Page 1 of 1

Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Tue Dec 08, 2020 6:48 pm
by Tomlargo
Porsche 911 S Targa 2.4 1973, en av de sista S Targa 2,4 som byggdes. Endast 12 st byggdes efter denna S Targa som levererades juli 1973. Endast 925 S Targa byggdes 1973. Originalmotor och växellåda finns inte. Har en ovanlig förstärkning på golvet bak vid växellådan, som endast 911 RS 1973-74 hade. Har inte sett det på någon annan än Porsche RS 73-74. Se bild. Bilen har påbörjad plåtrenovering. Elsystem, S bromsar är kvar, och alla rutor sitter i mm. Såld nya Tyskland.
T



[attachment=5]53A0777E-8574-4814-AA27-DED4525515DA.jpeg[/attachment

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Tue Dec 08, 2020 11:25 pm
by peterc
Nu ska vi inte kapa tråden för det men vill ändå kommentera. Har aldrig sett den på en Targa. Alla RS-73 har den utom de allra första. Alla RS-74 också. Har sett den på tidiga Carrera 2,7 från 1974 men som sagt aldrig på en Targa. Enligt ”experterna” ska det inte finnas 😂 så det här är verkligen unikt. Det är farligt att vara ”expert”. 😂😂😂

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Tue Dec 08, 2020 11:40 pm
by peterc
Rättar mig själv. Enligt Ryan Snodgrass ”Carrera 2,7” så har han även sett detta på några Carrera 2,7 coupe från 1975 och på ett fåtal tidiga Carrera 2,7 Targa från 1974. Ska vi nörda vidare på det här så får vi öppna en ny tråd.

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Wed Dec 09, 2020 7:24 pm
by MattiasB
Intressant med tunnelförstärkningen.
Men hur var det med ifall förstärkningen fortsatte ut mot torsionsröret? Gör den inte det så
finns ingen vits med förstärkningen, för det är väl därför den sitter där. Att motverka geometriändringar
när / ifall torsionsröret böjer sig vid kraftig last

Gissningsvis har din bil fått transmissionstunneln från en RS av misstag/slut på delar eller
så av förberedelse för Carrera -74.
Såg ett youtube klipp från produktionen där en slänger upp ett golv och annan kommer med den färdiga "tunneln" innan man svetsar ihop dem. https://youtu.be/dhqdptVysjE?t=612

Du får säga till ifall man kluddar ner din säljtråd, kan ta bort inlägget i så fall
Mvh

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Wed Dec 09, 2020 8:57 pm
by Tomlargo
Tycker att det är intressant att få mer info om varför förstärkningen sitter där, fick en förfrågan från USA om man kan se den underifrån. Kanske har något med att det är en av dom sista byggda F-modellerna, innan den nya G-modellen började tillverkas efter semestern i på fabriken.

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Wed Dec 09, 2020 9:41 pm
by MattiasB
Kan det ha med dina bälten att göra måntro, du hade ju code 419 Safety belts. Alla hade ju bälten men
detta är ju nått tillval.
Titta på fästet i tunnel, det ser ut som på RS:n. På andra bilar (1973:or) verkar ej detta finnas.

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Wed Dec 09, 2020 11:20 pm
by peterc
Ja den ska gå in till röret som Mattias skriver. Detta syns underifrån. Tveksam till att det har med bältesförskruvningarna att göra men inte omöjligt. Tror mer på ”vi tog vad som låg framme”.

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Thu Dec 10, 2020 10:21 pm
by MattiasB
Tomlargo wrote: Wed Dec 09, 2020 8:57 pm Tycker att det är intressant att få mer info om varför förstärkningen sitter där, fick en förfrågan från USA om man kan se den underifrån.
Thomas, det man vill se är väl om torsionsröret är förbunden med förstärkning du har på tunneln. Alltså detta:
tunnel reinforcement 1Carrera74 - Kopia (2).jpg
tunnel reinforcement 1Carrera74 - Kopia (2).jpg (85.65 KiB) Viewed 5287 times
Återkom gärna när du kollat, vore kul att veta om den satt där av en anledning eller om det bara var slumpen.
Mvh

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Tue Dec 15, 2020 7:52 pm
by Tomlargo
Tack för bilden, skall kolla under bilen om jag kan se något som ser ut som på bilden.
Mvh
Thomas

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Thu Dec 17, 2020 11:56 pm
by Johannes
Som Peter föreslog vi borde nog flytta till en separat tråd!

Snitsig film som säkerligen skulle ge kidsen som är produktionstekniker i tekniker idag ett smärre magsår! massvis med detaljer att lägga märke till.

Förstärkningen slarv, brist på materiel antingen av tunnlar eller kompletta golv, vi lär nog aldrig få veta.

Bilindustrin är annars väldigt förtjusta i vad som kallas för bredprov. Det innebär att ansvarig konstruktör fyller i en blankett för att testa någon ändring på en detalj i ett begränsat antal kanske 10 kanske en dags produktion eller så. Vidare brukar det också ingå att det står om bilen kan levereras till kund med detaljerna kvar. Hade det varit en bil som varit byggd tidigare så hade det varit min gissning.

Samtidigt så är det ju en lurig insvetsning stående kant mot röret.

Åtminstone något år senare så hade de röda ställ med singeldetaljer för Targa och Cabrio och blå ställ för kupe' så det kan helt enkelt ha blivit galet när de gjorde en sammanbyggnad av golvet.

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Fri Dec 18, 2020 12:52 am
by peterc
Tomlargo wrote: Tue Dec 15, 2020 7:52 pm Tack för bilden, skall kolla under bilen om jag kan se något som ser ut som på bilden.
Mvh
Thomas
Ja har du INTE det så är bilen verkligen unik.

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Sat Dec 19, 2020 9:34 pm
by Tomlargo
Här foto hur det ser ut under.
0FCB5BE2-E434-48DE-86B0-FBDE635A5A62.jpeg
0FCB5BE2-E434-48DE-86B0-FBDE635A5A62.jpeg (1.59 MiB) Viewed 4818 times
A705094B-4BBE-4217-A1A7-1A95B684F800.jpeg
A705094B-4BBE-4217-A1A7-1A95B684F800.jpeg (1.68 MiB) Viewed 4818 times

Re: Porsche 911 S 2,4 Targa 1973

Posted: Sun Dec 20, 2020 7:19 pm
by MattiasB
Det där var ju bra nyheter, det ser ut på bilderna som att din bil har den riktiga
tunnelförstärkningen. Vilken fall som helst är det nog lite unikt men detta var ju av
den bättre anledningen.
Lycka till med försäljningen