1965 911
1965 911
Har inventera motordelarna till min 1965 911 och har svårt att hitta de speciella oljeledningar/slangar som matade smörjningen till Solexkammarna under 1964 och början av 1965. Kammarna var ju ihåliga och smörjdes med tryck från ändan. Kamkedjekåporna hade oljeanslutning ungefär som för hydrauliska sträckare, men anslutning högre upp. Eftersom Porsche tog bort denna typ av smörjning redan hösten 1965 så jag kan varken hitta ledningarna eller reservdelsnummer. Har någon tips på nummer och leverantör? Eller kanske en reservdelskatalog från 1964 tidigt 65 och kan ta en bild på delarna och numren så att man kan få dom tillverkade?
Re: 1965 911
Vi hade sådana på våran 2,0 racemotor. Kanske det är race-detaljer och hittas lättare den vägen. Får se när jag är hemma om jag kan hitta något.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 1965 911
Kan de heta 901 107 345 00 och 901 107 346 00, kolla dessa på google med bilder.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 1965 911
Till racemotor 1970 901/25 hette kamkedjekåporna 901.105.063.11 resp 901.105.064.11
Tätningarna hette 901.105.592.01
Slangarna 901.107.345.01 resp 901.107.346.01
Tätningarna hette 901.105.592.01
Slangarna 901.107.345.01 resp 901.107.346.01
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 1965 911
Det har funnits många kåpor genom åren; även på tvålitrarna. Det var bara ett par tusen motorer som hade den dåliga smörjningen av kammen. Sen ändrades det till ett riktigt galleri med spraymunstycken. (fast racemotorerna hade ju centralsmörjning...kan det hänga ihop med varvtalen?)Har information om vid vilket motornummer det byttes. Den informationen har jag dock inte framför mig i skrivande stund.
Kanske utgick de som reservdel tidigt så man fick det nya utförandet. Men det är en spekulation från min sida. Kammarna gick ner sig efter kort körsträcka därför fick de kosta på en dyrare lösning.
De första kåporna har en gängad stos som pekar in mot motorns mitt. Bredvid sitter även ett fäste för pumpen till bränslereturen. Ungefär mitt på kåpan finns en stödribba som inte är parallel med vägen utan har en krokig form.
Senare kåpor hade stolen men ej borrad och gängad. Likaså var det ej pinnskruvar för bränslepumpsreturen med gjutgodset i sig var ej ändrat.
En del us bilar har annan kåpa för luftpump men det är något år senare.
Nånstans kring 68 när T motorn kom så blev kåpan av pressgjuten magnesium och då är stödribban som tidigare var krokig rak.
Racekåporna var av sandgjuten magnesium och har annan position för stosen den går i motorns längdriktning och snett neråt framåt.
Sen finns det senare kåpor i pressgjuten aluminium av åtminstone två modeller med eller utan oljeledning till kamkedjesträckaren.
I de senare 935 hade man ju en slang med T rör för centrumsmörjning och smörjning på sidan också.
Det är dessa kåpor jag kommer på på rak arm.
Kan kolla i nån gammal reservdelskatalog till veckan!
Kanske utgick de som reservdel tidigt så man fick det nya utförandet. Men det är en spekulation från min sida. Kammarna gick ner sig efter kort körsträcka därför fick de kosta på en dyrare lösning.
De första kåporna har en gängad stos som pekar in mot motorns mitt. Bredvid sitter även ett fäste för pumpen till bränslereturen. Ungefär mitt på kåpan finns en stödribba som inte är parallel med vägen utan har en krokig form.
Senare kåpor hade stolen men ej borrad och gängad. Likaså var det ej pinnskruvar för bränslepumpsreturen med gjutgodset i sig var ej ändrat.
En del us bilar har annan kåpa för luftpump men det är något år senare.
Nånstans kring 68 när T motorn kom så blev kåpan av pressgjuten magnesium och då är stödribban som tidigare var krokig rak.
Racekåporna var av sandgjuten magnesium och har annan position för stosen den går i motorns längdriktning och snett neråt framåt.
Sen finns det senare kåpor i pressgjuten aluminium av åtminstone två modeller med eller utan oljeledning till kamkedjesträckaren.
I de senare 935 hade man ju en slang med T rör för centrumsmörjning och smörjning på sidan också.
Det är dessa kåpor jag kommer på på rak arm.
Kan kolla i nån gammal reservdelskatalog till veckan!
