Kanske något....

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
Fritte
Posts: 152
Joined: Tue Apr 18, 2006 8:28 am

Kanske något....

Post by Fritte »

...att tänka på

Sveriges bästa plats att sälja delar till tidiga 911or!

Är inte syftet med den här tråden att vi ska annonsera saker vi vill sälja till varandra.

Rekommendationer om annonser överallt i världen kanske passar bättre på allmänt forum eller i en ny rubrik kanske.

Den skulle kunna bli enorm om alla som surfar Porscheannonser innan det är dags att släcka lampan delade med sej sina upptäckter. Den skulle kunna heta Säljes i övriga världen medlemmars rekommenderade annonser.

J.A, hoppas du inte tar illa upp, jag gillar dej ändå.

// Fredrik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Personligen tycker jag upplägget funkar ganska bra som det är nu. Visserligen en hel del tips om andras annonser, men det är inte så mycket att "våra egna" säljesannonser drunknar i informationsflödet. Det kan dessutom vara lite trevligt att se vad som säljes runt om i världen. Bara mina två korvören...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Fredrik ;)

Låter som en ok ide, jag postar mest för att hålla tråden vid liv, det har skettxen kraftig minskning av saluförda bilar/delar här under de senaste 2 åren, det verkar korrelera med de allt högre priserna som begärs för bilarna. Hoppas det inte fortsätter så för jag vill kunna köpa prylar och säljer gärna sånt jag inte behöver. Mitt problem är att jag just nu inte har koll på vad jag har, lägger all tid på bilen.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
91167coupe
Posts: 144
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm

Post by 91167coupe »

Enig med siste innlegg. Det er maks 1 ny tråd hver dag og da er det greit med tips om andre annonser andre steder også, som er early relatert.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

På VW-forumet Boxerville har man en tråd som heter "Tipstråden" där man samlar alla tips om annonser. Funkar riktigt bra.
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Färre bilar & delar till salu på forumet

Post by Lars J. »

Jag tror att spiken i kistan för att annonsera ut sin bil här på forumet kom med nedsablingen av min egen annons på en 911S-69 för precis ett år sedan. Det blev en mycket lång tråd där bla. priset kontra skicket ifrågasattes. Jag kan ha en stor förståelse för att de som följde tråden, och det var många, efter det drog sig för att lägga ut sin bil på forumet. Vem gillar att springa gatlopp, där den ena efter den andra har synpunkter på vad din bil är värd, och hur du formulerar annonsen. Jag har i dagsläget tre tidiga 911:or och följer forumet men skulle aldrig kunna tänka mig att lägga in under säljes. Tror det var ett stort misstag av forumets web-master att inte moderera på ett tidigt stadium utan lät det löpa för långt. Och även de som var framme och "hackade" vill ju gärna inte lägga ut säljes här nuförtiden, finns exempelvis mycket aktiva deltagare på forumet som nu och senaste tiden lagt ut annonser lite var stans - förutom på forumet.
Type12
Posts: 68
Joined: Fri Sep 16, 2011 1:14 pm
Location: Helsingborg

Post by Type12 »

Kan man inte bara se till att vi användare inte längre får/kan svara/kommentera i säljes-annonserna?

Endast säljaren får "svara" i sin egen tråd/annons och köra en ”bump” på några dagars mellanrum. Har man en fråga eller vill köpa så kontaktar man helt enkelt säljaren via PM. Tough shit?
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Håller med Type12

Jag tycker det är skoj med lite som Jesse lägger ut också. Är inte så mycket till salu här uppe, så det är roligt med nya saker.
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Jag skulle också gärna se att "Köpes" och "Säljes" är just rena sådana annonser har på sajten. Spelar ingen roll att det är få annonser just nu, jag tror att om man håller det rent från länktips så kommer de att öka så småningom. Och jag antar att vi alla vill att vårat annonsforum ska bli större och mer välbesökt och förhoppningsvis förmedla fler affärer.

Tips om andra sidors annonser tycker jag att vi kan posta under "Allmänt" eller skapa en egen rubrik som "Annonstips" eller liknande som föreslagits ovan.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Dilemmat med "sågade" annonser har diskuterats flitigt på amerikanska forum. Tror inte någon lösning presenterats ännu. Dom har ju en grundlagsstadgad "freedom of speach" där borta.

Håller med er i ämnet.

Jag tycker inte diskussion hör hemma i säljtrådar, vill man diskutera bilar/detaljer tycker jag man kan göra det någon annanstans än i själva annonstråden. Sakfrågor kan man ta direkt med säljaren.

