När jag ändå var i arkivet...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

När jag ändå var i arkivet...

Post by Johannes »

IMG_0386.jpeg
IMG_0386.jpeg (1.34 MiB) Viewed 2592 times
Häromdagen så la jag ut en del om de minsta motorerna. Det slår mig att någon vid ett tidigare tillfälle efterfrågade en komplett lista över skruvar. Hur som helst så var de tidiga reservdelskatalogerna mer detaljerade än de som finns digitalt idag. Bifogar en bild som visar DIN standard och ytbehandling utöver själva dimensionen.

Tyvärr är det antagligen inte helt lätt att komma över en gammal katalog - på den tiden de var allenarådande var det hart när omöjliga att lägga rabarber på, men på nåt vis hade jag rätt kontakt...

För den som verkligen vill ta i om det ska restaureras men fabrikatet står inte Kamax, Verbus etc en Bufo eller modern skruv med smidd bricka kan säkert vara väl så bra men för den petige estetikern kanske det inte räcker.


Vid något tillfälle köpte jag begagnade skruv från en känd svensk handlare för att det skulle vara helt rätt och inga påtända förband. Det kom skitiga, runddragna japanska skruv - de gick i komposten. Nuförtiden tar jag antagligen det som ligger närmast tillhands i garaget!
Post Reply