Den korrekta R motorn 2.0 liter

Forumet för de tekniska frågorna.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Om man studerar innehållet i kit för tävling så framgår det att fälgar ingick. Alu i opolerat skick.

En gissning - kan det komma på modet ta risiga fuchsfälgar blästra av och strunta i resten…

Det är inte ofta man ser dem på gamla bilder.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Rubriken kanske inte längre är helt adekvat

vi ser att det fanns fälgar

4 1/2
5 1/2
6
7

För att erhålla homologerade värden så måste det vara rätt nav fram. 40 mm tom 1967 och 47 mm från 1968.

4 1/2 rekommenderas inte för racing men okay för dubbdäck.

DET står inte här men det är de där grå fuchs om vi talar om lättmetall. De fanns för övrigt i flera olika utförande även om de bara användes på en årsmodell. Bland annat ser man skillnad på insidan där det finns olika typer av små medbringare när smidesgodset skulle svarvas.

för 5 1/2 så ska det bytas nav fram och spacer bak om det är före 1968. 68orna har det från fabrik. Och längre hjulskruvar monteras

6 tum gick det att åka på 5.50 däck racing
Attachments
IMG_0450.jpeg
IMG_0450.jpeg (1.36 MiB) Viewed 11582 times
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

vi fortsätter.

det ska vara 10 mm marginal till hjulhusen.

inga ändrade nav fram men spacer bak

Ej godkända gör bruk i trafik. Då.

7 tum kräver länge hjulskruvar och spacer på 27 mm

Om man ville ha olika fram och bak 5,5 resp 6 så var det olika tolkning i fransk resp engelsk text i homologeringen.

däremot gick det bra med olika bredd fram och bak med 7 tum i kombination med skärmbreddning
Attachments
IMG_0451.jpeg
IMG_0451.jpeg (1.29 MiB) Viewed 11582 times
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

här blir det intressant på riktigt. För tävlingskörning så blir bromsarna betydligt varmare och med lättmetallfälgar så överförs mer värme till hjulmuttrarna och det kan förekomma att lättmetall muttrar skär fast. Fabriken föreslår stålmuttrar.

sen däckdimensioner och fälgdimensioner och tryck. det säger sig självt

Racedäck är meningslöst ytan riktig inställning av chassit.

Ferodo DS 11 för massiva skivor
Textar 1431 för ventilerade (911S standard)


som tidigare tämligen fritt översatt i bästa välmening - det skulle ta längre tid att översätta ordagrant
Attachments
IMG_0452.jpeg
IMG_0452.jpeg (1.29 MiB) Viewed 11578 times
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by JMB »

Det med hjulmuttrarna och värme hade jag inte hört om innan. Intressant
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Letade efter lite andra delar idag och hittade en del gamla tävlingsgrejor som hade varit med och vunnit SM när det begav sig. Låg på nån hylla. Nu var det inte det som var det intressanta. Kom att tänka på det här.

Däremot så kan man ju som kuriosa studera hur Porsche marknadsförde i broschyren för tävlingsgrejor hur man finjusterade kanaler och annat vid köp Sport Kit. Utgår från att de även valde en motor med vad de kallade ''21'' stakar i samtliga fall. De var ju lättast och med goda resultat på banorna så gav det ju extra reklam.

Engine Work. Näst längst ner till höger så ser vi vad de angav för toppar och insugsrör mm.
Attachments
IMG_3634.JPG
IMG_3634.JPG (147.22 KiB) Viewed 9516 times
User avatar
91167coupe
Posts: 143
Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by 91167coupe »

Interessant!
Men står det noen sted at man fikk kjøpt Fuchs u 6’ og 7’? De kom jo på 911R sommer ‘67 men vil tro de var for sslg ellers også?
Tlf +47 993 67 911
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by JMB »

Man måste ha kunnat köpa Fuchs 7R för sig själv. Finns många fler på marknaden än 911R bilar
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Javisst, det gick.

Likaså såldes lösa skärmkanter för den som ville bredda, om de inte rullades ut med ett vedträ.

