912 1966
912 1966
http://www.annonsborsen.se/veteranbilar ... 23840.html
Jag åkte 30 mil enkel resa för att titta på den. Det var inte min nästa bil, men kan vara ett fynd för rätt person om priset kan justeras.
Bilen är inte så fin i lack och detaljer som det ser ut på bilderna, men karossen är uppseendeväckande bra (gick över den med magnet).
Just nu går motorn inte som den ska. Kan vara tändning, kan vara något mer omfattande.
Jag har inget att göra med säljaren, men det vore roligt om en entusiast fick tag i den.
Jag åkte 30 mil enkel resa för att titta på den. Det var inte min nästa bil, men kan vara ett fynd för rätt person om priset kan justeras.
Bilen är inte så fin i lack och detaljer som det ser ut på bilderna, men karossen är uppseendeväckande bra (gick över den med magnet).
Just nu går motorn inte som den ska. Kan vara tändning, kan vara något mer omfattande.
Jag har inget att göra med säljaren, men det vore roligt om en entusiast fick tag i den.
Jag har också kollat på den där och kommit fram till samma sak. Bra objekt, men för dyr. Samma pengar köper en fräschare bil i England.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Niklas Larsson
- Posts: 159
- Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
- Location: Stockholm/Vällingby
- Contact:
Men den ser onekligen läcker ut med sina tre instrument och JP-fälgar. För Tobias - visst är JPs ett extra plus!
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff
Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
RPB GT - liten och tuff
Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Jo, JP's är kul! Kändes lite lustigt att en röd 912:a med JP och Fuchs poppade upp till salu precis när jag sålt min röda 56:a med Fuchs som jag tidigare hade JP på
Dock: 4 JP-muttrar saknades och de är inte lätta att hitta. I deras ställe satt aluminiummuttrar från Fuchsen, och en för mig okänd mutter, stället...
Dock: 4 JP-muttrar saknades och de är inte lätta att hitta. I deras ställe satt aluminiummuttrar från Fuchsen, och en för mig okänd mutter, stället...
http://www.blocket.se/vi/17730112.htm?ca=15_s
nu på blocket
nu på blocket
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Det verkar vara fler gamla folkis/callook folk här än på SCLF
Det var sena JP (har aldrig sett andra tidiga 5X130 JP än de jag hade). En kvalificerad gissning är väl att 912 har M14 precis som 911.
Om det blir en 912:a återstå att se. Jag tittar efter en kul luftkyld bil i lite olika prisklassser: 356/912/911/914-6/914-2.0/Ghia 56-59 etc. Det viktiga att det är rätt skick och stuk (rätt färg, nästan ingen rost, inte söndermekad men lagom insliten).
Garaget står tomt och allt kan hända
Det var sena JP (har aldrig sett andra tidiga 5X130 JP än de jag hade). En kvalificerad gissning är väl att 912 har M14 precis som 911.
Om det blir en 912:a återstå att se. Jag tittar efter en kul luftkyld bil i lite olika prisklassser: 356/912/911/914-6/914-2.0/Ghia 56-59 etc. Det viktiga att det är rätt skick och stuk (rätt färg, nästan ingen rost, inte söndermekad men lagom insliten).
Garaget står tomt och allt kan hända
Nyare har:
- en förstärkning i området mellan ekrarna utanför bulthålet (de gamla är helt platta i det området)
- kantigare ekrar
- kantigare kanter på fälgbanan (de äldre har mjukt rundade)
- "hårdare" legering (de gamla är oerhört mjuka och kletiga när man polerar, nästan som olegerad aluminium)
Min gissning är att man inte skall använda den tidiga typen för banracing om man säger så... (men de är snyggare)
(Nu börjar det kanske bli lite för mycket off-topic...)
