Om man har flippat totalt så är det bara att slanta upp!
http://www.blocket.se/vi/19763729.htm?ca=11_s
Pär
Billigt sätt sätt öka sin samling med 7 Porschar
Billigt sätt sätt öka sin samling med 7 Porschar
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Hade jag haft några pengar över så här efter jul och nyår hade jag gärna slagit till. En traktor är en av mina hemliga barndomsdrömmar som jag inte släppt och kan man dessutom få en som det står Porsche på....
Inte mycket klädsel att sätta hundtand på så man hade väl fått sy upp en overall i det i stället
/C
Inte mycket klädsel att sätta hundtand på så man hade väl fått sy upp en overall i det i stället
/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Formula F233 Sportsman
Ble traktorene solgt?
Hei.
Noen som vet om disse traktorene nå er solgt??? Annonsen er slettet. Sendte mail til selger for noen uker siden, men fikk ikke svar
Trenger en Porsche Master for å plante "potatis"
Mvh Rådmund
Noen som vet om disse traktorene nå er solgt??? Annonsen er slettet. Sendte mail til selger for noen uker siden, men fikk ikke svar
Trenger en Porsche Master for å plante "potatis"
Mvh Rådmund
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
Finns en annan Porsche "Master" på blocket som kanske är intressant för dig
http://www.blocket.se/vi/20298100.htm?ca=11_s
Nu är jag inte sådär jättehemma på traktorer men var inte master den 3 cylindriga?
http://www.blocket.se/vi/20298100.htm?ca=11_s
Nu är jag inte sådär jättehemma på traktorer men var inte master den 3 cylindriga?
Takk for link! Er absolutt interessant.
Riktig som marme sier. Hk inndelingen var slik:
Junior: 14hk
Standard: 25hk
Super: 38h
Master: 50hk
Må ikke absolutt ha en Master. På sikt kunne jeg tenke meg en av hver
Men det er litt viktig med nok kraft og mest mulig tilleggsutstyr. Vet at Master kan ha frontlesser, det tror jeg ikke alle de andre kan ha.
Ikke sikker på hvilken type den på linken er, men det var 11 varianter av Super, så det er mest trolig en slik.
Takk igjen!
Rådmund
Riktig som marme sier. Hk inndelingen var slik:
Junior: 14hk
Standard: 25hk
Super: 38h
Master: 50hk
Må ikke absolutt ha en Master. På sikt kunne jeg tenke meg en av hver
Men det er litt viktig med nok kraft og mest mulig tilleggsutstyr. Vet at Master kan ha frontlesser, det tror jeg ikke alle de andre kan ha.
Ikke sikker på hvilken type den på linken er, men det var 11 varianter av Super, så det er mest trolig en slik.
Takk igjen!
Rådmund
59 Porsche Diesel Junior
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
60 Porsche Diesel Standard
67S Coupe
70S Coupe
Hallo traktor-freunde
Modellfloran var större än Junior, Standard, Super och Master. Vi har AP 16, 18 och 22, också A111, P111, A122, P122, A133, P133, A144 och P144. De två sistnämnda är 4-cylindriga men heter inte Master. Mastern kom som modellnamn först 1958. Vi får inte glömma P312 som var bensindriven. Sen fanns det varianter av modellerna, t.ex Master kunde vara en 408, 409, 418 eller 419. Junior fanns som både 108 och 109. Precis som 917 gick den att få både Kurz och Lang, men även som S och V. K och L fanns även som KH och LH, där H står för det utmärkta hydrostop-systemet.
De sju som annonserades på Blocket är sålda i klump och blev kvar i Sverige. Den 4-cylindriga var ingen Master. Det var en 1956 A144 som förutom emblemen är helt identisk med P144. A och P144 har lägsta produktionstalet av alla 4-cylindriga, så det är en rare bird indeed.
Men nu stängs titthålet till traktorvärlden för det här är ett 911-forumjavascript:emoticon(':lol:')
Lasse
Modellfloran var större än Junior, Standard, Super och Master. Vi har AP 16, 18 och 22, också A111, P111, A122, P122, A133, P133, A144 och P144. De två sistnämnda är 4-cylindriga men heter inte Master. Mastern kom som modellnamn först 1958. Vi får inte glömma P312 som var bensindriven. Sen fanns det varianter av modellerna, t.ex Master kunde vara en 408, 409, 418 eller 419. Junior fanns som både 108 och 109. Precis som 917 gick den att få både Kurz och Lang, men även som S och V. K och L fanns även som KH och LH, där H står för det utmärkta hydrostop-systemet.
