Hej.
Någon som har tips på verkstad som kan effekt mäta/justera MFI maskin i stockholmstrakten?
Den skall ju ställas in under belastning så enklare i bänk än ut o köra.
/ Lars
Inställning effektmätning MFI maskin
Re: Inställning effektmätning MFI maskin
Förr kunde man göra det på ENEM i Orminge. Du kan ju kolla där. Då kunde dom göra lite justeringar.
Rototest använde jag också, men dom testade bara.
För övrigt är det inte så mycket att göra i samband med testet, än att justera CO och tändinställning.
Rototest använde jag också, men dom testade bara.
För övrigt är det inte så mycket att göra i samband med testet, än att justera CO och tändinställning.
Re: Inställning effektmätning MFI maskin
Någon rekommendation på liknande i södra Sverige /skåne?
911-72 Coupe fd banbil
911T -72 Safari
911T -72 Safari
Re: Inställning effektmätning MFI maskin
Har inget bra tips på firma. Men kanske är någon som kan åka på landsväg med bredbandslamda ett väl så gott alternativ. Då borras det hål i varje avgaspipa och samma sond flyttas mellan varje pipa för att slippa felkälla med flera sonder.
Det finns utmaningar med en L dyn som det i bland benämns, rullande landsväg. Ibland mer komplicerat med svansmotor för kylfläkten i anläggningen sitter normalt så den tar fronten på bilen. För att nämna några.
Däckstryck
Temp
Klibbar på rullarna
Hur hårt den är nerspänd
Däckstyp
Tyngd på hjul
Men en del firmor kan justera
Barometerstånd
Fuktighet
Temperatur, 20 grader normalatmosfär
etc
Sen ska ju den som har anläggningen kunna pumpen dessutom
Det finns utmaningar med en L dyn som det i bland benämns, rullande landsväg. Ibland mer komplicerat med svansmotor för kylfläkten i anläggningen sitter normalt så den tar fronten på bilen. För att nämna några.
Däckstryck
Temp
Klibbar på rullarna
Hur hårt den är nerspänd
Däckstyp
Tyngd på hjul
Men en del firmor kan justera
Barometerstånd
Fuktighet
Temperatur, 20 grader normalatmosfär
etc
Sen ska ju den som har anläggningen kunna pumpen dessutom
Re: Inställning effektmätning MFI maskin
Frågan är hur vetenskaplig man behöver vara, om inte sista hundradelen på varvet är avgörande.
Ser man till att pumpen är inställd av någon som kan, t.ex Roger Berglund i Rimbo, och spjällhusen är justerade, t.ex av Perrys Motor eller Roland Larsson, kan man montera en Lamdasond i ljudämparen och med en lamdamätare kontrollera värdet. Justera sedan med blandningskruven, under 1,0 för mer effekt, eller över, för bättre bränsleekonomi. Var noga med att motorn är riktigt varm. Tar längre tid än man tror, att få choken att koppla ur. Kör gärna ett par mil i skapligt tempo.
Rullande väg i sydsverige, kanske Lasse Widenborg i Ängelholm håller på fortfarande, annars måste väl Jaan Tolli eller Tony Andersson, TA Sportvagnar veta.
Ser man till att pumpen är inställd av någon som kan, t.ex Roger Berglund i Rimbo, och spjällhusen är justerade, t.ex av Perrys Motor eller Roland Larsson, kan man montera en Lamdasond i ljudämparen och med en lamdamätare kontrollera värdet. Justera sedan med blandningskruven, under 1,0 för mer effekt, eller över, för bättre bränsleekonomi. Var noga med att motorn är riktigt varm. Tar längre tid än man tror, att få choken att koppla ur. Kör gärna ett par mil i skapligt tempo.
Rullande väg i sydsverige, kanske Lasse Widenborg i Ängelholm håller på fortfarande, annars måste väl Jaan Tolli eller Tony Andersson, TA Sportvagnar veta.
Re: Inställning effektmätning MFI maskin
Det viktigaste är antagligen att det inte går för snålt på nån cylinder.
Det finns en firma som man lätt hittar på nätet - kanske inte det som gäller i detta fallet men Eisenbrand i Saarbrücken verkar veta vad de gör. Prislista finns också...
Det finns en firma som man lätt hittar på nätet - kanske inte det som gäller i detta fallet men Eisenbrand i Saarbrücken verkar veta vad de gör. Prislista finns också...