Tråkigt att behöva styra bort de "positiva" kommentarerna men jag tror de negativa är övervägande varför det passar bäst att låsa trådarna till endast säljarens kommentarer.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej som grundare och moderator av forumet tycker jag så här.

Detta är ett mycket nischat forum och går inte att jämföra med boxerville med tusentals medlemmar, det är svårt att tvinga folk att sälja grejer (Jag vet att vi har väldigt många läsare som aldrig skriver och det går inte att tvinga folk till det heller), under de 7 sju år forumet varit aktivt har det varje år förändrats, ibland till det bättre ibland till det sämre (vi hade ett par år då det i vissa trådar var aggresivt mellan vissa medlemmar).

Jag tycker att under dessa år betydligt mjukat upp den stil som var i början då det enda rätta var en superrenoverad 72S. På grund av att vi ser att de flesta av oss köpt ett renoveringsobjekt och renoverar med liten budget som en eldsjäl.

Jag tycker också det är bra att vi har så pass många G-modell, 914 mfl ägare som hänger här i början , jag har hela tiden tyckt att det varit jättekul och tror att många andra tycker det.

Men nu var det inte detta frågan gällde utan:

Diskussion av annonser:
Eftersom detta är ett forum måste man få möjlighet att diskutera sitt framtida Porscheköp med andra på forumet, å andra sidan så eftersom det är en liten grupp med personer som sysslar med hobbyn är det troligt att personen som säljer även är medlem så är det på alla forum eftersom internet är fritt och alla kan läsa. Jag fick själv mycket hjälp av medlemmar på porsche.nu när jag köpte min rostiga 911 2004.
Ägaren läste hela tråden.
Som Jesse säger så finns det inget givet svar på den här frågan inte ens på earlysreg i usa.

Annonstips:
Jag lägger själv upp länkar till blocket och tycker det är kul med tips på bilar som dyker upp på andra platser än hos oss. Är man själv inte intresserad av bilen kan man väl tipsa? Det ger oss som är intresserade möjligheten att se bilen före andra som bara kollar blocket en gång om dagen. Köper någon här bilen kommer vi kanske få se roliga renoveringstrådar om bilen.

Forumets annonsdel:
Visst är det toppen att sälja på blocket, då de flesta som hänger här även kollar blocket men alla som kollar blocket inte hänger här. Jag köpte själv min 911 T här på forumet, den såldes på 10 min tror jag.
Skulle jag sälja någon av mina bilar är blocket mitt val, ska jag sälja någon liten pryl blir early mitt val.

Grejen med early911 är just att vi inte har en styrelse som bestämmer, därför blir forumet som det blir, har någon ett förslag lägg upp en "poll" så röstar vi om vi ska lägga upp ett tipsdel och diskussion av annonser.

Av forumets tre admin är jag den enda som är aktiv, så är det någon som är sugen på att bli admin skicka ett PM till mig.

Tack och hej

:)
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tycker inte det är ett stort problem.
Hellre att det kommer ett nytt tips om dagen som "drar hit folk" än att det är näst intill öde.

Vi är trots allt en väldigt lite grupp porsche människor... Man når betydligt fler på Blocket etc. Att det är lite annonser beror nog också en hel del på att folk inte vill sälja sina klenoder.

Att "nedsablingen" skulle ha någon större inverkan tror jag inte, hade glömt den för länge sen innan du drog upp den nu igen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

MagnusW wrote:Tycker inte det är ett stort problem.
Hellre att det kommer ett nytt tips om dagen som "drar hit folk" än att det är näst intill öde.

Vi är trots allt en väldigt lite grupp porsche människor... Man når betydligt fler på Blocket etc. Att det är lite annonser beror nog också en hel del på att folk inte vill sälja sina klenoder.

Att "nedsablingen" skulle ha någon större inverkan tror jag inte, hade glömt den för länge sen innan du drog upp den nu igen.
Ja Magnus, att sabla ner andras annonser behöver kanske inte behöver vara ett stort problem och minnet dessutom är kort. Men jag personligen kan inte påstå att jag uppskattar epitetet "hästhandlare"då man utan några som helst dåliga eller dolda avsikter annonserar sin 911:a på forumet. Då har man, typ du, enligt min mening gått långt, långt över gränsen för god ton och det hör inte hemma på ett forum där man delar ett intresse.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Lars J. wrote:
MagnusW wrote:Tycker inte det är ett stort problem.
Hellre att det kommer ett nytt tips om dagen som "drar hit folk" än att det är näst intill öde.

