Balansering eller utplacering av kolvar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Balansering eller utplacering av kolvar

Post by MattiasB »

Håller på och sätter ihop en 356 motor och kommer använda ett beg kolv/cylinder sats.
Har vägt kolv inkl kolvbult och de vägde 508, 509, 510 resp 511 gram.
Hur placera ut dessa bäst? Eller skall man karva på kolvarna så de blir exakt samma.
Har hört att tyngst skall vara vid svänghjulet och lättast längst från. Kanske gammal hörsägen..
Eller skall man inte bry sig för den lilla avvikelsen.
Skall ej bli nån rejsmotor..
Tacksam för tips
-72 ex racer
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Balansering eller utplacering av kolvar

Post by Homegrown »

Går ju att svarva ur lite i kolvbulten (svarva lite kona i båda ändarna) så får du samma vikt på alla eller annars montera dom parvis viktmässigtdå får du bara 1g viktskillnad på paren.
Tror inte de tre grams skillnad spelar någon roll i praktiken men ibland gör man saker bara för att det känns rätt.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Balansering eller utplacering av kolvar

Post by MattiasB »

Bra tips där S
Tog bort 1ggr från den tyngsta, så nu är det 510, 510, 509 och 508. Kanske nöjer mig så
På settet jag monterade av skilde det 5 gram som mest. De tyngre satt mot svänghjulet.
-72 ex racer
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Balansering eller utplacering av kolvar

Post by Johannes »

Det jag själv skulle vara mest uppmärksam på är att få cylinder och kolv på samma sida som de satt på före demontering.

Vad gäller vikten så är det såklart en fördel att ha det lättaste i motorns fria ände.

Men man ska kanske inte enbart fokusera på kolvens vikt. Dina kolvar ligger nära varandra. Till det kommer stakens lillände. Ska man var lite mer exakt angående vikten så tar man vevstakarna och hänger upp i respektive ände och lägger på vågen. Om det är samma vikt efter bearbetning i ena eller andra änden så duger det för seriös racertrimmning. Kolven plus lilländens vikt är den som jämförs.

Vissa stakar/motorer har justeringsklacken för vikt i storänden andra i lilländen.
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Balansering eller utplacering av kolvar

Post by MattiasB »

Blir ingen rejsmotor Johannes denna utan original förutom ett begagnat bigbore kit på den.
Monterar de aningen tyngre kolvarna närmast svänghjulet
-72 ex racer
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Balansering eller utplacering av kolvar

Post by Johannes »

Att det inte var race förstod jag. Men jag var kanske för vårdslös när jag skrev. Min gissning är att det tolereras kolvar inom 10 gram och kanske uppåt 15 på stakar på den tiden.

Missförstå mig rätt. Men för att det ska vara mödan värt att putsa på kolvarna så behöver man veta hur mycket staken väger i lilländen. Ett par gram på kolven och kanske betydligt mer på stakens lillända blir lite av att sila mygg på fel ställe...

Spekulation: Sannolikt är svänghjul och koppling det som skulle kunna påverka mest.
Post Reply