Den korrekta R motorn 2.0 liter

Forumet för de tekniska frågorna.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Vid något tillfälle för nåt år sedan minns jag att det uppstod viss förvirring om en motor heter/kallas R Motor eller Carrera motor. Om jag minns rätt så var kontentan mer eller mindre beroende på hur långt tillbaks man gick. Nåväl, det bar sig inte bättre än att jag hade ne kamrat i luren nere på kontinenten och han ville ha lite info som han trodde att jag hade. Och jag raggade upp lite i min bokhylla. Det är tyskspråkigt och ca ett dussin sidor. I runda slängar så var det så här på tiden för kort hjulbas (Urelfer eller SWB för den som hellre har terminologin från GB/US).

Beroende på hur fabriken homologerade vagnarna så kommer det med en bokstav typ 911T, 911S etc

I realiteten var det tre värstingmotorer.

2000R en traditionellt trimmad motor 150 hk: 901/30 för 911L
901/20 för Vagn Carrera 6 210 hk
901/22 för Vagn 911R 220 hk

Har tagit några bilder från fabrikens litteratur, om det finns intresse för mer detaljerade specar så lägger jag gärna ut det. Men i skrivande stund är bilderna för stora så jag får fundera och se om jag klarar att få ner dem på något vis, om inte så finns det säker någon här som verkligen ver hur man gör...
Attachments
tempImage8Df0Jl.gif
tempImage8Df0Jl.gif (682.2 KiB) Viewed 17892 times
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by felix83 »

Intressant! Om du har bilderna i mobilen kan du ladda ner en app för att minska storleken. Jag har en som heter "Photo resizer". Funkar hyfsat.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Om det går att köra google translate är mer än jag vet. Men ganska mycket bör gå att förstå även för den som inte har viss insikt i språket. Själv jobbade jag hos en tillverkare i Tyskland under några år och en del hänger kvar.
Attachments
IMG_0257 2.jpeg
IMG_0257 2.jpeg (1.66 MiB) Viewed 17874 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Gick ju galant!

man kan ju även tillägga att Porscharna blev stoppade på banorna under en längre period på de svenska banorna 1968 efter att någon hade "missat" att kontrollera vikterna för svensk racing - det skiljde en aning från Tyskland så det blev allmän bestraffning för märket!
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Här ser vi sportkit för L och dess pris, det framgår inte av texten här men sportkopplingen är inte den till Carrera 6 utan en speciell.


På den nedre texten så är följande tillagt:
Karossanpassning
utan underredsmassa
lättad ljuddämpning
främre stötfångare utan förstärkning och horn
inga lister på kofångare och trösklar
inredning endast i svart konstläder
lättade dörrklädslar, dörrlås och dynor bak
svart instrumentbräda


borttaget på vagnen: Askkopp, tändare, innerbelysning solskydd för passagerare.

tillagda race grejor
Recarosäten skalstolar sportsits utan extrakostnad
Läderratt
Halogenstrålkastare
Motor från 911S
Lätttat svänghjul med förstärkt koppling(S Motorn hade högre kraft och nav i aluminium samt bronserad yta på hjul och tryckplatta. står dock ej här)
Attachments
IMG_0258.jpeg
IMG_0258.jpeg (1.66 MiB) Viewed 17816 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Förstärkt motorupphängning
instrument för olja
Sportkit 1 levereras löst men ej monterat
?10 hk ungefär
låda med andra utväxling och likaså annan slutväxel

Vidare märks reservdelsväska monterad för 115 DEM
Bogserögla
främre och bakre hasplåt
Attachments
IMG_0259.jpeg
IMG_0259.jpeg (1.7 MiB) Viewed 17815 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Fråga: Det finns ju gott om information. Porsches museum har inte skriften i sin ägo. Ska jag fortsätta i mån av tid med de andra bilderna?
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Homegrown »

Fortsätt gärna alltid roligt med hur man fick fart på bitarna förr. 8)
Jag har samma filosofi vad gäller bilens vikt less is more.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
JoakimB
Posts: 46
Joined: Wed Dec 28, 2016 9:06 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by JoakimB »

:D Fortsätt gärna Johannes
//
Jocke
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Fotstöd
Generator
Krängare
Störtbåge i nämnd ordning

För L så ser vi viktbesparingen i kp kilopond 10+15 utan prispåverkan.

sen den vanliga harangen om att det kanske inte är tillåtet i vanlig trafik i vissa länder fritt översatt
Attachments
IMG_0260.jpeg
IMG_0260.jpeg (1.55 MiB) Viewed 17756 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

väldigt grovt översatt.

Dert är bara en översikt hur motorn kan få ökad effekt och säger ingenting om hur arbetet genomförs och att det skall göras av en fackman.

Innan arbetet påbörjas skall man fastställa motorn användningsområde

1 en begagnad motor för mindre tävlingar och gå gatan. På modern nysvenska skulle man antagligen säga för den som inte går "all in".

