Luftbox, insugsrör

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Luftbox, insugsrör

Post by Sanoj »

Jag har två stycken luftboxar liggandes, en med långt insugsrör och en med kort. Är det någon skillnad att använda den ena eller andra?

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Luftbox, insugsrör

Post by henca »

Min gissning är att längden på insugsröret anpassats (blivit kortare) allteftersom att man skulle få plats med mer bråte i motorrummet. Hur ser det ut i din bil? Sitter det en stor fläkt på vänstersidan i motorrummet som är tänkt att gå igång när man har full värme?

Jag lånar två bilder från nätet, först ett äldre motorutrymme:
1973-porsche-911t-2-4-targa-engine.jpg
1973-porsche-911t-2-4-targa-engine.jpg (589 KiB) Viewed 3189 times
Sen en nyare motor där man tydligt ser fläkten för varmluft med tillhörande värmerör:
911sc+engine21287667867.jpg
911sc+engine21287667867.jpg (97.54 KiB) Viewed 3189 times
m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Luftbox, insugsrör

Post by Sanoj »

Min ser ut som övre bilden...minus ACn.
2.7 från -74.

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Luftbox, insugsrör

Post by henca »

Min 2.7 från -77 ser mer ut som undre bilden, d v s jag har den där fläkten som är tänkt att dra in varmluft i kupen även om motorn inte går på särskilt högt varvtal. Dock funkar inte strömbrytaren som skall sitta vid värmespakarna på min bil, så fläkten sitter mest i vägen...

m v h Henrik
Post Reply