Vad är ok komp...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Vad är ok komp...

Post by Tomas356 »

...i en 911T från 1969 (KG/cm2). Otrimmad och i originalskick.

/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vad är ok komp...

Post by Johannes »

Det viktigaste är att det är jämt.

Många felkällor,

Temp
Varvtal
Kräm i batteriet eller extern strömkälla
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Vad är ok komp...

Post by Tomas356 »

Jo, men ungefär, vad bör det ligga på?

/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vad är ok komp...

Post by Johannes »

Kollade i en gammal pärm med skitiga manometerblad från en motometer. Den låg stadigt på 13 och lite bättre med olja i loppet. Således täta ventiler.

Det var en 2.0 110 hk

Men om du får lägre siffror så funkar det. Jämnhet inom plus minus 10 procent tumregel
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Vad är ok komp...

Post by Tomas356 »

:-)

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vad är ok komp...

Post by Johannes »

Original verkstadshandbok från tiden det begav sig

9-11 kp/cm2.
Max avvikelse mellan cyl 1,5

Det står inget under flik T, data så det är antagligen torr motor. Lite olja i loppet så stiger det.


En bra men sotig motor får högre komp.
Likaså påverkar anslutningen på manometern. Motometer var benchmark med sin gummitätning. Då blir det utrymme i tändstiftshålet. En som gängas i fyller bättre.

När jag räknade på kolvmaskiner så fick vi väderdata från ett närliggande militärt flygfält. Atmosfärstryck etc påverkade testresultaten markant när vi körde prov. Så noga är det självklart inte här. Men ett komp prov ska man inte dra för stora växlar på om det är jämt.

Många motorer har betydligt högre värden angivna.
Post Reply