Jordfel?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Jordfel?

Post by nine12 »

Hej!
När jag vrider på tändningen på min 912-66 så lyser vänster bakljus?
Har kollat säkringsdosan och kontakterna till själva baklyset, men allt ser normalt ut.
Har någon nåt förslag på vad jag ska titta på och hur jag ska gå till väga att mäta mig fram till felet?
Tack på förhand / Tommy
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Jordfel?

Post by henca »

Såvida det inte är någonting annat som lyser i samma lykthus (t ex back- eller broms-ljus) är inte min första tanke jordfel.

Om jag minns rätt är det kopplat så att bägge mina bakljus lyser när man slår på tändningen på min 911. Är måhända felet snarare att inte även höger bakljus lyser?

Vad händer om du rycker säkringen för vänster bakljus? Då borde den väl slockna? Om det är jordfel kanske det dessutom är något mer som slutar fungera?

Som det brukar vara tänkt att det skall fungera så skall det vara +12V på det lilla kontaktblecket längst in i lamphållaren när en lampa skall lysa och jord på "hylsan" i lamphållaren.

Vid jordfel kan det bli så att någon annan enhet ger en potential som kanske inte är riktigt 12V men ändå tillräckligt positiv spänning för att det skall lysa på hylsan. Om då dessutom det inre kontaktblecket på något vis bakvägen kan nå till jord kan det få en lampa att lysa.

Kanske kan du försiktigt mäta med en voltmeter mellan känd jord (t ex motorblocket) och lamphållarens hylsa eller kontaktbleck längst in. Får du 12V på någon av dessa med tändningen på? Om du har 12V på hylsan är det jordfel. Om du har 12V på kontaktblecket och inte tycker att det borde vara det så kanske det är något fel i din ljus-omkopplare.

Tyska bilar kan också ha "tyskt parkeringsljus", d v s om blinkers-spak står att blinka vänster så är det tänkt att p-ljusen på vänster sida skall lysa.

m v h Henrik
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Jordfel?

Post by nine12 »

Tack så mycket Henrik!
Trodde att jag testat allt, men det ser ut att vara fel på bromsljuskontakten och att det är själva bromsljuset som lyser lite svagt när jag slår på tändningen.
Normalt så lyser ingenting innan jag slår på lyset med ljuskontakten.
Mvh Tommy
Post Reply