2 Rally motor

3 Rennmotor - dvs för banracing

a Tillfällig sportinsats - här ska man beakta att motorn även skall kunna användas i vanlig trafik


Den som ville åka i GT Gruppe 3 Fick välja 911T eller 911S de var homologerade med S motorn och kunde köras med standard ljuddämpare eller med tävlingsdämpare på avspärrad väg.

Observera att jag har översatt generande fritt - men det skulle ta aningen för lång tid att översätta i detalj och jag tar med det väsentliga!
Attachments
IMG_0261.jpeg
IMG_0261.jpeg (1.79 MiB) Viewed 17753 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

den motorn har 170 hk och samma karaktär som en 2000S (901/2 dvs std 911S) och risken för igenslaggade stift är nära och jämt större. (min egen kommentar en 2.0 S slaggar lätt igen, det ska vara Bosch 265 P21 jag vet av egen erfarenhet alltför väl. Köpte 66 st Platina stift på ett bräde) Typat i Tyskland för gatan

För Tourenwagen Gruppe 2 så var det 911 och 911L. en 911 utan bokstav är då en äldre årsmodell. Där föreslår man då en 150 enligt tidigare beskrivning. Den har då
S kammar
S kolvar
Sportkoppling
Weber IDS bestyckningen behöver nog inte översättas

Kamtider som en S

Motorkåpan är svart och inte röd som på en S

och så kommer spelen på sportkit till R motorn. (detta är således den riktiga/ursprungliga åR benämningen eller hur man väljer att uttrycka det)


Personlig lessons learned - svänghjul för tävlingsbruk har annat antal tänder och det krävs den äldre startmotorn annars blir det skrot och man behöver köpa nytt hjul och skruv. åRäkna tänderna och spara pengar.
Attachments
IMG_0262.jpeg
IMG_0262.jpeg (1.64 MiB) Viewed 17748 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

resten av specen.

Ölsammelbehälter är den platta spolarvätrskebehållaren som sitter på torpeden som tar oljerök från vevhusventilationen. Är försedd med en livaktig plugg i toppen som jag hört ryktas om att den har kommit som reservdel. Har varit exceptionellt svår för idiotrenoveringar. Även behållaren som gammal skitig med patina brukar kosta flera tusen!
Attachments
IMG_0263.jpeg
IMG_0263.jpeg (1.28 MiB) Viewed 17746 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Rallymotorer

För rally är det nästan lämpligare med en motor som har bättre bottendrag än toppeffekt.

En rallymotor ska användas under vitt skilda förhållanden Dålig väg till betongbana, kunna köras över bergspass och klara höjdskillnaden, varmt , kallt fuktig torrt.

En racingmotor kan inte helt eller delvis klara av dessa förhållanden

Så kommer det uppslitsat vad som kan göras att det står 911T. Det står inte här varför men förklaringen är enkel, det var en homologeringsprocess, den vagnen hade lägre vikt. Mindre elgrejor, ingen bensinvärmare som en S för att nämna något. med andra ord var vikten lägre!

sportkoppling med lättat hjul och höger tryck
Insugsrör anpassade och polerade
Polerad kanal i toppen
Ventiler sätts lägre( går till så att man fräser sätena så att ventilen flyttas en aning i sin längsled)
komp förhållande blir 9,8:1
Monterar sportkit 1
Monterar tävlingsljuddämpare

så harangen om vad man får och inte får köra i vanlig trafik. För transportsträckorna.
Attachments
IMG_0264.jpeg
IMG_0264.jpeg (1.6 MiB) Viewed 17744 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Racingmotor

Den här motorn är huvudsakligen för maxeffekt och kan bara används för racing. Allt är för FIA högeffekt eller om man så vill för användas i det övre varvtalsregistret.

Följande motordetaljer till en högeffektsmotor baserad på 2000S ( motorn från 911S 901/02 och /08 sportomatic med andra ord)

911S och T i Gruppe 3

Webrar 46 (normalt är det 40 mm) i kombination med följande:

insugningsrör med större tvärsnitt ( det finns i olika höjd)

kammar från Carrera 6 de har skarpare ventiltider - större duration om man så vill. på engelska Wild cams...kräver andra kåpor över kedjehusen eftersom de har centralsmörjning. Går att bygga om.

Lättare Stakar av Titan ger lägre masskrafter på veven. Endast homologiserat(godkänt på 911T) ej S.

Står inte här med det är mycket som i grund och botton påverkas av förändrade vikter - inte minst var vikten är borttagen på en stake. Inte bara totalt vis exakt samma form på stakarna men det är en helt annan story.
Attachments
IMG_0265.jpeg
IMG_0265.jpeg (1.69 MiB) Viewed 17740 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

kolvar från Carrera 6 ger högre kompressionförhållande och har större urgröpningar i kolvtoppen som erfodras för att kunna använda kammar från Carrera 6. De ska bara användas tillsammans med alucylindrar och som reservdels säljs de tillsammans.