Men det är också olika bredd på naven 40 resp 47 mm fram 67 /68. Bak sitter 7 mm spacer med 5,5 or.

Breddning fram är andra skärmar. De var då utan tanklock. Huvar i olika utförande fanns med eller utan hål för bränslepåfyllning. De lättaste i plast med förstärkning av balsaträ. så klena att de bucklade sig
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by peterc »

Det där med grupp 1,2,3,4 och 5 är lite förvirrande tycker jag. Trodde grupp 1 var standard, Amazoner, Cortina och liknande. Grupp 2 trimmade sådana. Grupp 3 otrimmade GT bilar t.ex. 911 och grupp 4 trimmade. Sen hade jag för mig att grupp 5 var ”värsting trimmade” grupp 2 och 4. Någon som vet?
Jag vet i alla fall enligt mina papper att en Carrera RS gick i grupp 3 och RSR i grupp 4.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Tror du har ganska rätt.

Vill ha det till att grp 3 GT vagnar 1000 st på 12 månadersperiod
Grupp 4 skulle vara GT vagnar 400 på 24 månadersperiod



med tiden blev det även någon modifiering för det kunde tex heta ''i gamla grupp 3'' reglementet ...


Hur som så när det gäller Porschar så kan man inte nödvändigtvis gå på beteckningen T,L eller S och tro att ökad motoreffekt i gatmodellen innebar en högre klassning.

En S hade 160 hk och en T 110 i 2.0 utförande. Men Porsche homologerade tex 911T för högre klass med S motor fick en lättare vagn eftersom T var enklare utrustad från början. Leichtbau innan ordet användes så att säga. Här fick man tex åka med stakar av titan men inte i S pga homologeringen. Hela strategin var genialiskt uttänkt.

På samma sätt kunde i vissa sammanhang R motorn användas - en motor med 130 hk i bas som modifierats med lite S prylar och gav 150 hk.

För grupp 5 var det prototyper där 911R med Carrera six (Carrera 6) med 210/220 hk användes till och med någon med 4 kamsmotor vil jag minnas. Den hamnade väl i ärlighetens namn i helt rätt i klassningen och var länge bortglömd i de flesta sammanhang.

Dessutom gick det att stoppa i en Carrera six maskin i valfri 911och åka grupp 5. Det behövde inte nödvändigtvis vara en komplett Carrera six utan med de motordelar som gick att få tag på och antagligen även vad budgeten medgav.

Peter, minns att du skrev en artikel om gamla motorer i PÄ för ca 35 år sedan. Troligtvis kan jag leta upp den i arkivet. Copyrighten är ju din - men får vi lägga ut den om jag hittar och det funkar med bilder i forumet igen ?
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by peterc »

Visst, det är okey. (Minns inte vilken det var 😂)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by henca »

Johannes wrote: Sun Oct 30, 2022 9:51 pmCopyrighten är ju din - men får vi lägga ut den om jag hittar och det funkar med bilder i forumet igen ?
Kanske räcker det inte att be Peter om lov... När jag för lite drygt ett år sedan skrev en artikel till PÄ fick jag ett dokument med följande formulering:
Denna överenskommelse omfattar publicering i Porsche Club Sveriges (PCS) medlemstidskrift PorscheÄgaren, klubbens hemsida, klubbens sociala och övriga av klubbens mediekanaler.

Skribent och fotograf levererar text och/eller bild till PCS utan krav på ekonomisk ersättning om inget annat avtalats i förväg.

Utan hinder av regleringen i lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen) får PCS publicera text- och bildmaterial som har skribent och fotograf som upphovsman i tidskriften, eller elektroniskt på hemsida eller övriga, av PCS ägda, mediekanaler.

Om skribent och fotograf för reklamändamål vill använda eller överlåta sin text- eller sitt bildmaterial måste PCS skriftligen samtycka till en eventuell överlåtelse.
Vill PCS å sin sida för reklamändamål överlåta text- och bildmaterial som en skribent och fotograf producerat för PCS måste skribenten och fotografen samtycka till överlåtelsen. 