De sju som annonserades på Blocket är sålda i klump och blev kvar i Sverige. Den 4-cylindriga var ingen Master. Det var en 1956 A144 som förutom emblemen är helt identisk med P144. A och P144 har lägsta produktionstalet av alla 4-cylindriga, så det är en rare bird indeed.
Men nu stängs titthålet till traktorvärlden för det här är ett 911-forumjavascript:emoticon(':lol:')
Lasse
Lite historia om Porsche-Diesel traktorer
1937 Hitler beställer utvecklingen av en folktraktor.
1950 Företaget Allgaier börjar att bygga AP 17 traktorn på licens av Porsche. Traktorerna målas orange.
1953 Produktsortimentet utökas med modeller med 12, 22, 33 resp. 44 hk starka motorer. Allgaier avslutar produktionen av sina egna vattenkylda traktorer för att rikta in produktionen enbart på Porsches traktorer som nu målas gröna.
1954 Företaget ser behovet om att utöka och bildar företaget Porsche Diesel Motorenbau GmbH tillsammans med Mannesmann koncernen.
1956 Fabriken flyttar till en gammal flygplansfabrik i Friedrichshafen. Traktorerna målas nu röda till färgen.
1957 Nya produkter presenteras i form av Junior - Standard - Super – Masters
med 14, 25, 38 resp. 50 hk starka motorer. Givetvis luftkylda dieslar
1958 Samarbete med företaget Deutz startar.
I Tysklands säljs cirka 11 000 traktorer. 6 000 säljs på export.
1959 Produktionen passerar 20 000 traktorer.
1960 Återigen presenteras en helt ny serie av traktorer nu med 15, 20, 26, 30 resp. 35 hk starka motorer. Ny kontrolleras luftkylningen med termostat
1961 Ett nyutvecklat hydraulaggregat från Bosch erbjudes.
I Tysklands säljs cirka 10 000 traktorer. 6 000 säljs på export.
1962 Ett avgörande beslut tas om att lägga ner traktor produktionen i Tyskland. Försäljning sker till Renault i Frankrike som senare lägger ner produktionen.
1963 Den sista Porschetraktorn monteras ihop.
Jag är själv en lycklig ägare av en Junior V -60, se bild till vänster.
Vill ni att jag skall posta lite mer traktor historik?
1937 Hitler beställer utvecklingen av en folktraktor.
1950 Företaget Allgaier börjar att bygga AP 17 traktorn på licens av Porsche. Traktorerna målas orange.
1953 Produktsortimentet utökas med modeller med 12, 22, 33 resp. 44 hk starka motorer. Allgaier avslutar produktionen av sina egna vattenkylda traktorer för att rikta in produktionen enbart på Porsches traktorer som nu målas gröna.
1954 Företaget ser behovet om att utöka och bildar företaget Porsche Diesel Motorenbau GmbH tillsammans med Mannesmann koncernen.
1956 Fabriken flyttar till en gammal flygplansfabrik i Friedrichshafen. Traktorerna målas nu röda till färgen.
1957 Nya produkter presenteras i form av Junior - Standard - Super – Masters
med 14, 25, 38 resp. 50 hk starka motorer. Givetvis luftkylda dieslar
1958 Samarbete med företaget Deutz startar.
I Tysklands säljs cirka 11 000 traktorer. 6 000 säljs på export.
1959 Produktionen passerar 20 000 traktorer.
1960 Återigen presenteras en helt ny serie av traktorer nu med 15, 20, 26, 30 resp. 35 hk starka motorer. Ny kontrolleras luftkylningen med termostat
1961 Ett nyutvecklat hydraulaggregat från Bosch erbjudes.
I Tysklands säljs cirka 10 000 traktorer. 6 000 säljs på export.
1962 Ett avgörande beslut tas om att lägga ner traktor produktionen i Tyskland. Försäljning sker till Renault i Frankrike som senare lägger ner produktionen.
1963 Den sista Porschetraktorn monteras ihop.
Jag är själv en lycklig ägare av en Junior V -60, se bild till vänster.
Vill ni att jag skall posta lite mer traktor historik?