Pinnbultar på motorbygge från 1995

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Pinnbultar på motorbygge från 1995

Post by Einar Irgens »

Ungefär 1995 blev motorn som nu står i min 1973 targa totalrenoverad hos Stigs garage. Vilka pinnbulter var det den tiden vanligt att använda? Skulle man oavsett måste byte dom ved en ny renovering? Den er inte gått långt sedan dess, max 5000 mil.
774_1661366992.jpg
774_1661366992.jpg (176.92 KiB) Viewed 5989 times
Einar
Einar Irgens

1973 911E targa
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Post by Gunnar B »

Problemet med pinnbultarna kom väl med 2,7-orna. Du behöver nog inte oroa dig. Renoverar du, är ett byte av bultarna ingen större kostnad i sammanhanget. Om du sköter servicen och inte piskar den på bana har du kanske 20.000 mil till nästa renovering. Sov gott.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Post by MagnusW »

Det var vanliga stål-skruvar på en 2.4, de är det inget problem med och återanvändes troligen. Det vore standard idag också att använda stålskruvar på en 2.4a.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Post by peterc »

Insatsgängor skulle jag sätta i om det inte sitter sådana där redan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Post by Einar Irgens »

Tack :)
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Pinnbultar på motorbygge från 1995

Post by MattiasB »

Lånar tråden lite för egen del
Var köper man pinnbultar bäst idag till en 2.7 Carrera motor? Också vilken typ är att föredra
-72 ex racer
Post Reply