912 1966

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

912 1966

Post by TobiasL »

http://www.annonsborsen.se/veteranbilar ... 23840.html

Jag åkte 30 mil enkel resa för att titta på den. Det var inte min nästa bil, men kan vara ett fynd för rätt person om priset kan justeras.

Bilen är inte så fin i lack och detaljer som det ser ut på bilderna, men karossen är uppseendeväckande bra (gick över den med magnet).

Just nu går motorn inte som den ska. Kan vara tändning, kan vara något mer omfattande.

Jag har inget att göra med säljaren, men det vore roligt om en entusiast fick tag i den.
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag har också kollat på den där och kommit fram till samma sak. Bra objekt, men för dyr. Samma pengar köper en fräschare bil i England.
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Men den ser onekligen läcker ut med sina tre instrument och JP-fälgar. För Tobias - visst är JPs ett extra plus!
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Jo, JP's är kul! Kändes lite lustigt att en röd 912:a med JP och Fuchs poppade upp till salu precis när jag sålt min röda 56:a med Fuchs som jag tidigare hade JP på :-)

Dock: 4 JP-muttrar saknades och de är inte lätta att hitta. I deras ställe satt aluminiummuttrar från Fuchsen, och en för mig okänd mutter, stället...
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
JBlom
Posts: 84
Joined: Fri Apr 07, 2006 9:21 pm
Location: Gävle

Post by JBlom »

Jasså TobiasL du ska skaffa 912? :)

Var det tidiga 15" JP på 912an?
Vad är det för bultdiameter på 912, M12 eller M14?

Jag har JP M12 originalbultar liggandes sen jag fixade mina JP så dom passar på min Folkvagn. :)
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Det verkar vara fler gamla folkis/callook folk här än på SCLF :D

Det var sena JP (har aldrig sett andra tidiga 5X130 JP än de jag hade). En kvalificerad gissning är väl att 912 har M14 precis som 911.

Om det blir en 912:a återstå att se. Jag tittar efter en kul luftkyld bil i lite olika prisklassser: 356/912/911/914-6/914-2.0/Ghia 56-59 etc. Det viktiga att det är rätt skick och stuk (rätt färg, nästan ingen rost, inte söndermekad men lagom insliten).

Garaget står tomt och allt kan hända :wink:
JBlom
Posts: 84
Joined: Fri Apr 07, 2006 9:21 pm
Location: Gävle

Post by JBlom »

Hehe ja här är det kul att hänga oxå. :)

Ja jag tyckte det såg ut som sena men var svårt att se. Hur ser man det lättast?
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Nyare har:
- en förstärkning i området mellan ekrarna utanför bulthålet (de gamla är helt platta i det området)
- kantigare ekrar
- kantigare kanter på fälgbanan (de äldre har mjukt rundade)
- "hårdare" legering (de gamla är oerhört mjuka och kletiga när man polerar, nästan som olegerad aluminium)

Min gissning är att man inte skall använda den tidiga typen för banracing om man säger så... (men de är snyggare)

(Nu börjar det kanske bli lite för mycket off-topic...)
JBlom
Posts: 84
Joined: Fri Apr 07, 2006 9:21 pm
Location: Gävle

Post by JBlom »

Ja lite OT.
Du tror inte du kan maila en bild eller länka på hur den tidiga ser ut.
Jag trodde jag hade såna men är osäker...
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

På den här bilden ser du tidiga fälgar med utan förstärkningar.

Image
JBlom
Posts: 84
Joined: Fri Apr 07, 2006 9:21 pm
Location: Gävle

Post by JBlom »

Ser ingen bild?
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Hmmm... Det var den svartvita skyltfönsterbilden på denna sida som jag avsåg:

http://hem.passagen.se/tobiasax/jp.htm
JBlom
Posts: 84
Joined: Fri Apr 07, 2006 9:21 pm
Location: Gävle

Post by JBlom »

TobiasL wrote:Hmmm... Det var den svartvita skyltfönsterbilden på denna sida som jag avsåg:

http://hem.passagen.se/tobiasax/jp.htm
Oki... :)

Är dessa gamla eller nyare?
http://i33.tinypic.com/2lsk8r9.jpg
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

De är av den nyare typen, med förstärkningar och kantigare look.
Nackdel: mindre sällsynta
Fördel: bättre konstruktion och material gör att man vågar köra tuffare i kurvorna utan att fälgen slits i bitar.
JBlom
Posts: 84
Joined: Fri Apr 07, 2006 9:21 pm
Location: Gävle

Post by JBlom »

TobiasL wrote:De är av den nyare typen, med förstärkningar och kantigare look.
Nackdel: mindre sällsynta
Fördel: bättre konstruktion och material gör att man vågar köra tuffare i kurvorna utan att fälgen slits i bitar.
Ja då vågar man åka med dom iallafall.
Fast dom har säkert kostat med än det smakar för mig men men. :)
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Alltså jag är så superdupersugen på en 912a och den här väcker ju verkligen begäret.... synd att man inte har ett större garage... någon här som har någon aning om vad en 914 i bruksskick från -73 med 2 litersmotorn kan vara värd... det ska mycket till innan jag säljer min 914 men nu har jag fluktat på den här 912an varje dag på blocket........är jag en galen idiot eller är det bara för att jag har slutat att snusa...

:shock:
User avatar
TobiasL
Posts: 67
Joined: Fri Aug 01, 2008 7:48 am

Post by TobiasL »

Åk och titta på den så kanske det går över :wink:
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Challe, jag snusade inte på tre år och tyckte att allt var OK... min hustru påstår numera att jag inte var helt här :?
I vart fall så har jag nu två gamla Porschar och två gamla BMWar...men inget riktigt garage - tja, såvadådå! Man skall ha roligt - köp den lille tolvan, börja fundera efteråt, återuppta snusandet när det känns kul... :D
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Du har rätt Jesper, en sådan här chans kan man bara inte missa!
Fast om den inte är så fin som den är på bilderna så betyder det en hel del jobb..... och jag är inte riktigt klar med min 914 än...

Man kanske skulle åka upp och kika i alla fall.... och lämna caschen hemma 8)
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Problemet med bilen i den här tråden är inte att den är dålig, utan att den är för dyr. Det jag minns från min inspektion är:
* Mycket bra plåt. Enda området som verkade lite misstänkt är under höger torsionsrör. Jag hade redan bestämt mig för att inte köpa bilen, så jag kollade inte om det var rostigt.
* Lack, blankdelar och gummi är acceptabelt, men har låg finish.
* Motorn hörde jag aldrig igång, men en visuell besiktning sade mig att den här motorn hade inte sett en mekaniker med Porsche-känsla på många år.
* Roligt med två uppsättningar fälgar, men JP-fälgarna hamnar nära skärmkanten på en SWB och Fuchsarna hade sett rätt många trottoarkanter.

Har man de här pengarna på fickan tror jag att man ska rikta blickarna mot England. Större utbud, fallande pund, annalkande lågkonjunktur och höst borde ge köpläge.
Post Reply