Page 1 of 1

Pinnbultar på motorbygge från 1995

Posted: Mon Oct 11, 2021 10:07 am
by Einar Irgens
Ungefär 1995 blev motorn som nu står i min 1973 targa totalrenoverad hos Stigs garage. Vilka pinnbulter var det den tiden vanligt att använda? Skulle man oavsett måste byte dom ved en ny renovering? Den er inte gått långt sedan dess, max 5000 mil.
774_1661366992.jpg
774_1661366992.jpg (176.92 KiB) Viewed 6078 times
Einar

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Posted: Wed Oct 13, 2021 9:07 am
by Gunnar B
Problemet med pinnbultarna kom väl med 2,7-orna. Du behöver nog inte oroa dig. Renoverar du, är ett byte av bultarna ingen större kostnad i sammanhanget. Om du sköter servicen och inte piskar den på bana har du kanske 20.000 mil till nästa renovering. Sov gott.

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Posted: Wed Oct 13, 2021 10:48 am
by MagnusW
Det var vanliga stål-skruvar på en 2.4, de är det inget problem med och återanvändes troligen. Det vore standard idag också att använda stålskruvar på en 2.4a.

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Posted: Wed Oct 13, 2021 11:23 am
by peterc
Insatsgängor skulle jag sätta i om det inte sitter sådana där redan.

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Posted: Fri Oct 15, 2021 1:45 pm
by Einar Irgens
Tack :)

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Posted: Sun Jan 02, 2022 5:09 pm
by MattiasB
Lånar tråden lite för egen del
Var köper man pinnbultar bäst idag till en 2.7 Carrera motor? Också vilken typ är att föredra