Vi är trots allt en väldigt lite grupp porsche människor... Man når betydligt fler på Blocket etc. Att det är lite annonser beror nog också en hel del på att folk inte vill sälja sina klenoder.

Att "nedsablingen" skulle ha någon större inverkan tror jag inte, hade glömt den för länge sen innan du drog upp den nu igen.
Ja Magnus, att sabla ner andras annonser behöver kanske inte behöver vara ett stort problem och minnet dessutom är kort. Men jag personligen kan inte påstå att jag uppskattar epitetet "hästhandlare"då man utan några som helst dåliga eller dolda avsikter annonserar sin 911:a på forumet. Då har man, typ du, enligt min mening gått långt, långt över gränsen för god ton och det hör inte hemma på ett forum där man delar ett intresse.

Om jag minns rätt så lade du annonsen på Blocket och inte här på Early. Så intresset att lägga ut bilen här fanns tydligen inte innan heller.

Jag kommenterade aldrig din bil, varken skick eller pris. Skrev aldrig att du var en hästhandlare, för känner dig inte, bara att din annonstext framställde dig som det. Det var bara i all välmening jag tyckte du skulle ha skrivit lite annorlunda. Tycker du ska leta upp tråden och se vad jag verkligen skrev.

Jag står för det jag skrev, vilket jag försökte skriva snällt jag kunde. Vill du diskutera mer så kan du ringa mig istället 0703611414.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

Sorry Magnus, det jag skriver om rör inte någon gammal oförrätt, det handlar koncist om varför forumets köp & sälj har chanserat. Och oavsett var annonser publiceras etc. formuleringar av annons etc. så behöver man inte använda ett dåligt språkbruk - så är det bara. Du var bara en i raden som utan någon som helst anledning kommenterade. "jag skrev så snällt jag kunde" so what det var en annons, och det var inte skojeri med fejkade bilar från USA. Varför i detta fall skriva negativt överhuvudtaget, det var en fantastisk bil som "tyvärr" gick till Danmark och åtminstone två forumdeltagare blev förbannade för att de tvekade för ett köp på grund av den allmänna stämningen på forumet - Och det är verkligen tråkigt.
User avatar
91167coupe
Posts: 144
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm

Post by 91167coupe »

Det som er viktig med et slikt forum er nettopp å hjelpe andre med eller som søker Porsche, da kan det være stor hjelp å linke annonser fra t.eks blocket hit så brukere, og ikke minst Porscheentusiaster, kan få tidlige tips om biler til salgs. Jeg syns det er ok at dette er i salgstråden da man slipper å sjekke flere tråder hver gang man er inne.

Diskusjon av annonserte biler kan med fordel tones ned så sant man ikke spør eller ønsker kommentarer. Kan ofte slå negativt ut og mange skriver innlegg som kanskje ikke er begrunnet eller sjekket godt nok mot fakta.
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag har varit inne på samma spår tidigare också. Det har hänt att jag lagt in säljes-trådar men känt att de drunkat i annonstips. Så min vilja att lägga in nya säljtrådar har definitivt minskat sista tiden. Att jag dessutom börjar få slut på grejor på hyllan gör förstås också sitt till iofs ;)

Men jag skulle både som köpare och säljare uppskatta om säljes-sidan bara innehåller sådant som medlemmarna själva säljer. Och en annonstips-sida för det som man bara vill tipsa om.

För övrigt tycker jag man får tåla att andra skriver i ens egna trådar även om det råkar vara negativt, så länge man håller sig inom netiqetten och det är befogat. I just Lars exempel var det f.ö. en tipstråd om en Blocketannons, inte en "riktig" säljesannons från Lars själv, och då kan man ju knappast räkna med att man ska bli struken medhårs i alla lägen, i synnerhet om man själv öppnat upp för det i annonstexten...! Jag vill dock minnas att jag hörde till de mer positiva så jag känner mig inte träffad personligen.

Men just p.g.a. detta kanske det också hade varit bra med en tips-sida, för jag tror knappast debatten hade sett likadan ut om det hade gällt en riktig säljes-annons från säljaren själv!

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Fixat!

Nu får vi se till att tipsa varandra och fylla upp den delen av forumet
viewforum.php?f=12
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Snyggt!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Perfekt! :D
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Bra jobbat
Post Reply