Trimning 60 talet

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Rotade lite i arkivet och borde kanske dela med mig av två bilder. Har antagligen inte lagt upp bilder sedan vi registrerade om för väldigt länge sedan. Nu ska vi se hur det går...
Attachments
Trimma1.jpg
Trimma1.jpg (154.64 KiB) Viewed 10261 times
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

nästa bild
Attachments
Trimma2.jpg
Trimma2.jpg (161.19 KiB) Viewed 10260 times
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Trimning 60 talet

Post by JMB »

Kul läsning!

Vippor av titan, dom var nya för mig
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Trimning 60 talet

Post by peterc »

Hade sådana i min 914/6 GT. Tveksam till att det verkligen var av titan.
Däremot hade jag en ljuddämpare av titan. Minns inte hur jag kom över den. Var nog ett prov som fabriken gjorde. Sprack i svetsarna hela tiden. 🥵
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Vi får kolla upp det där med vipporna!

Tittar lite närmare på art och ser bilden på bosse och den förefaller vara från 69. I så fall så skulle detta gälla för säsongen 1970 om jag tänker rätt.

Tror det skilde på internationellt reglemente och svenskt. Bla så var det åtminstone internationellt endast tillåtet med Titanstakar i T ej S eller L om det inte handlade om Grupp 5 och 911R.

Ser ju även att kopplingen är bearbetat så den blir lättare. Fanns ju även en rallykoppling att tillgå. Koppling från Carrera 6 var olämplig och ej heller tillåten enligt fabrikens handbok.

Värt att notera att det var en tidningsartikel och inte trimmningsmanual. Det funkar inte att bara lätta vevstakarna till en viss vikt. Det måste ske kontrollerat och i rätt ända för att balansen ska bli korrekt. Att de inte balanserade veven beror nog på att var noggrant utbalanserade från början. Fanns ju några att välja på. För historiskt så brukar det idag accepteras 2 gram sedan balanseras veven.

Carrera kolvar och cylindrar var ju annars det klassiska sättet att fusktrimma i historiskt rally...

För ganska många år sen så la jag ut en del blad från en norsk bok Biltrimmning och de finns här på forumet någonstans för den som vill söka.

Hur som så fanns det många motorkonfigurationer på den gamla goda tiden!
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Kickade iväg två mail till Freisinger som säger smidda i stål och och Kevin på Historika säger gjutjärn...

oväntat att de svarar så här dags!

Personligen hade jag sagt smidda i stål utan att tidningstexten hade kommit upp. Även om det på den tiden började dyka upp knaster och ventilbrickor i titan på andra märken.

för övrigt så är är gjutjärn lämpligt om man övervarvar för det kan gå av i tid så att säga som en brytpinne i en aktersnurra och rädda motorn i övrigt. T motorerna hade gjutna
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Trimning 60 talet

Post by peterc »

Vipporna var nog smidda i stål. De kröktes, gick inte av. (Har aldrig gjort det själv, men sett andras 😂)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Det kan bli lite krokigt längre ner i maskinen när det händer...
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Trimning 60 talet

Post by Homegrown »

Nya vev o ramlager var fjärde tävling! Dålig olja på den tiden?
Om man läser portningstipsen så kan man förstå att motorerna har rykte om att vara döda på låga varv. Skulle vara kul att se Porsches effekt och vridkurvor jämfört med de BOO hade i sin.
Han hade säkert hjälp av en duktig mekaniker/verkstad men fortfarande vedbo trimning.
Gillar även hur dom klyver motorn. Av med kedjan sen tar vi toppbultarna, klart.
Tycker om trimtips från tiden det begav sig och hur man tänkte om gasflöden komp vevstakslängdet etc på den tiden.
En gubbe som jag gillar har en youtube kanal (Ivans shed) han och hans pappa var sportbils mekaniker då tävlandet var i sen linda (Bugatti mfl). Gubben är 80 plus och hans adept (började hos honom som skoltrött) troligen 65 plus nu. Ingen av dom är teoretiker men praktisk motor mekanik och skickliga på bearbetningar etc.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Vanligtvis användes mallar vid portning. Gjorda efter nån förebild. Tex cyl huvud från fabrik.

Går att såga isär ett för att bättre veta hur mycket gods det blir.

Det fanns ju så mycket hopplockade delar på den tiden.

Kan tänka mig att Södertälje var med och bistod på den tiden.

Har själv en av de gamla racemotorerna och nog är den portad alltid med ett rejält klipp.

