Värmerör i trösklarna

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Värmerör i trösklarna

Post by Roadrunner »

Värmesystemet på min 911 från 1968 är i stort sett helt avlägsnat. Inga värmerör i motorn och spjällen i trösklarna inne i kupén är igensvetsade. När jag höll på i de bakre hjulhusen såg jag också att värmerören som ska finnas i trösklarna, som leder värmen från motorn till kupén är borta. Men det som är intressant är att det inte finns någon täckplåt från hjulhuset in i tröskeln. Man kan alltså se hela insidan av tröskeln från de bakre hjulhusen. Det enda bra med det är väl att jag kan konstatera att de är rostfria :lol: Däremot är det fullt med sand och småsten därinne. Så ska det väl ändå inte vara? Har försökt titta på sprängskisser för att avgöra om det finns en plåt som ska ligga för eller om värmerören som ska vara i trösklarna helt fyller igen hålet när de är på plats? Någon med klokskap som kan kasta ljus över detta?

Allt gott

Fredrik
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Värmerör i trösklarna

Post by Johannes »

Det är som du säger helt fel. Så ska det absolut inte vara om det inte är nån som pulat ihop något.

Tröskeln består av tre plåtar.

Inre mot kupén. Sen en mellanplåt som domkraftsfästet sitter på, plåt och fyrkantsrör. Och den yttre tröskellådan. Den har en gavel i bakre delen som sluter an mot hjulhuset.

Dessutom sitter det en förstärkning i hjulhuset bakom b stolpen som ansluter mot yttre tröskeln.

Vad gäller yttre tröskel så är den svår.

Har sett i stort sett platta som skulle kunna vara universal till i stort sett vilket fordon som helst. Nån i Malmö sålde såna för 40 år sen.

Original tror jag är för G modell om inte porsche Classic har comming med nya utan impressions under listen. De är aviga men lättare att montera på en S
modell

Pirat kanske Dansk har jag vid något tillfälle haft i min hand och de har alla varit för breda, men släta på utsidan. Då är det ett alternativ att kapa dem i böjen mot radien vid gummilisten och löda ihop dem till rätt mått.

För en riktigt korrekt renovering så är det ett elände att få Domkraftsfästet att se ut som från fabrik. Övre ytan på röret ligger svetsat mot tröskeln och när karossen blir aningen rostig då viker det sig.

Övergång mellan tröskellåda yttre och b stolpe ar svetsad och tennspacklad med uttag för tröskellist som Oavsett om det är S list eller för de andra modellerna.

Att titta på senare årsmodeller ger således ingen ledning till hur det ska vara på en 68a.

Om du bara ska ha ihop bilen så kanske det är bensinvärmare som gäller...

Själva värmeröret syns inte på en färdig bil utan är dolt i tröskel och hjulhus/balk. Balken som innehåller torsionshuset består av tre plåtar.
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: Värmerör i trösklarna

Post by Roadrunner »

@Johannes, tusen tack för utförligt svar! Ja, jag tänker nog avstå från värmen och sätta igen hålet ut mot hjulhuset då. Det går ju alltid att ta upp och köra hela karusellen om man skulle vilja i framtiden. Men just nu känns det övermäktigt med allt annat som behöver göras! Bensinvärmare låter dock intressant, finns det någon modern version som går att installera. Att det knappt finns några bilar kvar med den ursprungliga webaston höjer ju inte direkt förtroendet för den lösningen.
Post Reply