Gängade fästen under hatthyllan

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Gängade fästen under hatthyllan

Post by Tomas356 »

Någon som vet vad dessa båda fästen är avsedda för. Två, invändigt gängade rör, som sitter i plåten under hatthyllan.
Attachments
IMG_3128.jpg
IMG_3128.jpg (821.94 KiB) Viewed 9352 times
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Janne J »

Bälte?
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by peterc »

Ja de är nog tänkta för bälten även om de är lite lustigt placerade. Fanns på de flesta modeller runt 70, sen försvann de. Åter på RS-2,7.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Jesse »

Bältesinfästning som Janne & Peter nämnt.

Tror de dök upp i tillverkningen sent 1967.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Tomas356 »

Bältesinfästningar till vad? Till förar- och passagerarstolarna finns det ju infästningar bl.a. dolda bakom panelerna vid hjulhusen.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by peterc »

Kan även ha varit tänkt för bälten till barnen där bak. Dock blir det väldigt snett om man använder det till 6-punkts bälten. Jag har borrat två hål till med plattor under och skruvat i öglor. Jag använder alltså den befintliga plus en till på varje sida. Har också banden i kors.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Johannes »

Själv tror jag att det är ungefär så här:

Tidigt så finns inte gängade stosen på hatthyllan och bälte bak var ett midjebälte mellan hjulhus och tunnel.

Senare dök det upp ett trepunktsbälte bak som fäster i stosen och i hjulhus och tunnel.

Men det är inte standard utan tillval.

Bälten fram är fasta till en början men ej standard utan tillval och det fäster i bakre sidoplåten och såklart på äta sidor om sätet.

Vill ha det till att det fanns uppgradering när det började komma rullbälten.

För tävlingsbruk fanns det Y formade bälten som har bakre fästet i hatthyllan. Men det är inte fäst i den stos som tråden handlar om. Insvetsad platta / skruvad på hatthyllan i centrum av sätet och en ögla med slipad styrning skruvas i och bältet hakas in. Öglan är oval i bilens längsriktning.

För vanligt främre bälte som fäster i sidoplåten så skiljer gängorna ta det inte för säkert men jag tror att -67 har M8 och sen blev det 7/16. Värt att kolla...

Sen vill jag ha det till att det är större skillnader över lag från 69.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Johannes »

Möjligen kan man tillägga att det i de fall som bilen utrustades med störtbåge så fästs bälten i bågen. Bågar på den tiden täckte inte hela kupén så som med dagens burbågar
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by MagnusW »

Dessa fanns i min 69a också. Svetsade ett plattjärn under hatthyllan från det ena till det andra så kunde jag använda det för att säkra mina 6-punktsbälten.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by peterc »

Kan vara så att de fanns kvar på 70 & 71 för att sedan försvinna på 2,4. På RS satte man dit dem igen av någon anledning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
scarlet9elf
Posts: 87
Joined: Thu Oct 15, 2015 12:22 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by scarlet9elf »

Repa-4-punktsbältena satt i dessa fästen på denna tävlingsbil, kan det vara så Peter att de fanns på RS för att öppna för att tävla med dem?
Attachments
IMG_5502.JPG
IMG_5502.JPG (47.43 KiB) Viewed 8986 times
Jacob
---------------------------------------
Porsche 911S-motor 1967 - 960287 letar matching bil
Porsche 911T Coupe 1970
Porsche 911 Carrera 1987
Porsche 964 Carrera RS 1992
Porsche 964 Cabriolet Werks Turbo Look 1992
Porsche 968 ClubSport 1993 - Såld!
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by peterc »

scarlet9elf wrote: Wed Apr 07, 2021 4:34 pm Repa-4-punktsbältena satt i dessa fästen på denna tävlingsbil, kan det vara så Peter att de fanns på RS för att öppna för att tävla med dem?
Visst! Det är nog troligt att det är för race-bälten men varför satt de så j-a snett kan man fråga sig.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by MattiasB »

Antagligen för att plattan får stöd ifrån sidan och den vertikala profilen där gasfjädern sitter.
På denna original ST har man iallafall retat sig på att bältet sitter snett och satt fast ena bältet i bågen:
158055473.BggWW9G0.7 (1).jpg
158055473.BggWW9G0.7 (1).jpg (244.52 KiB) Viewed 8962 times
Men på bilar med Y-bältet så verkar det sitta hyfsat rakt bakom föraren:
166916283.GfGGaBJG.5 (1).jpg
166916283.GfGGaBJG.5 (1).jpg (56.82 KiB) Viewed 8962 times
-72 ex racer
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Johannes »

Britax hade en modell som hette 901. I två olika utförande varav en lite enklare av y typ clip fäste i hatthyllan
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Johannes »

Bläddrade löfte i nån gammal pärm och bältena från brotax hette Clubman och international. Clubman var lite enklare i utförandet - oklart vad som menas med det.

Möjligen kan de ha handlat om mjukheten på banden. Mjukare ger mer komfort.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Johannes »

Plockade fram Porsches egen handbok om vad som användes för att bygga tävlingsbil på urelfer 65-68.

Sturzbügel (störtbåge)omnämns som M9535 men inte ett ord om bälten. Men man fick borra cylindrar upp till 1,2 mm och ändra kabelmattan...för att nämna något.

I reservdelskatalogen för 911/911S och Gr 1.-RS fram till och med 1968 finns det en bild på bälten och de är samtliga av trepunkts typ som fäster i sidoplåten och inte i hatthyllan.

Kan det ha varit så att hatthyllan användes med y bälten för Spezialtourenwagen gruppe 5?

Hur som helst så har jag aktuella ch nummer i en lista som visar var det kan byggas in om så skulle vara fallet.
sdenzel
Posts: 57
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by sdenzel »

Finns i alla fall att köpa om man längtar efter att ha såna i sin bil:

https://www.ebay.com/itm/Porsche-R-ST-R ... %7Ciid%3A1
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Gängade fästen under hatthyllan

Post by Johannes »

För 21 år sedan så försökte jag övertyga ett tyskt tv team från Mainz om att det var den här vagnen de skulle få med i sitt reportage på San Remo Storico. Men de valde att filma lite mer spektakulärt målade ekipage och ansåg en vit bil som en i mängden...

Men här ser man hur bältet var infäst. R bilarna har ch nummer från -68 serien.

https://youtu.be/lnIJT1J22Nw
Post Reply