En familjebilstillverkare som på åttiotalet gjorde braksuccé helt plötsligt på arenorna för banracing hade cylinderhuvud framtagna av en ensam snitsare ute i skogen…
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Bilarna som hörde till…

https://youtu.be/gnNcQVeVNE4
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Trimning 60 talet

Post by MagnusW »

Homegrown wrote: Sun Sep 19, 2021 11:37 am En gubbe som jag gillar har en youtube kanal (Ivans shed) han och hans pappa var sportbils mekaniker då tävlandet var i sen linda (Bugatti mfl). Gubben är 80 plus och hans adept (började hos honom som skoltrött) troligen 65 plus nu. Ingen av dom är teoretiker men praktisk motor mekanik och skickliga på bearbetningar etc.
Ivan Dutton, så jävla skön snubbe, 83 bast!

"Shed Racing" heter hans kanal numera. Kollade igår när han körde runt i Italien med en gammal "20-tals racer" med en 10 liters Hall & Scott flygplansmotor! Ut på nån bana i hällregn och fullt uppställ.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trimning 60 talet

Post by Johannes »

Städade på en hylla i förrådet. Där låg en glasslåda av plast med gamla vippor. Någon var helt avslagen cyl 5 och jag minns precis hur och var jag körde av den. 1986. Mekanisk övervarvning på grusväg och 90 gradersböj bakom ett krön som dök upp mitt i natten!

Men det var kanske inte så mycket vedbod som det kanske kan verka i efterhand ändå. Okunniga journalister har ju ständigt basunerat ut hur snäva fins toleranser Porsche alltid har. Detta är inte korrekt ens för sin tid.

Tittade på tvålitersmotorerna fram till och med 1968 och då fann jag en del data i källaren. Det fanns ju 3 olika motorer i serie( S med tre olika effektuttag 160, 168 och 175 på ett ungefär med rally kit) finns ju även 2.0 S 1969 med lite speciella kolvar och andra ventiler etc det brydde jag mig inte om.

T med sin enkla lätta vevaxel hade gjutna vippor och speciella lock med stora ventiler och trånga kanaler. Men grejen att hajja till på är kolvarna. Två olika fabrikat Mahle 356 gram och Schmidt 366 gram nominell vikt. Rätt stor skillnad i worst case scenario.

Mer intressant är stakarna de finns i 12 olika viktklasser. 9 gram inom respektive klass totalt 108 gram och det är komiskt mycket. Inte undra på att de lättades och det gäller såklart att lätta staken i rätt ände. Man skiljer på roterande massa och oscillerande massa. Ca 30 % anses gå upp och ner på ett ungefär. Stakens längd påverkar krafterna i motorn, precis som dess vikt och såklart vevens slaglängd för att nämna något.

Man kan ju även titta på vikten av en Carrera 6 stake och en S stake. det skiljer ungefär 50% och det är mycket.

Vevaxlarna är ju olika motorerna emellan. Totalvikt skiljer och även hur vikten är fördelad - så kallad roterande massa. Dessutom är de ju balanserade i sig.

Beroende på de rörliga vikterna och för all del även slag och staklängd så har storleken på vevens motvikter fastställts. Med andra ord är det således inte självklart att en vev från en motortyp passar än bättre med lättare grejor från Carrera six!

Med andra ord så är det absolut ingen självklarhet att svarva av motvikterna på en vev och hoppas att ett ev bättre flöde i vevhuset är helt korrekt sätt att tänka utan att titta på helheten.

VEVEN KAN JU FÖRVISSO SLIPAS TILL FULL BALANS I SIG - MEN DET GER KANSKE INTE RÄTT ROTERANDE MASSA.

På senare tider har man allt oftare frångått balansering fullt ut mot vikter etc utan istället ökat focus på förbränningskrafter och lagerkrafter. Påverkar såklart vridning av veven med svänghjul i änden av motorn, lättat eller ej typ carrera 6.

En boxer är relativt okänslig för det så kallade kappa värdet dvs vevstakslängd cc avstånd dividerat med slaglängd. Ett nyckeltal som är använd i matematiken för en vev. Bland annat så är vevvinkeln 270 grader till 90 grader eller andra halvan av varvet där kolvhastigheten ökar eller minskar beroende på detta.

I riktigt avancerad trimning förlängs ofta stakarna men då måste det till andra kolvar med flyttat hål för kolvbulten. Det är inte applicerbart på våra gamla motorer.
Post Reply