Vinkellänkar (kulleder) till MFI m.m.

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Vinkellänkar (kulleder) till MFI m.m.

Post by tigerman67 »

Hej,

Gjorde lite städning av arbetsrummet och hittade igen en påse med spritt språngande nya vinkellänkar till mek-sprutet, alltså de små kullederna. Totalt har jag 40 st, och det borde vara 20 st av resp hö/vä. Ska kolla för säkerhets skull. Om jag inte minns helt fel gick det åt ca 17-18 st för en komplett bil (ca 7-8 st av den ena varianten och 9-10 st av den andra, på ett ungefär).

De är enligt originalutförande, d.v.s. gulkromaterade och med nitad kula. Den seriöse renoveraren borrar förstås ur den gamla kulan och nitar dit nya :)
Handsken är med låsfjäder, tror knappt det går att beställa utan. Typnummer är DIN71802 BS, FZY så vet ni exakt!

Porsches reservdelsnummer är 999.169.001.02 samt 999.169.002.02 (enbart handsken, inte kulan).

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
LenOls
Posts: 39
Joined: Wed May 17, 2006 9:14 am
Location: Boden

Re: Vinkellänkar (kulleder) till MFI m.m.

Post by LenOls »

tigerman67 wrote:Hej,

Gjorde lite städning av arbetsrummet och hittade igen en påse med spritt språngande nya vinkellänkar till mek-sprutet, alltså de små kullederna. Totalt har jag 40 st, och det borde vara 20 st av resp hö/vä. Ska kolla för säkerhets skull. Om jag inte minns helt fel gick det åt ca 17-18 st för en komplett bil (ca 7-8 st av den ena varianten och 9-10 st av den andra, på ett ungefär).

De är enligt originalutförande, d.v.s. gulkromaterade och med nitad kula. Den seriöse renoveraren borrar förstås ur den gamla kulan och nitar dit nya :)
Handsken är med låsfjäder, tror knappt det går att beställa utan. Typnummer är DIN71802 BS, FZY så vet ni exakt!

Porsches reservdelsnummer är 999.169.001.02 samt 999.169.002.02 (enbart handsken, inte kulan).

MVH Jonas
Jag ringer dig imorgon......

//Lelle
I garaget hos mig:
-Porsche Junior 1958
-911 E -1973
-997 GTS 2011
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Re: Vinkellänkar (kulleder) till MFI m.m.

Post by tigerman67 »

ltlenols wrote:Jag ringer dig imorgon......

//Lelle
Jaså? Det märkte jag inte... :D

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Är det här samma som till K-Jetronic? Pris?
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

HenrikL wrote:Är det här samma som till K-Jetronic? Pris?
Hej,

Ingen aning, har noll koll på K-jetronic. Men kolla upp om reservdelsnumret finns till din bil.

För K-jet går det dock garanterat inte alls åt lika många länkar eftersom du inte har separata spjäll. Så av den anledningen ser jag helst att MFI-köpare får gå först. Har ingen lust att sälja av enstaka länkar så jag sitter med en icke-komplett sats till MFI sedan.

Pris, runt en femhundring för 10+10 st är nog rimligt (jag bjuder förstås på ev. frakt). Det är vad man brukar få betala för standardsortiment, alltså vanliga förzinkade med mutterfäste. Svårt hitta FZY-behandlade annars, dessa är specialbeställda för en massa herrans år sedan. Vänstergängade är vanligtvis dyrare än högergäng, skiljer ofta ca. en tia.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jonas,

Jag tar två satser, om du har. Både jag och Olle har MFI, och vi har inte renoverat dessa ännu...

Häpp!
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

tigerman67 wrote:Ingen aning, har noll koll på K-jetronic. Men kolla upp om reservdelsnumret finns till din bil.
Reservdelskatalogen listar tyvärr bara det kompletta staget för min årsmodell och det är dessutom NLA. Jag provade med universal kullänkar, men de är för korta (och ser ganska annorlunda ut jämfört med original).

Får du en höger- och en vänstergängad över är jag intresserad att testa om det är rätt för min bil.
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Sven wrote:Jonas,

Jag tar två satser, om du har. Både jag och Olle har MFI, och vi har inte renoverat dessa ännu...

Häpp!
Hej,

Lelle tar ett gäng men du kan få ta det andra :)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Toppen!
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

HenrikL wrote:
tigerman67 wrote:Ingen aning, har noll koll på K-jetronic. Men kolla upp om reservdelsnumret finns till din bil.
Reservdelskatalogen listar tyvärr bara det kompletta staget för min årsmodell och det är dessutom NLA. Jag provade med universal kullänkar, men de är för korta (och ser ganska annorlunda ut jämfört med original).

Får du en höger- och en vänstergängad över är jag intresserad att testa om det är rätt för min bil.
Jag skickar 10+10 till Sven, du får kolla med honom om han får någon över ;)
Men det verkar konstigt att universal inte skulle passa, såna här grejor brukar inte tillverkas i udda dimensioner.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Post Reply