Spricka i framruta - byta var?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
joba91
Posts: 12
Joined: Mon May 10, 2021 10:36 pm

Spricka i framruta - byta var?

Post by joba91 »

Hej alla glada!

Jag var ute och söndagskörde min Targa - 75 när bilen framför skickade upp en BUMLING som gav en 15 centimeters spricka i framrutan... Nu måste den bytas men finns det någon glasmästare som är bättre/sämre i stockholmsområdet? Hur gör dom med alla lister? Beställs det nya? Är det någon skillnad på "gamla rutor" och nya?

Hälsningar
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Spricka i framruta - byta var?

Post by MagnusW »

Jag ska göra samma sak snart. Vad jag vet är att om du tar vindrutan från Porsche så måste du byta ut innerbackspegeln också för de har bara 964a rutan. Porsche Center Service Haninge (K3) lämnar sitt glasarbete till Typ Ryds som ligger granne, de borde ha kunskap om Porsches lister.
Jag har fått tips om att Ryds på murmästarvägen, typ andra sidan E4an från Porsche i Segeltorp, ska ha en kille som kan Porscherutor med lister.
Om man inte gjort det innan är det inte uppenbart att man måste sätta i aluminiumlisten i gummilisten innan man försöker få det in i bilen.

Ytterligare ett tips som komplicerar det hela. Det är vanligen rostigt under listen i nere i hörnen så det kan hända att du vill få det fixat/stoppat innan du lägger i en ny. Om inte din bil är renoverad så detta är åtgärdat redan. Min 77a var rostig på både vänster och höger sida, inget som syntes utifrån. Det var inte hål men själva läppen som listen sitter runt var bortrostad så jag fick lägga i lite svets för att bygga upp den.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
joba91
Posts: 12
Joined: Mon May 10, 2021 10:36 pm

Re: Spricka i framruta - byta var?

Post by joba91 »

Tack för utförligt svar! Jag antar att dom köper nya lister då? Jag hörde att originallister är det man ska ha.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Spricka i framruta - byta var?

Post by MagnusW »

Ny gummilist behöver du säkert om glasfirman fixar en ny vet jag inte, det borde de väl tycker jag. Originallist är nog bäst.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply