Bromsskivor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Drake
Posts: 14
Joined: Tue May 18, 2010 9:35 am

Bromsskivor

Post by Drake »

Hej,

En fråga till den samlade kunskapen i detta forum;
Bromsskivor, 20 resp 24 mm tjocklek, när bör skivorna bytas med tanke på tjocklek? När räknas dom som utslitna?
Lars-Åke
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsskivor

Post by Johannes »

Det här är nog en slamkrypare...

det bör nog skilja mellan årsmodell och ev HPD alternativt optimering.

Carrerorna med 231 hk har ju 24 mm skivor och där är förslitningsgränsen satt till 22,6 mm. Det är väldigt snävt.

Det är en kombination av skivan och beläggtjocklek.

På de bilarna är det ju samma bromssystem som på en Mercedes diesel från 70 talet. Tunnare belägg och andra fästöron på calipern, men i övrigt så. Möjligen hade Teves olika blandning i beläggen.

Och så skiljer det på Carrerorna med bromsreduceringen bak mellan några av årsmodellerna samt kolvdiameterförändring.

På vissa modeller med ventilerad skiva så är det olika tjocklek på bromsytorna på ytter och inner.

Hur som helst så kan förslitningen enligt Porsche till 22,6 inte på något vis ställa till problem om beläggen skulle vara helt utslitna.


70 talsskivor 20,4 mm har 19,1 mm som förslitningsgräns.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsskivor

Post by MagnusW »

Om inte skivorna är för rostiga så tror jag det står min-gränsen ute på kanten av skivan, men Johannes mått stämmer säkert.
Skulle inte vara allt för orolig om skivorna är tunnare än så, så länge de är fina i ytan.
I praktiken tycker jag skivor blir dåliga, ojämna, innan de når min gränsen. Skivor som inte är släta biter inte lika bra med nya klossar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Drake
Posts: 14
Joined: Tue May 18, 2010 9:35 am

Re: Bromsskivor

Post by Drake »

Tack för svaren.
Då blir det att montera nya bromsskivor och dom gamla får "skrotnisse och hans vänner" ta hand om.
Lars-Åke
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsskivor

Post by Johannes »

De kan nog tillåtas slitas mer än så i praktiken.

Om det inte skakar och lever om så lär de inte gå av i första taget om de inte är som sågklingor.

Porsche sätter tjockleksvariationen till 0,02 mm ett halvt hårstrå om man så vill. Och kastet till 0,05 mm och monterad skiva till 0,1 mm.

Som spekulation från min sida så har de antagligen räknat med att när tjockleken är nersliten enligt angivet så har tjockleken och kastet redan blivit kass utan att det behöver mätas.

Att skivan skulle bli så tunn att den med lövtunna belägg skulle medföra problem med kolvarna i oken(Calipern) är väl ganska avlägset.

Tricket med att montera bromsskivor är att få rent navet ordentligt -redan där kommer kastet in i bilden. På vissa märken kan skivan monteras i olika positioner för att hålla kastet under kontroll eller som på raggarbilarna med konisk shims.

En del bilar har en ursparing i kolven så att belägget inte sätts an parallellt utan med ena kanten först det är för att minska risken för att skivorna får tjockleksvariation och därmed pulserande pedal.

Det finns speciella stålborstar att sätta i borrmaskinen för att komma åt bra runt hjulskruvarna.

Det kan vara vettigt att rigga upp en indikatorklocka och mäta upp kastet för den som är extra intresserad.

Lite vågiga skivor ökar friktionsytan men också tempen vid ett byte av belägg.

Kanske skulle vi ha en separat tråd med enkät om hur många som kör in beläggen efter den anvisning med sällsynt små bokstäver som finns i paketet med belägg...
Post Reply