Halvbur - F-model

Söker du något 911-relaterat? Lägg ut en fråga här!
Post Reply
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Halvbur - F-model

Post by whenk »

Någon som sitter på en halvbur för en rimlig peng? Bara for show så behöver inte vara några proffsgrejor.
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by petter »

Hej Henrik jag har en som du kan få om du vill , den är dock kapad på ett par ställen så måste svetsa ihop igen vid fästena
Simon S
Posts: 31
Joined: Mon Jun 29, 2009 12:43 pm
Location: Uppsala

Re: Halvbur - F-model

Post by Simon S »

Jag har en halvbur utanför Uppsala, hör av dig på PM för mer info.
Med luft i bla däcken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by JMB »

Även om det bara är för show så se till att den sitter ordentligt fast :mrgreen:
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

JMB wrote: Sat Mar 25, 2023 4:45 pm Även om det bara är för show så se till att den sitter ordentligt fast :mrgreen:
Yes! Frågan är om det räcker med att man bultar fast den eller om man måste svetsa ”plattformar” med fästen?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by peterc »

Plattor bör man definitivt ha, alternativt ”blindnitmuttrar” men dessa kräver ett specialverktyg för att stuka. Fördelen är att man slipper svetsa inne i bilen. En blindnitmutter är som en STOR popnit. Ska man rejsa så godkänns bara plattor.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

peterc wrote: Sun Mar 26, 2023 10:33 am Plattor bör man definitivt ha, alternativt ”blindnitmuttrar” men dessa kräver ett specialverktyg för att stuka. Fördelen är att man slipper svetsa inne i bilen. En blindnitmutter är som en STOR popnit. Ska man rejsa så godkänns bara plattor.
Tack! Sådant verktyg har jag, osäker dock på om det lirar med tillräckligt stora nitar. Gissar på att M8/M10 är lämpligt?
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by JMB »

Personligen hade jag satt dit plattor.

Denna ser rätt tidstypisk ut: https://www.design911shop.com/p/roll-ba ... gKwaPD_BwE
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by peterc »

Rekommenderar också plattor.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

Ni har möjligtvis inte några inspirationsbilder? Tänkte faktiskt försöka mig på helburen som Petter hade.
IOM att det är en 65 behöver jag bara besiktiga den en gång till. Ska man vänta med buren tills det är gjort?
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by MattiasB »

Om du vill att det skall se "rätt" ut för en -65:a så skall den vara en rund båge med stag bakåt men ingen sidosträva. Det kom senare.
Helbur kom långt senare med undantag från när man tävlade i USA, då verkar man haft det redan -72. Kanske tidigare om nån vet.
Verkar vara problem att ladda upp bilden nu men här är en tidstypisk bild på en 911R från -67 https://pbase.com/archive_racing_porsch ... /155579692
https://pbase.com/archive_racing_porsch ... /163830254
-72 ex racer
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

Tack! Noll intresse för att det ska se rätt ut, så mycket annat som inte är rätt så jag kör på känsla och vad jag tycker ser latjo ut :-)
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by JMB »

:D låter bra, det ger en hel del frihet

En annan tanke är att inte sätta in en helbur om du inte behöver det. Bara mer att slå skallen i
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

JMB wrote: Mon Mar 27, 2023 8:24 am :D låter bra, det ger en hel del frihet

En annan tanke är att inte sätta in en helbur om du inte behöver det. Bara mer att slå skallen i
Valid input värd att ta i beaktning! :-)
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Halvbur - F-model

Post by Oskar.G »

Jag själv skulle inte köra en bil med helbur på gatan.. Men du får avgöra hur mycket bana vs gata du tänkt köra. Antar att du inte har tänkt åka runt med en hjälm? Men om du ska ha helbur är det nog bra att få den besiktad med det. Annars åker du nog iallafall på en regbesiktning för eller senare.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

Oskar.G wrote: Mon Mar 27, 2023 6:44 pm Jag själv skulle inte köra en bil med helbur på gatan.. Men du får avgöra hur mycket bana vs gata du tänkt köra. Antar att du inte har tänkt åka runt med en hjälm? Men om du ska ha helbur är det nog bra att få den besiktad med det. Annars åker du nog iallafall på en regbesiktning för eller senare.
Mkt tacksam för alla svar och tankar. Kanske är bättre att köra halvbur då jag inte kommer köra bana eller ha hjälm på mig.
Att jag skulle åka på en regbesiktning, tänker du om jag åker på en poliskontroll och att det skulle resultera i krav på regbes?
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Halvbur - F-model

Post by Oskar.G »

Ett alternativ är att vaddera buren. Jag är ganska säker på att du kommer åka på en regbesiktning vid eventuell poliskontroll. Står det att bilen är registrerad med 3st passagerare och det är en helbur i bilen och det inte finns möjlighet för några passagerare blir det nog problem. En halvbur behöver väl också regbeskitas men jag "tror" att det (kanske) kan smita igenom med lite tur..

En annan aspekt att ta in är att det är ett ganska stort ingrepp att montera en helbur. En halvbur är relativt lätt att montera ur om den är skruvad.

Men du kan ju fortfarande använda dig utav buren som Petter har och ej använda den främre delen.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

Oskar.G wrote: Mon Mar 27, 2023 7:07 pm Ett alternativ är att vaddera buren. Jag är ganska säker på att du kommer åka på en regbesiktning vid eventuell poliskontroll. Står det att bilen är registrerad med 3st passagerare och det är en helbur i bilen och det inte finns möjlighet för några passagerare blir det nog problem. En halvbur behöver väl också regbeskitas men jag "tror" att det (kanske) kan smita igenom med lite tur..

En annan aspekt att ta in är att det är ett ganska stort ingrepp att montera en helbur. En halvbur är relativt lätt att montera ur om den är skruvad.

Men du kan ju fortfarande använda dig utav buren som Petter har och ej använda den främre delen.
Av någon anledning så är min registrerad för 1 passagerare så då kanske jag kommer undan?
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by petter »

Av någon anledning så är min registrerad för 1 passagerare så då kanske jag kommer undan?
[/quote]

Tror svensksålda bilar är registrerade för 1 passagerare och usa importerade med 3 av nån anledning
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by whenk »

petter wrote: Mon Mar 27, 2023 8:52 pm Av någon anledning så är min registrerad för 1 passagerare så då kanske jag kommer undan?
Tror svensksålda bilar är registrerade för 1 passagerare och usa importerade med 3 av nån anledning
[/quote]

Ah, där ser man
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by elgh33 »

Har en halvbur i göteborg
Kewin_Sandgren
Posts: 2
Joined: Thu Mar 09, 2023 8:43 pm

Re: Halvbur - F-model

Post by Kewin_Sandgren »

elgh33 wrote: Sat Apr 22, 2023 7:27 pm Har en halvbur i göteborg
Vad ska du ha för den? 😃
Post Reply