Denna överenskommelse gäller tills vidare från dagens datum.
Överenskommelsen ska före publiceringen bekräftas och godkänns med ett mejl från skribent och fotograf.
Fast som formuleringen är skriven med "reklamändamål" borde det inte påverka om man lägger ut den på forumet.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Der tog längre tid att hitta artikeln än jag trodde. Hittar ju så mycket under tiden!

Året var 1988. Volym 42/nr 2. Artikeln heter 914/6 GT vad är det. Finns på sidan 16-20. På något vis så grejar jag inte att lägga upp en bild. Nåt krånglar eller så är det jag som glömt hur man gör.

Artikeln är mycket bra och har en fin sammanfattning av hur motorn var bestyckad. Det är en motor med stora likheter med den som satt i Carrera 6 från bilen 906. Magnesiumblock, stakar från 911S, vev från 911S eller från Carrera 6 för den som hade gott om pengar. För att nämna något. Det är den motor som med tiden har gått från att kallas Carrera 6 motor till R som det sannolikt skulle skrivas i många texter idag.

Tråden här har ju annars handlat om det som Porsche själva kallade för R motor när den var i ropet. 2000R är på 150 hk.

I den vevan hade Porsche uppenbarligen mycket i experimenthyllorna att sätta in och troligtvis visste de hur de skulle positionera sig med olika konfigurationer. I samma veva så hade trimmarna på fabriken experimenterat och gått åt andra hållet med de mindre avancerade motorkoncepten. Men kanske lite ur fas. 1970 trimmade de ''ner'' en motor för högre effekt 914 det är typ 901/26. Den är intressant i flera avseenden men enkel att beskriva. 911S förgasare på 160 hk (168/175 med kit) den äldre versionen (911S fick ju mekaniskt sprut 1969 och 170) men fick topplock från 911T på 110 hk. Det är samma ventiler men med de små ventilkanalerna och den hade effekten 180 hk om än lite högre upp i varvtalsregistret. Det var bättre bottendrag som de sökte efter.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by peterc »

Ja nu har jag läst artikeln igen, det var ju kul. Bengt Lindåse och jag hade då köpt ”Leif Hansen bilen” utan motor men det var än så länge ”hemligt”. Vi renoverade bilen under 1989 och skaffade en ”R-motor” och jag körde bilen i RHK-cupen. Gert Iwarsson kommer att göra en artikel om 9140430071 i nästa PÄ.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Tag mig lite tid i arkiv och bokhylla. Nu är det väl så att det för de flesta är ungefär lika intressant med en motorbenämning som grannens registreringsnummer.

Kollade runt och ideligen refereras det till Carrera 6/six som motor i den bil som kallades för 911R. Samtidigt så blir det ju en logiskt följd - sitter den i Carrera six och hamnar i en 911R och motorn sedan hamnar i ytterligare en modell som begagnad eller så så blir det ju på sätt och vis en ''R''.

Personligen tor jag inte att det är benämningen 911T/R som varit inne och spökat för den har definitivt tillkommit senare än när de såldes.

Följande tittade jag i innan jag tröttnade:

Press kit 1968. Bilen tävlades det med redan 1967 och i efterhand kallas den av fabriken för 1967. Ch nummer antyder 1978 och den kunde beställas från 1 december 1967 efter pressvisning på Hochenheim, i prospektet står det att den har motor från Carrera six.

Bok av Brian Long, 2003, Carrera six

Bo Brastads artikel som vi hade med tidigare om trimning där kallar han motorn för Carrera six och avgassystem från 911R

Tittar i den gamla boken på norska språket som vi har med i nån tråd tidigare och då talas det om Carrera six

I Porsches egen skrift där vi har en del utdrag ur sedan tidigare kallas det också för Carrera six

John Starkeys från R to RSR kallas motorn även där för Carrera six

Bruce Anderssons bok där kallas motorn för Carrera six

En tidning Automobil från 1988 Nr 8 augusti vi har artikeln någonstans på forumet finns en verkligt välkänd svensk bil renoverad av Strandell där motor benämns som Carrera six

