Mikael
Köpes 911 2.0 motor och 901 växellåda
-
- Posts: 10
- Joined: Wed May 17, 2006 9:34 pm
- Location: Stockholm, Sweden
Köpes 911 2.0 motor och 901 växellåda
Best,
Mikael
Mikael
Begräns dig inte till 2,0 blir ändå svårt att få till maching numbers.
2 litrarna i aluminium är igentligen (objektivt sett) relativt "dåliga" motoroer m.a.p. topparnas små ventiler och "toppiga" kolvar. Det som gör dem attraktiva är blockhalvorna är starka så fartdårar som Parced gillar dessa block och därmed jackar upp priset på 2 litrarna. Sedan krävs det maskinbearbetning för kolv kylning o.s.v. för 10-15' för att dom skall vara användbara i högeffekts applikationer.
Är du ute efter motor med normal effekt så kika efter 2.2 T, E alt 2,4 T dom är inte så populära och därmed prisvärda. Tror att magnesium blocket håller gott för orginal effekt.
-Bo
2 litrarna i aluminium är igentligen (objektivt sett) relativt "dåliga" motoroer m.a.p. topparnas små ventiler och "toppiga" kolvar. Det som gör dem attraktiva är blockhalvorna är starka så fartdårar som Parced gillar dessa block och därmed jackar upp priset på 2 litrarna. Sedan krävs det maskinbearbetning för kolv kylning o.s.v. för 10-15' för att dom skall vara användbara i högeffekts applikationer.
Är du ute efter motor med normal effekt så kika efter 2.2 T, E alt 2,4 T dom är inte så populära och därmed prisvärda. Tror att magnesium blocket håller gott för orginal effekt.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
-
- Posts: 10
- Joined: Wed May 17, 2006 9:34 pm
- Location: Stockholm, Sweden
Måste tyvärr hålla mig till 2.0l
Hej tack för tipset! Jag har en 2.4l i bilen idag och den går fint.
Anledningen att jag söker en 2.0l är att jag tänkte göra en bil för att
köra historiskt med och då måste jag hålla mig till det tidigare blocket.
Min bil är en fd sportomatic som har fått en 4-växlad låda under sitt liv och därför söker jag en 5-petare.
Anledningen att jag söker en 2.0l är att jag tänkte göra en bil för att
köra historiskt med och då måste jag hålla mig till det tidigare blocket.
Min bil är en fd sportomatic som har fått en 4-växlad låda under sitt liv och därför söker jag en 5-petare.
Best,
Mikael
Mikael
Om det är historic som gäller så är det kanske inte så mycket att snacka om.
Men naiv som jag är så trodde jag nog at den skruvande delen av Porschevärlden världens överens om 2.0 motorernas förträfflighet. Mer eller mindre ristat i sten. Slitstyrkan odiskutabel.
2000 T, S och R
Det finns ju väldigt många olika effektutag på dessa motorer. De första man tänker på är 110 med klen vevaxel, platta kolvtoppar men med väldigt intressanta toppar. Inte minst om man ser till förhållandet mellan ventiltallrik och kanalstorlek. Väldigt populär för trimmning utan bearbetning! Tallrikar är 42/38mm och trånga kanaler.
130 hästaren har 39/35
S motorn gick att få med 160, 168 eller 175 häst. Dessa har också 42/38.
Därutöver finns en insprutad S på 2,0 den har 45/39 i tallriksdiameter. Med dessa kan den händige åstadkomma något utöver det vanliga.
Det finns ungefär ett dussin tvåliters varianter.
46/40 är ju annars det som används för 2,2 -2,7.
Topparna från 911T på 110 häst är ju annars de som brukar användas till 180 eller 190 hästarsspecen. Enkeltändning och kam mellan S och R.
För övrigt så torde stora ventiler inte vara något att stå efter, det sliter bara på motorn genom sin högre vikt. Men visst en stor tallrik blir förhållandevis tätare än en med mindre diameter...
Men naiv som jag är så trodde jag nog at den skruvande delen av Porschevärlden världens överens om 2.0 motorernas förträfflighet. Mer eller mindre ristat i sten. Slitstyrkan odiskutabel.
2000 T, S och R
Det finns ju väldigt många olika effektutag på dessa motorer. De första man tänker på är 110 med klen vevaxel, platta kolvtoppar men med väldigt intressanta toppar. Inte minst om man ser till förhållandet mellan ventiltallrik och kanalstorlek. Väldigt populär för trimmning utan bearbetning! Tallrikar är 42/38mm och trånga kanaler.
130 hästaren har 39/35
S motorn gick att få med 160, 168 eller 175 häst. Dessa har också 42/38.
Därutöver finns en insprutad S på 2,0 den har 45/39 i tallriksdiameter. Med dessa kan den händige åstadkomma något utöver det vanliga.
Det finns ungefär ett dussin tvåliters varianter.
46/40 är ju annars det som används för 2,2 -2,7.
Topparna från 911T på 110 häst är ju annars de som brukar användas till 180 eller 190 hästarsspecen. Enkeltändning och kam mellan S och R.
För övrigt så torde stora ventiler inte vara något att stå efter, det sliter bara på motorn genom sin högre vikt. Men visst en stor tallrik blir förhållandevis tätare än en med mindre diameter...
Det finns en renoverad 901 till salu på rejsa.nu
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... f5d7703b3d
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... f5d7703b3d
RS -73 Replica | PCS 2424b