- en förstärkning i området mellan ekrarna utanför bulthålet (de gamla är helt platta i det området)
- kantigare ekrar
- kantigare kanter på fälgbanan (de äldre har mjukt rundade)
- "hårdare" legering (de gamla är oerhört mjuka och kletiga när man polerar, nästan som olegerad aluminium)
Min gissning är att man inte skall använda den tidiga typen för banracing om man säger så... (men de är snyggare)
(Nu börjar det kanske bli lite för mycket off-topic...)
Hmmm... Det var den svartvita skyltfönsterbilden på denna sida som jag avsåg:
http://hem.passagen.se/tobiasax/jp.htm
http://hem.passagen.se/tobiasax/jp.htm
Oki...TobiasL wrote:Hmmm... Det var den svartvita skyltfönsterbilden på denna sida som jag avsåg:
http://hem.passagen.se/tobiasax/jp.htm
Är dessa gamla eller nyare?
http://i33.tinypic.com/2lsk8r9.jpg
Ja då vågar man åka med dom iallafall.TobiasL wrote:De är av den nyare typen, med förstärkningar och kantigare look.
Nackdel: mindre sällsynta
Fördel: bättre konstruktion och material gör att man vågar köra tuffare i kurvorna utan att fälgen slits i bitar.
Fast dom har säkert kostat med än det smakar för mig men men.
Alltså jag är så superdupersugen på en 912a och den här väcker ju verkligen begäret.... synd att man inte har ett större garage... någon här som har någon aning om vad en 914 i bruksskick från -73 med 2 litersmotorn kan vara värd... det ska mycket till innan jag säljer min 914 men nu har jag fluktat på den här 912an varje dag på blocket........är jag en galen idiot eller är det bara för att jag har slutat att snusa...
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
Challe, jag snusade inte på tre år och tyckte att allt var OK... min hustru påstår numera att jag inte var helt här
I vart fall så har jag nu två gamla Porschar och två gamla BMWar...men inget riktigt garage - tja, såvadådå! Man skall ha roligt - köp den lille tolvan, börja fundera efteråt, återuppta snusandet när det känns kul...
I vart fall så har jag nu två gamla Porschar och två gamla BMWar...men inget riktigt garage - tja, såvadådå! Man skall ha roligt - köp den lille tolvan, börja fundera efteråt, återuppta snusandet när det känns kul...
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Problemet med bilen i den här tråden är inte att den är dålig, utan att den är för dyr. Det jag minns från min inspektion är:
* Mycket bra plåt. Enda området som verkade lite misstänkt är under höger torsionsrör. Jag hade redan bestämt mig för att inte köpa bilen, så jag kollade inte om det var rostigt.
* Lack, blankdelar och gummi är acceptabelt, men har låg finish.
* Motorn hörde jag aldrig igång, men en visuell besiktning sade mig att den här motorn hade inte sett en mekaniker med Porsche-känsla på många år.
* Roligt med två uppsättningar fälgar, men JP-fälgarna hamnar nära skärmkanten på en SWB och Fuchsarna hade sett rätt många trottoarkanter.
Har man de här pengarna på fickan tror jag att man ska rikta blickarna mot England. Större utbud, fallande pund, annalkande lågkonjunktur och höst borde ge köpläge.
* Mycket bra plåt. Enda området som verkade lite misstänkt är under höger torsionsrör. Jag hade redan bestämt mig för att inte köpa bilen, så jag kollade inte om det var rostigt.
* Lack, blankdelar och gummi är acceptabelt, men har låg finish.
* Motorn hörde jag aldrig igång, men en visuell besiktning sade mig att den här motorn hade inte sett en mekaniker med Porsche-känsla på många år.
* Roligt med två uppsättningar fälgar, men JP-fälgarna hamnar nära skärmkanten på en SWB och Fuchsarna hade sett rätt många trottoarkanter.
Har man de här pengarna på fickan tror jag att man ska rikta blickarna mot England. Större utbud, fallande pund, annalkande lågkonjunktur och höst borde ge köpläge.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351