Vindrutetorkarspaken

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Sanoj

Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Tänk den glädje som varar...
Körde hem med bilen idag så skulle jag spola rutan, det kom ingen spolarvätska, istället en liten rökpuff från rattstången. När jag sen provade att dra spaken upp eller ner för att köra vindrutetorkarna så var allt dött och inga torkare rörde sig.
Kan jag anta att något gick sönder i spaken och att jag behöver köpa en ny komplett spak?

Mvh Jonas
henca

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Sannolikt låter det som att nytt blir bäst, men då den gamla ändå måste ur kan du ju lika gärna skruva loss den och dissekera den för att se om den går att laga. Jag har inte hört om vindrutetorkarspakar som ger upp på det viset, men det skall visst vara ganska vanligt att helljusspaken drabbas då all ström till helljuset i original passerar strömbrytaren i spaken. Många kompletterar denna krets med ett relä eller två för att avlasta den strömbrytaren.

m v h Henrik
Sanoj

Post by Sanoj »

Kan det vara något annat eller sitter all elektronik som styr torkarna i spaken?
Själva torkarmotorn?

Mvh Jonas
henca

Post by henca »

På min 928a hade jag problem att torkarna enbart gick att köra i lägsta hastigheten. Man fick inte heller köra med vindrutespolaren för då körde den per automatik igång torkarna i en högre hastighet. Dessa högre hastigheter resulterade i en trasig säkring och sen hade man inga torkare alls. Lösningen där blev en ny (eller snarare begagnad, ny gick inte att få tag i) torkarmotor.

Visst, det skulle kunna vara så att du fått ström-rusning genom torkarmotorn och att det förklarar de pyrotekniska effekterna vid torkarspaken. I så fall måste nog torkarmotorn bytas eller renoveras, men kanske kvarstår ändå problemet med att torkarspaken tagit stryk. Har det gått någon säkring? I så fall kan den ha räddat torkarspaken.

m v h Henrik
Post Reply