Vindrutetorkarspaken

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Tänk den glädje som varar...
Körde hem med bilen idag så skulle jag spola rutan, det kom ingen spolarvätska, istället en liten rökpuff från rattstången. När jag sen provade att dra spaken upp eller ner för att köra vindrutetorkarna så var allt dött och inga torkare rörde sig.
Kan jag anta att något gick sönder i spaken och att jag behöver köpa en ny komplett spak?

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Sannolikt låter det som att nytt blir bäst, men då den gamla ändå måste ur kan du ju lika gärna skruva loss den och dissekera den för att se om den går att laga. Jag har inte hört om vindrutetorkarspakar som ger upp på det viset, men det skall visst vara ganska vanligt att helljusspaken drabbas då all ström till helljuset i original passerar strömbrytaren i spaken. Många kompletterar denna krets med ett relä eller två för att avlasta den strömbrytaren.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Kan det vara något annat eller sitter all elektronik som styr torkarna i spaken?
Själva torkarmotorn?

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

På min 928a hade jag problem att torkarna enbart gick att köra i lägsta hastigheten. Man fick inte heller köra med vindrutespolaren för då körde den per automatik igång torkarna i en högre hastighet. Dessa högre hastigheter resulterade i en trasig säkring och sen hade man inga torkare alls. Lösningen där blev en ny (eller snarare begagnad, ny gick inte att få tag i) torkarmotor.

Visst, det skulle kunna vara så att du fått ström-rusning genom torkarmotorn och att det förklarar de pyrotekniska effekterna vid torkarspaken. I så fall måste nog torkarmotorn bytas eller renoveras, men kanske kvarstår ändå problemet med att torkarspaken tagit stryk. Har det gått någon säkring? I så fall kan den ha räddat torkarspaken.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Har nu bytt hela torkarspakspaketet, ingen förändring tyvärr.
Nästa steg är ju att kolla det jag borde kollat från början..
Var sitter säkringen och jag behöver både kolla pumpen och torkarmotorn, var sitter dom?


Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Säkringarna sitter på förarsidan framme i bagaget under ett svart plastlock, där sitter även några runda relän. På insidan av plastlocket och om jag minns rätt även i instruktionsboken står det vad de olika säkringarna är till, dock kan det vara flera funktioner på varje säkring och alla funktioner kanske inte finns med i locket/instruktionsboken.

Jag tolkar krets-schemat i min reparationshandbok som att säkring nr 13 går till torkarspaken och sedan vidare till torkarmotor och spolarmotor, fast det kan ju skilja mellan olika årsmodeller.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Missade de två sista frågorna...
Spolarpumpen sitter längst framme i bagaget, i den lilla nedsänkningen framför tanken, på främre väggen av bagaget lite på förarsidan.
Torkarmotorn har jag aldrig haft ur på en 911, men den brukar alltid sitta under vindrutan. Jag googlade lite och den verkar ganska jobbig att komma åt: http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ement.html

m v h Henrik
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Ola-74 »

Hej!
Hoppas det löst sig med din torkarspak!

Jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med då jag monterade en torkarspak idag på min bil som inte hade någon monterad när jag köpte den. De två kablarna (se bild) med flatstift, var ska de gå?, hittar inga uppenbara ställen att montera dem.

Tack på förhand
Attachments
09819FF4-AA68-4936-8079-ED5C895A7D81.jpeg
09819FF4-AA68-4936-8079-ED5C895A7D81.jpeg (605.93 KiB) Viewed 7835 times
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Ola-74 wrote: Sat Jul 02, 2022 6:07 pm Jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med då jag monterade en torkarspak idag på min bil som inte hade någon monterad när jag köpte den. De två kablarna (se bild) med flatstift, var ska de gå?
Menar du att de bruna kablarna kommer från torkarspaken? Då jag återigen kikar i krets-schemat till min 77a tycker jag att det verkar som om kablarna till torkarspaken borde vara röd, svart-lila, grön, svart-gul, blå och svart.

Om dessa bruna kommer från spaken vet jag inte hur de är tänkta att vara kopplade, men om jag bara fick gissa så skulle jag gissa att bruna kablar skall kopplas till jord.

m v h Henrik
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Ola-74 »

Tack för detta, ja det är ju en kanelstam med flera kablar och kontaktstycke sen var det dessa två bruna kablar också som kommer från torkarspaken.
Det ser ju ut som alla andra bruna kablar går mot jord när jag kollar under vid kabelhärvan. Jag chansar på det👍

Tack
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Den längre av kablarna ska in på ett jordstift ungefär bakom askkoppen (på torpedväggen ganska högt upp) har jag för mig.
Den andra kommer jag inte ihåg.

Mvh Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by peterc »

Bruna är väl alltid jord?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

peterc wrote: Sat Jul 02, 2022 11:19 pm Bruna är väl alltid jord?
Ja, i original är det nog alltid så på Porsche. När jag läser krets-schemat till min 77a verkar det dock som att det går 12V via säkring 13 till torkarspaken och att dessa 12 V sedan fördelas ut på olika håll och kanter. Det känns inte logiskt att dessa 12 V skulle anslutas direkt från torkarspaken till jord.

Då återstår i princip tre möjligheter:

1) Jord är kopplad via torkarspaksmekaniken för någon annan funktion, t ex tutan. Även om denna koppling skulle finnas med i krets-schemat kanske det inte är så uppenbart att den går via torkarspaksmekaniken.

2) Kopplingen är helt annorlunda på aktuell årsmodell.

3) Någon har av någon anledning bytt ut kablar så att de fått andra färger.

m v h Henrik
Post Reply