Ljuddämpare kommer från 911R. det är de där med grenrör utan värmekammare, korta megafoner och en dämpare som har en banan med genomgående pipor och lock.

stift som nämnts tidigare Bosch platina 265 och det är stenhårda grejor.

ölsammelbehälter- oljefälla en spolarvätskebehållare av plast... tidigare omvänd

Koppling för sportbrun enl tidigare

topplock, portar anpassas och även avgasflänsen på grenrören. För att få största möjliga inlopps area så fräser man sätena så att ventilen flyttas i längsled. Komp når 10,4 i kombination med att toppar eller cylindrar bearbetas max 0,8 mm.( då får man såklart hålla koll på kedjehusen också) annars så kan ventilerna slå i kolvarna.

Varning. Modifierade detaljer tas ej utbyte
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

kom bilden med?
Attachments
IMG_0266.jpeg
IMG_0266.jpeg (1.65 MiB) Viewed 17738 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

911 och 911L Grundmotor 2000R

Här har man använt förgasaren från 911S med modifierad bestyckning

I stället för luftfilterburken så användes täckplåt för förgasare. ( om det är de kåpor som används med inoljade KN filter eller bara de plana som används utan filter framgår inte!

Insugningsrör anpassas

S kammar

Och anpassning av kanaler med portning som tidigare

Här kan toppar svarvas ner max 1,00 mm eller motsvarande på cylindern och ger då komp 10,2:1

Ljuddämpare här är kan man använda trattar - det är de som kallas walthorn ibland. Om jag minns rätt så fanns de i tre längder och sticker ut närmare 60 cm

samma stift som tidigare
Attachments
IMG_0267.jpeg
IMG_0267.jpeg (1.56 MiB) Viewed 17738 times
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

och så samma koppling och behållare för vevhusventilationen.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Nåväl, det blir ju ganska enahanda kanske skulle jag ha översatt mer noggrant. Det finns en del i övrigt att håll i huvudet.

Mellan de olika motorerna så skiljer det i utgångsläget på bland annat ventilstorlekar och kanalernas/portarnas dimensioner hit och dit och vid första anblicken en smula virrigt men jag antar att det på ett tidigt stadie var genomtänkt för att få till klassningarna av motorerna.

Vad gäller förgasare så är det viktigt vilken benämning de har för det går så att säga inte att bara bestycka med andra munstycken och tro att man får en tex IDA att bli en IDS. det finns lite olika benämningar på dem.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

En bild som visar en av förgasarvarianterna. Det är hålens positioner i hålet där det är 3 mindre hål som är avgörande. Hålen har olika storlek och position och påverkad övergången till olika lastfall kring spjället. Olika hålbild för tex IDA, IDT, IDTP, IDS etc dessutom har IDS efter ett visst motornummer en extra anrikninsanordning för att feta upp vid pådrag. Om am så vill så kan förgasarna ses som en hobby i hobbyn vad gäller funktion och utseende med olika muttrar, ytbehandling axlar etc.


Med andra ord det går inte att ta en IDT och bestycka som en IDS som satt på en 911S vagn med 901/02 S motor och tro att de blir lika.

Det finns förgasarartister som borrar upp det stora hålet, sätter i en plugg och borrar nya så by passhål!


Bilden snodde jag på nätet så slapp jag skruva isär nån egen.
Attachments
40IDTPR1348850344.jpg
40IDTPR1348850344.jpg (96.74 KiB) Viewed 17664 times
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by JMB »

Johannes wrote: Thu Oct 07, 2021 12:51 am
I stället för luftfilterburken så användes täckplåt för förgasare. ( om det är de kåpor som används med inoljade KN filter eller bara de plana som används utan filter framgår inte!
Min gissning, baserat på det jag kunnat läsa mig till och dom bilder jag sett, är att det rör sig om dom plana där man kör utan filter
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by felix83 »

Jag tycker detta är superintressant! Det låter som att du har en hel del erfarenhet från "back in the day", för att inte tala om delarna du har på hyllan...
Får man fråga vad du har för bakgrund?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Bakgrunden är enkel, slösat bort för mycket tid i garagen.

Som pappa sa på för många år sedan när gänget stod under nån huv. När ni kan det här så är det omodernt och visst hade han rätt.

Hur som helst så är skriften på 67 sidor och utgiven 6 mars 1968.

För övrigt så krävde grupp 2 1000 vagnar under en tolvmånadersperiod och det finns en hel del i broschyren men att översätta allt om än snabbt och ganska grovt blir sannolikt alldeles för trist för läsaren.

Vidare anger skriften att man kunde borra cylindrarna 1,2 mm max.

Med lite tur så kan ev något av informationen vara till nytta för nån kalenderbitare i ett fotorally eller så.
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Roadrunner »

Jätteintressant Johannes! Bara att fortsätta lägga ut info i tråden säger jag. Har själv en 68, så kisar man ordentligt och håller för öronen kan man känna släktskapet med dessa bilar😂. Skämt åsido, så sneglar jag lite på ”sport purpose-manualen” när jag håller på med renoveringen av min egen bil.
Post Reply