Domkraft

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Domkraft

Post by Hasse Targa 72 »

Justerade för ett par dagar sedan handbromsens backar i bakhjulen. Hade bilen på bockar men när jag skulle hissa ner sista sidan började bilen röra sig. :evil:

Jag hade naturligtvis glömt att jag släppt på handbromsen för att kunna känna när backarna låg an vid justeringen. :oops:

Det som hände var att "insticket" på domkraften vred sig och brast. Image

Finns det "reservdelar" till domkrafter och var kan man få tag på sådana? Eller är det bättre att skaffa en ny domkraft? Har letat på Ferdinands sida men inte hittat någon domkraft. Vill gärna ha en domkraft med i bilen ifall man får punktering.

//Hasse
Porsche 911 T Targa 1972 Signalgul
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Re: Domkraft

Post by plåtfälg »

hallå, jag har en sån, tänkte inte sälja, ville mest veta hur den används, tycker att min e lite konstig, skall den liksom fjädra neråt, den där pinnen man ska sticka in?

kanske min e uppåner=

:oops: :oops: :roll:
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Domkraften verkar ganska lik de som hör till luftkylda VW. En sådan kanske skulle vara en billig donator av reservdelar?
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

HenrikL wrote:Domkraften verkar ganska lik de som hör till luftkylda VW. En sådan kanske skulle vara en billig donator av reservdelar?
Tyvärr så är det skillnad mellan dessa, VW's är mera åt 90 graders hållet medan Porschens är mer vinklad.

Om man försöker använda en VW på en Porsche så tar antingen den övre delen i sidan på bilen eller så får man hänga bilen lite på spetsen av domkraften - ingen av dessa är att rekommendera och fråga mig inte hur jag vet...
Post Reply