Original innerbackspegel 69-77

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
nicklasliljegren
Posts: 224
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Original innerbackspegel 69-77

Post by nicklasliljegren » Wed Apr 24, 2019 7:33 pm

De flesta gammelbilar har fått framrutan utbytt någon gång. Till en ny framruta medföljer ofta en modern innerbackspegel med ett mindre runt fäste, som limmats direkt mot rutan. Det är enkelt att själv ta bort en sådan nymodighet (kräver inte rutbyte eller ens att rutan tas ur eller än mindre att en bilglasmästare anlitas, se nedan *) och ersätta den med en korrekt original innerbackspegel.

Säljes: en korrekt original innerbackspegel (part no 91473101412) passar till Porsche 911, 912, 914 från 69 tom 77.

Spegelglaset är inte grumligt, utan det är perfekt. Den svarta plasten är bra, och har minimalt med nötning (svårt att ta bild eftersom det blir reflex). Den svarta texturfärgen på hållaren och basen är bra, finns endast en svag nötning (se bild 4), som inte ens är synbar då spegeln är monterad. Denna spegel har endast lite patina. Den bedöms vara i gott skick och ej behöva bättras/åtgärdas. Det är svårt att hitta en original i detta skick. Se bilderna.

Denna spegeltyp limmas inte på rutan som den senare versionen, utan har en bredare fot, som ursprungligen fästes med en svart självhäftande kudde mot rutan (part no 901.731.133.20). Till spegeln medföljer en ny (oanvänd) korrekt svart självhäftande kudde.

En ny spegel från Porsche (som liknar originalet) kostar 2 021 kr. En korrekt svart självhäftande kudde kostar 245 kr. Mitt pris för innerbackspegeln + självhäftande kudde är 1 200 kr. Även seriösa prisförslag beaktas.

Skicka ett PM om du är intresserad.

Med vänlig hälsning

Nicklas Liljegren


* Tips för att ta bort en modern limmad spegel. Försök inte med våld bryta bort en spegel, då är stor chans att rutan går sönder. 1) Ta bort själva spegeln, så att endast fästet är kvar. 2) Värme sedan försiktigt på fästet och INTE PÅ RUTAN (använd en liten gasbrännare av den typ som du använder när du gör crème brûlée. Har du inte en sådan går de att köpa på tex Claes Ohlsson). Limmet släpper när det blir varmt. En modern rutan tål väsentligen mer värme. 3) Se till att ha en våt handduk att ta/fånga fästet med när det släpper från rutan. Tro inte att du klarar att ta ett varmt fäste direkt med bara händerna. Risk att det faller ned på instrumentbrädan - Jippi - något billigt enkelt blev till något dyrt och komplicerat 4) När fästet är väck. Skrapa sedan snabbt bort limmrester från rutan med ett nytt rakblad.
Attachments
IMG_3844.jpg
IMG_3844.jpg (53.74 KiB) Viewed 508 times
IMG_3849.jpg
IMG_3849.jpg (36.47 KiB) Viewed 508 times
IMG_3845.JPG
IMG_3845.JPG (68 KiB) Viewed 508 times
IMG_3846.jpg
IMG_3846.jpg (42.67 KiB) Viewed 508 times
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry

Post Reply