död varvmätare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

död varvmätare

Post by alexander »

min varvräknare i min -75:a fungerar inte, har inte gjort under mitt ägande. vet inte var problemet kan vara alls och behöver vägledning av någon som orkar. Vad bör jag kolla först?

Tacksam för alla idéer
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: död varvmätare

Post by JMB »

Hur är det nu på en 75a, är den mekanisk eller elektrisk?

Eftersom jag kan väldigt lite om dessa hade jag sett om jag kunnat låna en fungerande varvräknare av en kompis. Då vet du åtminstone om felet ligger hos själva mätaren eller någon annanstans
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: död varvmätare

Post by alexander »

Testat en annan mätare nu o lika död den med!
Vad går jag på då?
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: död varvmätare

Post by JMB »

Här får gärna någon med mer kunskap än mig hoppa in.

Men är den elektrisk är väl nästa steg att se på givaren som sitter på växellådan om den är trasig?

Är det en elektrisk eller mekanisk mätare du har?
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: död varvmätare

Post by MagnusW »

Varvräknaren är väl alltid elektronisk. Antingen går den på CDI boxen eller tändspolen.
På din borde den gå på signalen mellan fördelaren och CDI boxen.... Förutsatt att det är original där bak med en 3-polig CDI-box. Det sitter en flatstiftskontakt vid elcentralen i motorrummet som går till varvräknaren. Jag är inte nära min bil just nu så jag kan visa vilken kontakt det är, min bil är inte heller riktigt original där bak.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: död varvmätare

Post by JMB »

Förlåt det är jag som blandar ihop det med hastighetsmätaren. Tack Magnus!
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: död varvmätare

Post by alexander »

Ja Magnus om du passerar bilen får du gärna ta en bild.
Varvmätaren matas med tre kablar sv/lila, röd/sv, o brun. Varifrån går dessa och vad skall de gå till?
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: död varvmätare

Post by MagnusW »

Brun är jord.
Röd/sv är troligen 12v när du slår på tändningen (kan du mäta fram).
Svart/lila kommer från motrorrummet.

Eller så är de två sista tvärt om, det märker du om du inte får 12v på röd/svart eller om du kollar elschema.

Passerar nog bilen nästa vecka som först. Originalmotorn passerar jag ikväll, ska se om jag kan utröna något av den....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: död varvmätare

Post by alexander »

Tack Magnus, lyckades precis få bevisat att de två andra mätarna jag testat med också visat sig vara trasiga. Köpta som fungerande för en tid sedan. Surt. Ledsen att jag besvärade om er tid. Frågan är om det är lönt att försöka laga själv eller bara leta ny mätare
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: död varvmätare

Post by henca »

Jige kan nog reparera varvräknare:

https://instrumentjige.se/

m v h Henrik
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: död varvmätare

Post by Fredrik G »

Du har PM
Dennis74
Posts: 131
Joined: Thu Aug 18, 2016 9:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: död varvmätare

Post by Dennis74 »

alexander wrote: Fri Apr 09, 2021 5:30 pm Tack Magnus, lyckades precis få bevisat att de två andra mätarna jag testat med också visat sig vara trasiga. Köpta som fungerande för en tid sedan. Surt. Ledsen att jag besvärade om er tid. Frågan är om det är lönt att försöka laga själv eller bara leta ny mätare
Felet kan även vara i kablarna / kopplingar och även i CDI boxen, framförallt om det är box med 6-pin som har egen utgång för varvräknaren, 3-pin använder samma puls som tändspolen och då torde pulsen komma om motorn går, 6-pin kan motorn gå och varväräknar utgången kan vara "död"

mvh
Dennis
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: död varvmätare

Post by Fredrik G »

911 -75 med 2.7l motor har original 3 -pol. CDI -box och då får varvräknaren sina pulser från brytarspetsarna, inte tändspolen.
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: död varvmätare

Post by alexander »

Måste uppdatera er på vad som skedde efter det att jag fick tag på en fungerande mätare. Väl monterad betedde den sig mkt underligt. Den reagerade ggr 3 eller 4 kanske mer. Så när jag varvade kanske 2000 så visade mätaren 6000 tusen. efter en stund så dog motorn och ville inte starta alls. Mätte upp och fann att cdi-boxen (3 stift) givit upp. Tog en annan jag hade och bilen hoppade igång och nu gick mätaren korrekt. Mkt underligt
Post Reply