Re: 1965 911
efter motor 903070 så sker bytet.
Men jag vill ha det till att man kan ta senare kåpor före ca 68 som är i aluminium och efterbearbeta/bygga om eftersom gjutningen såvitt jag minns är lika. Återstår då slangarna...
har ännu inte plockat fram de gamla katalogerna för att se om det står något användbart där
Men jag vill ha det till att man kan ta senare kåpor före ca 68 som är i aluminium och efterbearbeta/bygga om eftersom gjutningen såvitt jag minns är lika. Återstår då slangarna...
har ännu inte plockat fram de gamla katalogerna för att se om det står något användbart där
Re: 1965 911
Tack för tipsen! 65an tycks vara en gåta i mycket. Talade med Otfried Kruger men han kan inte minnas hur allt detta ser ut. Såg att Stoddard tydligen tagit fram dessa oljeledningar för 1965-68. Antar att dom fanns kvar på racemotorerna efter 65. Osäkert om Stoddard har dessa delar hemma. Och dom har inga anslutningar. Det man behöver borde vara en kort hane/hane i kåpan med utåtsidan konad och sedan en konad klämmutter på ledningen? Men är denna hane/hane även en restriktor för att begränsa oljeflödet? Har någon en bild reservdelskatalogen? Borde ju gå att hitta dessa delar hos firmor som jobbar med slangar om man inte kan hitta original. Ledningarna och anslutningarna liknar delarna till oljefiltret på min 356a men tycks vara av lite större dimension.
Re: 1965 911
Jag har bara en lista. Ett tips är att ringa till Mittelmotor.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 1965 911
Om jag räknar rätt så ska de första 3069 motorerna ha sån här kåpa.
de två pinnskruvarna och nippeln som pekar in mot veven saknas på senare kåpor fram till 68 men de kan givetvis bearbetas. Så här ser inte race kåporna ut.
Den krokiga ribban är rak på en racekåpa. Pinnskruvar och gjutning för det saknas. det är heller inte samma form på godset för nippeln och den pekar i bilens längdriktning snett neråt.
Troligtvis har jag rätt reservdelskatalog. Men det tar mig nån dag att komma dit där den står i nån hylla.
de två pinnskruvarna och nippeln som pekar in mot veven saknas på senare kåpor fram till 68 men de kan givetvis bearbetas. Så här ser inte race kåporna ut.
Den krokiga ribban är rak på en racekåpa. Pinnskruvar och gjutning för det saknas. det är heller inte samma form på godset för nippeln och den pekar i bilens längdriktning snett neråt.
Troligtvis har jag rätt reservdelskatalog. Men det tar mig nån dag att komma dit där den står i nån hylla.
- Attachments
-
- IMG_0770.jpeg (1.56 MiB) Viewed 14847 times
Re: 1965 911
och en från 65 och senare utan pinnskruv och ej centralsmörjning av kammen.
- Attachments
-
- IMG_0772.jpeg (1.08 MiB) Viewed 14784 times
Re: 1965 911
Slangar det är det som hör till nr 8 som påverkar kåpan på bilden ovan
- Attachments
-
- Slangar.jpeg (1.89 MiB) Viewed 14680 times
Last edited by Johannes on Sat Dec 11, 2021 6:07 pm, edited 2 times in total.
Re: 1965 911
spräng 1 skissen visar de olika kåporna
Last edited by Johannes on Sat Dec 11, 2021 6:09 pm, edited 1 time in total.
Re: 1965 911
Inte för att det hör hit men detta är en annan kåpa för us motorer annat för avgaspump..
- Attachments
-
- us.jpeg (1.32 MiB) Viewed 14679 times
Re: 1965 911
Bilder ur fabrikens papperskatalogfrån den tiden det begav sig. På den tiden tvärvägrade även porsches verkstäder att ens läsa ett reservdelsnummer för ''då åker bara kunderna till Tyskland och handlar billigare...''
Samtidigt funderar jag på varför det var centralsmörjning initialt och kammar som rasade men centralsmörjning på racemotorer något år senare - kan det ha att göra med varvtal och kanske rent av att den stora fläkten var ersatt med den lilla på racemotorer.
Samtidigt funderar jag på varför det var centralsmörjning initialt och kammar som rasade men centralsmörjning på racemotorer något år senare - kan det ha att göra med varvtal och kanske rent av att den stora fläkten var ersatt med den lilla på racemotorer.