De svårskruvade Porscharna

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

De svårskruvade Porscharna

Post by Johannes »

I nån tråd hade vi ju uppe hur avancerat det var att ställa ventiler för en märkesverkstad. Wahnsinn.

Plockade fram en gammal Betriebsanleitung - instruktionsbok.

Fina bilder på hur man tappar av oljan och fyller på

Det står hur man byter olja i lådan

Der står hur man ställer ventiler

Dert står hur man kollar att vippan axel sitter som den skall

Hur man rengör tändstiften

Hur man ställer brytare

Hur man ställer in tändningen

Hur - i det här fallet - man ställer in Webrar tomgångsskruv, blandning och luftskruv

Hur man byter fläktrem

Hur man rengör bensinpumpenHur man byter luftfilter

Hur man kollar bromsbeläggens tjocklek

Hur man luftar bromsar

Hur man justerar handbromsen

Hur man ställer in kopplingens frigång

Hur man ställer in hjullager fram

Hur man testar batteriet vid olika temperaturer

Hur man ställer in ljuset

Fint elschema i fyrfärg

Gott om data i övrigt och som på den tiden så stor utväxlingen rakt fram och inte som på senare år antal rattvarv vilket är ganska irrelevant. I det här fallet 1:16,5 när jag läser innantill.

Vi kanske skulle skänka en bok till det Porschecenter som är för lata för att ställa ventiler...
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by henca »

Jag befarar att främsta skälet till att de frånsäger sig dessa jobb inte är brist på kunskap som de skulle kunna läsa sig till. Snarare är det nog så enkelt att de har fullt upp ändå med att serva moderna bilar. I deras prislista ger de rabatter på timpriserna för äldre bilar. Hur intressant blir det då att åta sig tidsödande arbeten på bilar som alltid lämnas in vid högsäsong (vår och höst) till ett lägre pris? Enklast och mest lönsammast är nog att överlåta tidsödande arbeten till fristående aktörer.

Små, snabba, servicar åtar de sig gärna då våra gamla pärlor fortfarande förmår ge lite stjärnglans till deras verkstäder och kundparkeringar. Inför en spekulant på en ny Porsche kan försäljaren peka på en gammal kundbil och säja att över 70 procent av alla Porschar som någonsin byggts fortfarande rullar på våra vägar.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by Johannes »

I förlängningen kanske de kommer på varianten att ta högre timpris på äldre vagnar. Det handlar väl då om 35 sek i minuten…

Serviceböckerna är ju ändå passé på så gamla vagnar.

Själv försöker jag ta mig tid till alla jobb i stort sett - eller kallar in nån kamrat. Elen är inte riktigt min grej. Tur det finns snabba säkringar
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by Einar Irgens »

En sådan Betriebsanleitung har jag jo, men har knappast öppnat den. Burde kanskje kolla i den då och då...
Attachments
Betriebsanleitung.JPG
Betriebsanleitung.JPG (69.28 KiB) Viewed 12337 times
Einar Irgens

1973 911E targa
911SE
Posts: 26
Joined: Fri Jun 14, 2013 2:39 pm

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by 911SE »

Ja 35 kr i minuten. Brukar göra det mest själv pa gammelelvan men för ett par ar sedan lämnade jag in den för ett snabbt oljebyte da jag var ganska upptagen, summa summasummarum chf 260 i enbart arbetstid sa ca sek 2400 plus olja/filter o packning till de sedvanliga porsche center priserna... Sa ja, närmare 40 kr i minuten om det hade tagit en timme som dom debiterade för... Brukar ta mig ca 20 min inkl plocka fram verktyg etc. liggandes pa golvet och antar att det gick fortare för dom...
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by Johannes »

Det bästa med att göra det man kan själv är att det inte blir något fusk. Man kan alltid fundera på hur mycket olja som överdebiteras på verkstäder generellt.

Men det är ju som bekant en smula kladdigt att byta olja och bli av med den gamla.

