Kopplingsbyte 915

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
TorbjornE
Posts: 11
Joined: Tue Jan 25, 2022 7:47 am

Kopplingsbyte 915

Post by TorbjornE »

Hej,
Vad är rimligt att betala för ett kopplingsbyte på en 3,2 carrera med 915 låda? Motorpaket är redan ute ur bilen och står på golvet.
- jag har förstått att mtrl kostnaden(orginal) är ca 12 000sek. Stämmer det någorlunda?
- vad är rimlig arbetstid på löst motorpaket?
/Torbjörn
3.2 Carrera -85
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kopplingsbyte 915

Post by Johannes »

Hade det varit på en amazon med motor och låda i bilen så borde det räcka med 18 minuter 30 om det krånglar utan lyft på gammaldags rallyservice.

Att dela på motor och låda och montera en ny koppling går fort i synnerhet om drivlinan står på lastpall eller liknande.

Låt säga att det är krångligt att släpa in grejorna i verkstaden och skriva räkning, plocka fram delar och annat, planera in jobbet etc. Men det går inte att komma upp i en timmme om man inte överfakturerar. Men skulle inte bli förvånad om nån vill ha 4 timmar
TorbjornE
Posts: 11
Joined: Tue Jan 25, 2022 7:47 am

Re: Kopplingsbyte 915

Post by TorbjornE »

Bra Johannes,
Då har vi samma uppfattning.
Det prisförslag jag fått från ”etablerad firma” indikerar på omkring 8h, vilket givetvis är helt fel. En förklaring var att de ”där gamla” är lite krångligare. Vilket oxå är helt fel :lol:

Jag har utfört div kopplingsbyte själv tidigare (dock inte just 911), men av lite olika anledningar passar det inte riktigt just nu att jag gör det på denna bilen.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kopplingsbyte 915

Post by Johannes »

Det är ju så få skruvar att det i stort sett kan räknas på händernas fingrar.

Centreringsdorn kan ersättas med ett sopskaft.

Antar att nån ung volvoraggare i en EPA traktor fixar det på 20 minuter.

En väluppfostrad potentiell kund hade nog frågar verkstaden om de har spik- så de kan stänga dörren för gott!
Post Reply