Dörrhandtag mekanisk förståelse

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Sanoj »

Hej.
Jag har från och till haft problem med att dörren inte går att öppna, fast att handtaget trycks in helt.
Det är rätt trångt och svårt att se, men jag har försökt att känna mig fram hur det funkar och när jag har petat lite på klykan som sitter inne i dörren så har allt funkat i några veckor igen.
Nu fick jag den dock i handen och den ser lite trasig ut, går den att rädda eller hur ser funktionen ut?
.
Screenshot_20210305-112159_Gallery.jpg
Screenshot_20210305-112159_Gallery.jpg (848.13 KiB) Viewed 6440 times
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by henca »

Den där "klykan" är inte en egen reservdel utan bara en mindre detalj på den mer komplicerade reservdelen 91153105306 (om det är vänsterdörren)

https://utzon.se/car/911-78-83/item/590 ... 4de364e8db

https://www.rosepassion.com/en/parts-po ... 2243-45282

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by peterc »

Den ser ut att ha gått av. Hitta den andra delen så går det väl att svetsa ihop och slipa till. Ser inte framför mig hur det ser ut. Var länge sen jag var där och rotade.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Bellof »

6B6F2246-C802-41A1-A169-3F1B0CF90393.jpeg
6B6F2246-C802-41A1-A169-3F1B0CF90393.jpeg (118.43 KiB) Viewed 6380 times
Så här ser det ut på en 67:a
Attachments
3B2254C8-2E42-4C3A-8D27-49DFD243EA3B.jpeg
3B2254C8-2E42-4C3A-8D27-49DFD243EA3B.jpeg (77.1 KiB) Viewed 6380 times
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Sanoj »

Oj!!! Vilka priser...

Det blir till att laga, är det svårt att komma åt hela paketet om man tar av dörrsidan, verkar trångt och j###ligt?

Mvh Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by peterc »

Ser inte så lätt ut att laga nu när jag ser bilderna. Nitat ihop och så ska det nog till någon bussning också men allting går nu om man är envis och finurlig. Du får nog plocka ut hela innanmätet i dörren först. Det tar tid. Enklare att skaffa nytt 💵💰
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by henca »

Oberoende av om man försöker sig på att laga eller köpa nytt måste nog hela paketet ut från dörren. När du väl fått ut det kan du fundera över om det verkar värt att laga. Ett nytt paket är ju ganska mycket pengar. Kanske kan det bli både något billigare och enklare att köpa en komplett dörr från någon skrot, men även då kan det ju bli en massa jobb med lack, flytt av inredning och kanske byte av backspegel. Sen kan man ju inte vara säker på skicket på låsmekanismen i en begagnad dörr heller.

Jag skulle börja med att skruva ur den gamla låsmekanismen. Om det verkar för svårt skulle jag leja bort arbetet. Du har ju nära till och erfarenhet av både Sahlström och TA. Det blir naturligtvis inte billigare för att man lämnar bort det, min gissning är att prislappen kommer landa någonstans kring 20 kkr om de byter mekansimen och 5-10 kkr om de lyckas laga den. Då våren ännu inte riktigt kommit igång kanske det går att boka en tid för detta i närtid.

m v h Henrik
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Gunnar B »

För att få ut gaffeln måste du på något sätt ha varit inne i dörren, så du är väl på gång. Det är inte så svårt att ta bort mekanismen, även om det är lite skruvande. Du bör nog också kolla funktionen på handtagstrycket, för den där fyrkantiga biten som sitter på gaffeln är nog en fixning, som jag inte förstår.
Jag har två vänsterlås liggande, ett i nyskick och ett som kräver lite rengöring. Kontakta mig om du är intresserad. Det finns högerlås också.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Johannes »

Reservdelspriset var oroande högt. Rent av hutlöst. Förvisso gamla bilar och kanske ett under att det finns.

Men det där tror jag att du lagar med tämligen begränsad arbetsinsats.

Ta en bit tunn kartong och lägg den skadade delen ovanpå. Någonstans i botten på dörren ligger den saknade delen och bussningen. Leta upp de delarna. Märk av på pappen.

Såga bort lite på den del som ska repareras. Ta en bräda och dra i två skruvar eller nåt som jigg där hålen ska vara passa till plåtarna och svetsa ihop.

Nitbingen bör inte vara en det som stoppar reparationen. Antingen så kan man nita en gång till. Eller kapa axeln en smula svetsa på en ny yttre del försedd med ett litet hål så blir nitningen vettigare. Alternativt så kan man även ta en pinne med ett hål i med samma diameter som axeln stick in den utanför så att axeln stöder i den egentillverkade som fästs med en svetsloppa eller hårdlödning.

Det värsta jobbet är nog att kliva i fracken och gå ut i garaget.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by MagnusW »

Sjuka priser. Det känns som om man behöver fylla på förrådet med reservdelar så man har att plocka av ifall bilen skulle gå sönder i framtiden....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Gunnar B »

Det där lät ju enkelt, Johannes, om man har en hyggligt utrustad verkstad och A i metallslöjd. För oss andra är det nog lite mer komplicerat, än att få på overallen. Haha.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by peterc »

Gunnar B wrote: Wed Mar 10, 2021 2:27 pm Det där lät ju enkelt, Johannes, om man har en hyggligt utrustad verkstad och A i metallslöjd. För oss andra är det nog lite mer komplicerat, än att få på overallen. Haha.
Det beror ju på hur liten overallen blivit. 😂
Skämt åsido, var det inte så att du hade begagnade lås Gunnar? Verkar vara enklaste lösningen tycker jag.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by johan_a »

Gjorde en liten snabb sökning efter "91153105306" på ebay och hittade dessa (inte 100% säker på att det är rätt del): Så även begagnade delar ligger relativt högt i pris även om det är en bråkdel av priset för nytt.
Samtidigt är det ju lite svårt att avgöra skicket på delarna baserat på bilderna, så det blir ju alltid lite gambling att beställa från ebay. Har själv dock inte gått på någon nit, än så länge...

Ett alternativ är kanske att snacka med en lokal mekanisk verkstad och se vad de kan tänkas ta betalt för att reparera eller ev tillverka en ny del för att ersätta den trasiga. Med rätt utrustning/verktyg så borde det inte vara allt för krångligt för dem att fixa detta, om de nu vill ta på sig ett sådant jobb.
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Sanoj »

Just nu lutar det åt att köpa ett av Gunnar, det är bara det där med overallen och ställa sig i en kall carport...

Mvh Jonas
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Dörrhandtag mekanisk förståelse

Post by Sanoj »

....och vänta på en liiten ekonomisk återhämtning, då motorrenoveringen blev rätt mycket dyrare än vad jag hade hoppats på.

Mvh Jonas
Post Reply