Det finns också en fabriksbild med gott om trimdelar utlagda på det där klassiska viset så som de sitter i bilen med bildtext att det är tävlingsgrejor där de kallas för Carrera six


AMS specialare Sportbilen har en artikel från 2001 om 911R skriven av Matte - behöver jag skriva ut efternamnet - när det gäller Porsche? Linden han skriver i sig inget om motorn. Han hade varit inblandad på 3 olika objekt varav ett från Mexico till Californien. Det får mig att tänka på ännu en artikel i PÄ där någon som var på datormässa insåg att det var en 911R som hade stått i något dike eller så i sydamerika. Fast det bör ha varit tidigare. Men det är nog inte någon vits att leta mer idag ...

Mattes artikel minns jag speciellt väl efter som jag ringde upp honom och berättade om ytterligare en som jag hade fått en tur i på Rivieran halvåret innan i samband med en rallytävling.

Precis som Peter använde begreppet Carrera six i sin utmärkta artikel på åttiotalet. Det stora världsproblemet blir således när blev det begreppet omodernt? Kan det ha samband med att den bortglömda modellen 911R tillverkad i få ex helt plötsligt blev ett hett objekt? eller är det så att de internationellt fortfarande kallas för Carrera six och R motor i Sverige? Minns en tidningsannons från vad som bör ha varit mitten av 90 talet i någons svensk tidning R motor säljes ...priset tror jag var ca 130 00 sek. Nån här som minns?
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

912 gick i grupp 1. Det krävdes 5000 tillverkade.

Men med 4 cyl så är det ju helt annan motor såklart.
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by JMB »

” Kan det ha samband med att den bortglömda modellen 911R tillverkad i få ex helt plötsligt blev ett hett objekt?” Min gissning är att detta ligger nära sanningen. 911R är idag helt enkelt mer känd/familjär än Carrera 6.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by peterc »

I min värld har benämningen R-motor mycket med R-kammarna att göra. Ska man ha sådana ”måste” man ha rätt toppar, Weber 46 osv. för att det ska funka bra och då blir det en R-motor.
(En sådan på två liter är fascinerande att köra, på fullgas fungerar den i princip inte under 5000 rpm sen är det som att få ett godståg i ryggen upp till 8000 rpm.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Det är en bra infallsvinkel. Möjligen kan det ha varit ett begrepp som baserats på ''Rennen** tävling. De gamla 2.0 S funkar inte under 5500 rpm. Det man då skulle kunna överväga är om fabriken använt R beteckningen för 2000R fanns ju tidigare.

Bläddrade runt lite i gamla PÄ och hittade volym 62 nr 2 1993 en artikel av Pär Cederholm som var på datormässa och fotade en motor kallad R-motor med slidmatning avsedd just för en 911R.

Bilsport nr 4 1968 finns ett reportage i faksimil publicerat i PÄ om Waldegårds rallybil och där användes även begreppet Carreraförgasare och Carrera six förgasare.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Möjligen låg det i intresset att med Carrera six föra tankarna till just Carrera six vagnen som gick i grupp 4
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Presskit från Geneve Mars 1968. Så ville man saluföra 911R.
Attachments
IMG_6231.jpeg
IMG_6231.jpeg (1.39 MiB) Viewed 2188 times
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Från 1967.
Attachments
1477 2.jpg
1477 2.jpg (174.93 KiB) Viewed 1082 times
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by Johannes »

Grävde runt lite hemmavid efter att ha skottat snö för att bränna lite julskinka.

Dokument från 1967.

Grupp 2 var där den riktiga - med den tidens nomenklatur -''R'' motorn användes.

En 130 hästare med S kammar, kolvar samt sportkoppling. Sportkit på det så blev det 150 hästkrafter.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Den korrekta R motorn 2.0 liter

Post by peterc »

Hade man verkligen slidmatning på 911R? Har för mig att det när det gäller 911 gjordes några prototyper med dubbelkamstoppar och slidmatning det var allt. Den motorn har dock inget gemensamt med 911 motorn utom att det är en sexcylindrig boxer, är mer släkt med 908 motorn.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply