Tips på bränslepump...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

Min bränslepump har ”packat ihop” lagom efter vinterförvaringen och jag behöver en ny. Men blir inte riktigt klok på vad jag behöver. Motorn i fråga är en 2,7l med RS-spec på cylinder/kolv/kam, samt Webers.

Den befintliga pumpen är en typ no name med okända specar och sitter monterad i motorrummet ihop med en tryckregulator.

Jag har koll på att trycket ska vara ca. 0,3 bar till Webrarna, men hur många liter behöver pumpen leverera?


/R
User avatar
Rickard M
Posts: 1036
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Tips på bränslepump...

Post by Rickard M »

Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
JMB
Posts: 536
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips på bränslepump...

Post by JMB »

Jag kommer använda Facet Red Top till mina förgasare
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

JMB wrote: Tue Apr 13, 2021 9:31 am Jag kommer använda Facet Red Top till mina förgasare
Trendab skriver att dom rekommenderar den till 170hk, det känns som det kan bli tajt till min motor?
Man kan ju förvisso köra dubbla.
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

Rickard M wrote: Tue Apr 13, 2021 8:07 am Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Har du den monterad fram då? Vad har du för cylindervolym etc?
User avatar
Rickard M
Posts: 1036
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Tips på bränslepump...

Post by Rickard M »

Nä jag har bara en 2,2a, sitter under golvet framför motorrummet där den no-name pumpen som gav upp innan satt. :D
Flödeskravexemplet här borde ju inte vara något problem för dessa pumpar :?: :
Estimate the maximum fuel consumption of your engine by multiplying your engine's peak horsepower by 0.10 which results with fuel demand in gallons per hour.
http://www.performanceoriented.com/special-procedures
Teletomte wrote: Tue Apr 13, 2021 10:22 am
Rickard M wrote: Tue Apr 13, 2021 8:07 am Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Har du den monterad fram då? Vad har du för cylindervolym etc?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

Rickard M wrote: Tue Apr 13, 2021 12:27 pm Nä jag har bara en 2,2a, sitter under golvet framför motorrummet där den no-name pumpen som gav upp innan satt. :D
Flödeskravexemplet här borde ju inte vara något problem för dessa pumpar :?: :
Estimate the maximum fuel consumption of your engine by multiplying your engine's peak horsepower by 0.10 which results with fuel demand in gallons per hour.
http://www.performanceoriented.com/special-procedures
Teletomte wrote: Tue Apr 13, 2021 10:22 am
Rickard M wrote: Tue Apr 13, 2021 8:07 am Webrar brukar må bra av 3,5 psi, jag har den här pumpen nu https://www.machine7.com/product.php?xProd=12704
Har du den monterad fram då? Vad har du för cylindervolym etc?
Nä räknar man så ska det inte vara några problem, 200hk är knappt 80l/h(som ett exempel, jag tror inte jag har den effekten:))Men undrar vad Trendabs påstående om 170hk för en redtop bygger på?
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Tips på bränslepump...

Post by helge632 »

jag har en bosch 044 bränsle pump till min 2,7 K-jet och sedan en tryckregulator efter det.

om de kan vara ett altenativ... ska klara 700hk enligt specs
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

Men går det att reducera trycket från typ 4-5(?) bar till 0,25-0,3 utan problem? Att 044 är en potent pump för insprutning är jag medveten om:)
JMB
Posts: 536
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips på bränslepump...

Post by JMB »

Teletomte wrote: Wed Apr 14, 2021 5:24 pm Men går det att reducera trycket från typ 4-5(?) bar till 0,25-0,3 utan problem? Att 044 är en potent pump för insprutning är jag medveten om:)
Och kan klarar den av att flöda tillräckligt om trycket sänks så mycket?
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

JMB wrote: Wed Apr 14, 2021 7:12 pm
Teletomte wrote: Wed Apr 14, 2021 5:24 pm Men går det att reducera trycket från typ 4-5(?) bar till 0,25-0,3 utan problem? Att 044 är en potent pump för insprutning är jag medveten om:)
Och kan klarar den av att flöda tillräckligt om trycket sänks så mycket?
Det tror jag inte är några problem, flödet blir nog bättre vid lägre tryck. Jag tänker snarare tvärt om, man får väldigt mycket bränsle fram(till motorn) Men det går kanske att avhjälpa om man kör med en returledning till tanken.
Homegrown
Posts: 149
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Tips på bränslepump...

Post by Homegrown »

Problem med k-jet pump till förgasar setup är att få ner trycket.
En vanlig malpassi funkar inte utan det måste vara den version som änvands till turbointallationer med fuggar. Den har även en returledning för att återcirkulera överskotts bränsle. Sen måste returen vara kraftigt dimensionerad annars kommer bränsletrycket till förgasarna bli för högt.
Enklast är att använda pump som är gjord för förgasare och en malpassi så man kan finjustera trycket
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Swens motor
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

Homegrown wrote: Thu Apr 15, 2021 12:08 pm Problem med k-jet pump till förgasar setup är att få ner trycket.
En vanlig malpassi funkar inte utan det måste vara den version som änvands till turbointallationer med fuggar. Den har även en returledning för att återcirkulera överskotts bränsle. Sen måste returen vara kraftigt dimensionerad annars kommer bränsletrycket till förgasarna bli för högt.
Enklast är att använda pump som är gjord för förgasare och en malpassi så man kan finjustera trycket
Lite som jag tänkte då alltså.
Jag vill ha något som jag bara kan montera och bli körandes med. Det finns tankar om frontmonterad pump och eventuellt en returledning, men inte denna säsongen helst.
Michael L
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2017 7:52 pm

Re: Tips på bränslepump...

Post by Michael L »

Köp en sådan här:

Carter High Volume Low Pressure Fuel pump

Finns hos TopEnd Performance i USA.

https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html

Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
911-72 Coupe fd banbil
Ronfor
Posts: 38
Joined: Fri May 25, 2018 8:43 pm
Location: Skåne

Re: Tips på bränslepump...

Post by Ronfor »

Michael L wrote: Mon Apr 19, 2021 11:18 am Köp en sådan här:

Carter High Volume Low Pressure Fuel pump

Finns hos TopEnd Performance i USA.

https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html

Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
Just den Carterpumpen har jag kikat på och lutar åt. Vet du hur den klarar att monteras bak i motorrummet?
Michael L
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2017 7:52 pm

Re: Tips på bränslepump...

Post by Michael L »

Ronfor wrote: Wed Apr 21, 2021 4:14 pm
Michael L wrote: Mon Apr 19, 2021 11:18 am Köp en sådan här:

Carter High Volume Low Pressure Fuel pump

Finns hos TopEnd Performance i USA.

https://www.racetep.com/carter-4070-fue ... t-kit.html

Levererar rätt tryck för förgasare och klarar volymen du behöver för kraften.
Just den Carterpumpen har jag kikat på och lutar åt. Vet du hur den klarar att monteras bak i motorrummet?
Fungerar alldeles utmärkt.

Fast helst skall de ju sitta nära tanken och skjuta bränslet mot motorn istället för nära motorn och dra bränslet från tanken.
911-72 Coupe fd banbil
Post Reply