Sittställning?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Sittställning?

Post by Janne J »

Har med stigande ålder blivit mer kräsen med hur jag sitter i bilen, just nu är 911:an den bil jag sitter sämst i av mina vagnar..

I Mustangen har jag verkligen anpassat stol-ratt-växelspak så att jag sitter bekvämt och känner att jag har bra koppling mellan ryggmärgen och hjulen ( ni fattar :D )

Har lite problem med ryggen så originalstolen i 911:an har alltid en extra kilformad kudde så jag inte får ont efter 10 mil eller så, men den gör att jag sitter onödigt högt. Tanken på att byta till en sportstol som jag trivs med har vuxit starkare och starkare så det kommer nog att hända i närtid.

Ratten har redan 30mm spacer och kommer nog att behöva 30mm till för att bli bra.

Det som stör mig mest är växelspaken, att lägga i 5:a utan att behöva lyfta skuldran från stolsryggen går inte ( har normal kroppsbyggnad 178cm/ 75kg ) och detta vet jag inte hur jag ska lösa, någon annan som upplever samma sak?
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Sittställning?

Post by MagnusW »

Short shift kit + en förlängd spak som du kröker lite mer bakåt.
Alternativt byt till en 4-växlad låda!! I min targa slipper jag sträcka mig efter 5an.
Min ratt har jag nog 50-60 mm närmare mig, lite bök att nå spakarna, men man vänjer sig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Sittställning?

Post by peterc »

Jag har 40-50 mm rattnavsförhöjning på mina 911or. Är 180 cm lång men med extremt långa ben och kort överkropp. Tycker jag sitter bra så här. Att jag måste sträcka mig för att lägga i femman har jag faktiskt inte tänkt på. (På bana använder man ju inte den 😀)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Sittställning?

Post by Janne J »

Short shift har jag redan så det kanske får bli en modifiering av spaken som nästa steg, till Mustangen gjorde jag en egen spak av axelstål med anpassad längd och vinkel.

Vxspak-5.jpg
Vxspak-5.jpg (281.25 KiB) Viewed 4896 times
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Sittställning?

Post by Johannes »

Det är ju en del skillnader mellan årsmodellerna. Gammal femväxlad med dogleg är ett exempel men det är ju inte den det gäller, men de svampiga sätena ger ju en helt annan känsla.

Att sitta på en kudde blir ju lätt lite Stiga känsla. Åkbar gräsklippare.

Sitter man på en kudde så följer ratten med uppåt och bakåt med nav som är tjockare. Basic.

Om inte knäna tar i ratten kan man ju fuska lite med pedalernas justering. Det ger inte mycket men…

Det har funnits en option som heter erhöhrte sitzposition eller nåt i den stilen. Med andra ord en distans mellan säte och golv för att höja sittpositonen. Kan ju vara idé att kolla så att det inte är något sådant monterat.
Ytmaterial i klädseln påverkar hur högt man sitter.

Hade Porsche precis som BMW option säten anpassade för hjälmbruk. Dvs mindre stoppning för lägre sittposition för att lång förare inte skulle ha huvudet i taket. Minns inte riktigt hur det var eller om det kom senare…

Om man knäcker till spaken, hur blir det då med tvåan.

Rent allmänt tror jag många förare oavsett bil och användning sitter alldeles för långt bak.

Tittar man på eliten i rally så har de väldigt krokiga armar. Men det är ju föraren som ska vara nöjd.

En av mina har elsäten i höjdled. Det ger finare justering än med hack.

H punkten som bilindustrin och lagen kallar det är ju viktig för att det ska kännas bra.

Kanske kan en bilsadelmakare byta ut stoppningen så du slipper kudden åtminstone.

Såna där saker mellan brallor och säte är väl också en aning farligare eftersom man lättare glider under bältet vid ev krock.
Post Reply