Minns en episod när vi var ute i Djursholm, möjligen Täby och skulle demontera en sexa ut en 356. Ägaren stog i ett fönster eller möjligen på nån balkong i morgonrock och en kaffekopp i handen. ” kommer strax ni kan börja- ska bara ta på mig overallen”

Hur som vi lyfte upp 356an och motorn stog på backen och var på väg upp på flaket på synkron vi hade när han kom ut.

Han var lite snopen och utbrast - det var ju rena racingstallet! Det var inte många skruvar så det gick ju snabbt.

Oljan stog i en hink som vi hade med oss.

Säljaren hade inte vaknat riktigt. För han ställde in den på golvet i en ny familjebil för att kunna transportera bort spilloljan.

Vi lyckades övertyga honom om att det nog var i svåraste laget att transportera olja i full hink utan lock i bil.

Hur som så kostade en fd race motor 10 000 på den tiden.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by MagnusW »

En kompis fick betala extra för städning av verkstadsgolvet när det droppade olja på golvet pga "icke originalfilter". Jag förstår inte vilken magi det finns i Porsches filter som gör att en 944 inte läcker ut olja när man skruvar bort filtret.... Ett Porschecenter i sydöstra Sverige.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by peterc »

En sak verkar säker och det är att de underskattar kundernas intelligens. Sen när vi är inne på intelligensområdet så förstår jag inte varför någon ägare av ett äldre fordon vänder sig till dem. 🤯
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
9:59
Posts: 365
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by 9:59 »

Kunder är alltid intelligenta, men kanske verktygs handikappade. 2014/15 ökade behovet radikalt med service på classic fläktbilarna. Priserna på bilar i auktioner,framförallt i usa, sköt i höjden, och många köpte objekt eller renoverade bilar som behövdes genomgå service och handpåläggning.För helt plötsligt var de värda multum.
De flesta av dessa spekulanter, var inga forumrävar med smuts under naglarna. Några få är/va.
Så de lämna iväg dem till Service centren runtom i Sverige.
Kändes väl tryggt att lämna in dem på auktoriserade center som lovade att de har kunskap och erfarenhet.
De icke auktoriserade meckarna har en stor roll att fylla, speciellt om de inte sitter i storstädernas närhet.
Hyror och omkostnader i ovan nämnda städer ställer timkostnaden på max.
De som sitter i sina egna fastigheter en bit från flärden, kan ju erbjuda en lägre timkostnad och oftast en bättre erfarenhet, då de kanske själva leker med samma leksaker som oss.
Tycker detta forum ska uppdatera listan med meckar och stryka minst hälften av de som står där nu, för de är inte aktuella längre.
Alla blir vi äldre och meckarna blir färre och färre.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by Johannes »

Det är närmast hårresande att ha mage att vilja ha betalt för en klantig mek som spiller olja på golvet. Utan att vara för drastisk men är det att betrakta som bedrägeri?
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by peterc »

Om de anser att det droppade olja på golvet för att det ”inte var originalfilter” så är det något allvarligt fel nånstans (dock inte på bilen)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by henca »

9:59 wrote: Tue Feb 01, 2022 7:01 pmTycker detta forum ska uppdatera listan med meckar och stryka minst hälften av de som står där nu, för de är inte aktuella längre.
Jag gör mitt bästa för att hålla en lista på http://poolhem.se/porsche/ uppdaterad.

m v h Henrik
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by Einar Irgens »

Det är ungefär samma situation i Norge. Har lämnat bilen på verkstad et par gonger, og inte uppnådd annat enn att tappa plånboken. Rostlaging har också blivet en utmaning. Alla plåtverkstader i mitt län vägrer seg mot att ta i svetsmaskinen. Jag ble tvunget att schicka bilen åt en Porschevän i Stavanger. Bra hursomhelst, eftersom han har gamla 911:or själv, og vet hur man lagar dom.
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: De svårskruvade Porscharna

Post by henca »

Jag försöker underhålla min lista med verkstäder på http://poolhem.se/porsche/ och har blivit medveten om ett företag som heter Motikon som servar klassiska Porsche. Är det någon som har erfarenhet av dem? De verkar ha någon form av verksamhet i Uppsala, Löddeköpinge och Visby, är det verkstad på alla dessa orter eller har de bara verkstad i Löddeköpinge?

m v h Henrik
Post Reply