Köpes Torsionsrör

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Köpes Torsionsrör

Post by alf3001 »

Hej,

I veckan lämnade jag in bilen på hjulinställning... Naiv som man är trodde jag att orsaken till att den betedde sig som en höskrinda i hastigheter över 100 var något enkel, men icke... :(

Det visar sig att torsionsröret bak är slut. Inte hela röret, utan bara klumpen i mitten för splinesen i torsionstavarna. Inte lika kul att fixa som en hjulinställning... Detta gör i alla fall att jag letar efter ett nytt rör. Någon som har ett liggande till en -70:a? Eller ett som passar?

Känns jäkligt trist men jag hoppas kunna fixa det i vinter. Istället för ny lack som jag hade hoppats på. Ren misär just nu... Tur är väl att man inte hängde med på senaste Porsche-rundan, då hade väl skiten gett sig och man hade glidit av med bakhjulen i hjulhusen.

-ALF

Edit: Stavning
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jag har ett rör från en -77. (Se min säljes annons för en bild) Vad jag har förstått så ska det passa. Men bäst att kolla upp det då jag inte är 100% säker.

/Dennis
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag är osäker på vad som passar mellan olika år, brukar inte ge mig på denna typ av övning. Vet dock att Hirschberg köpt lite skrot av en bekant, bla ett friskt rör från en -72:a.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej,

Nä, det är nog inte något roligt ingrepp. Antingen tar man hela röret, och då ska bilen upp i jigg. Eller så byter man ut de inre delarna av röret, och måste då gå in genom golvet i kupén för att fästa.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... crash+bang

Inget av alterenativen är så där jättefestligt men det är i alla fall roligare än totalt haveri nästa gång man åker och ska köpa glass... :(

Tack för tipset Pär. Jag ska kolla med Hirchberg och se om han har kvar sitt rör.

Dennis, jag har skickat ett PM till dig. Såg att du hade bild på röret i din annons men vore tacksam för fler, om du har.

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Alf,

Lider kraftigt med dig. (Och får svår ångest över PGs sätt att kännas när det svänger...). Vem ställde diagnosen och kan inte de hjälpa till?
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej igen,

Det var Perry som ställde diagnosen... och han kommer nog att hjälpa till med att få nytt rör på plats.

Det visade sig att det även var en dålig dämpare fram, och det kan ju till viss del förklara varför det känts lite vingligt att köra emellanåt. Men trist att det ska vara något så seriöst istället för en dålig dämpare och en hjulinställning :(

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Post Reply