Monteringsfett för tändkablar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Monteringsfett för tändkablar

Post by Johannes »

Nån som har ett bra telefonnummer till nån som har minteringsfett till tändkablar på hyllan?

På lokal nivå var det absolut tvärnit…
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Monteringsfett för tändkablar

Post by MagnusW »

Autodoc?
https://www.autodoc.se/beru/994899?gshp ... XYQAvD_BwE

Men det är väl bara ett siliconfett?
Jag använder Dow Corning Molykote 111 på alla gummidetaljer som behöver glida in någonstans och komma ut igen utan att gå sönder (hmmm...).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Monteringsfett för tändkablar

Post by Johannes »

Kanske, kanske inte…

I mitten på åttiotalet var jag ute för en tryckströmbrytare hade klistrats med ett packningsklister innehållande silikon. Silikonet diffunderade genom en dryg centimeter epoxi och det kom ut silicon i elsystemet. Tvärnit. Det var inom flygindustrin.

Likaså var det i ropet på den tiden att man inte skulle smörja dörrlister på bilen med de där siliconstiften eftersom det kunde krypa via dörrkontakten flr kupebelysningen till elsystemet men då hade jag växlat till fordonsindustrin…

Det förefaller som om avsett fett enklast hittas hos båtfirmorna.

Om det är geschäft eller inte i dagsläget vet jag inte.

Mixtrade med en bil från stuttgart och Beru hattarna på locket satt så hårt att man i stort sett kunde lyfta bilen i fjädringen. Dock ej Porsche
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Monteringsfett för tändkablar

Post by MagnusW »

Låter som om silikon har övernaturliga egenskaper enligt mig.

Har aldrig använt någon smörja på tändkablar förutom lite saliv för att få någon greppig gummihätta att glida på (appliserbart för andra syften också 😁 ) . Lossna brukar de om man kan pilla in något under kanten och bryta "förbandet .
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Monteringsfett för tändkablar

Post by Johannes »

Många moderna motorer har tändhattar som är förinfettade med några längsgående ränder av nån smet.

Likaså där stiften sitter djupt ner.

Kanske är det något miljövänligt gummi som har kommit till användning för en del kan sitta så det är i stort sett hela möjligt att få av hela.

Billiga är de ju absolut inte.

Finns ju 3 typer och det kan också vara dyra tänger öm man vill göra egna.

Även tändhattar är ju enkla att dra sönder i synnerhet om man inte har de specialtänger som ofta är nödvändiga
Post Reply