Page 1 of 1

Helrenovering förgasare

Posted: Sat Feb 06, 2021 12:30 pm
by Cleverguy
Hej,

Tror att det fanns uppgifter om renovatörer men hittar inte det. Har ni några tips ? kontakter ?

Tack på förhand
Eli

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Sat Feb 06, 2021 8:42 pm
by Johannes
Att hitta Nån i landet som grejar att brotscha och göra i ordning lagringen för spjällaxeln tror jag är omöjligt.

USA eller Tyskland om det inte har dykt upp någon här hemmavid på senare tid.

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Sun Feb 07, 2021 8:15 am
by Hasse Ingerhage
http://www.vergaserwelt.de/
Kolla detta företag. Dom har renoverat mina. Ligger i norra Tyskland.

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Sun Feb 07, 2021 12:04 pm
by Cleverguy
https://www.forgasarteknik.se/

Hej Hasse och Johannes,

Tack för Era svar ! jag råkade hitta lite info om företaget ovan. Kanske inte känt för Er.

Skall kontakta tyskarna, tror jag såg att de hade några annonser på Ebay.

Jag behöver lämna in 2 st dubbla Dellorto eller Weber till hustruns bil, en 2 l Alfa.

/Eli

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Sun Feb 07, 2021 6:39 pm
by Homegrown
Spjällaxlarna är kullagrade på Dellorto och Weber så inte så mycket att renovera mer rengöra

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Sun Feb 07, 2021 10:18 pm
by Johannes
Det var en annan femma!

DCOE utgår jag ifrån. De är korta och de förgasarna kan nog de flesta brotcha om inom landet. En trippel som till Porsche tror jag inte att nån vill ta i här hemma.

Om spjälaxeln på en DCOE är kullagrad eller inte beror på när den är tillverkad, det finns både och.

Det går nog att nörda ner sig på förgasarna till Porsche. Det är väldigt mycket att titta på för den som verkligen vill gå till botten, men det är ju inte det som var aktuellt.

Renovering för full funktion
Renovering till funktion och snyggt utseende
Renovering, restaurering och givetvis full funktion. Det kan ju handla om hur noga det är med stuket på skruvar och muttrar tex.

Tror att det är bra att ha funderat på det innan man väljer leverantör för jobbet.

Porsches förgasare kan ibland ha fixats från 40 till 42. Då har spjällaxeln slitit upp i huset. Det borras upp för spjällaxeln. Sätts i en plugg och den borras och brotchas för en ny eller slipad spjällaxel. Sedan borra halsen upp och nya specialgjorda trottelskivor monteras. I sig inget märkvärdigt för en maskinverkstad med rätt maskiner.

Borde gå att göra samma sak på de flesta förgasare skulle jag tro - men kanske för dyrt för DCOE...

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Mon Feb 08, 2021 1:42 pm
by Hasse Ingerhage
Det var Förgasarteknik som tipsade mig om tyska företaget. Förgasarteknik klarade inte trippelförgasare. Dubbel klarar dom säkert.

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Mon Feb 08, 2021 3:28 pm
by mikael
”Bengt i Holm”, utanför Halmstad, gjorde förr iordning MFI throttle bodies i alla fall. Nya bussningar, och axlar också har jag för mig. Vet inte alls om han kan eller vill ta sig an sådant här längre, men kan vara värt att slå honom en signal. Tror han finns listad här på forat.

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Mon Feb 08, 2021 7:45 pm
by peterc
Hör annars med TA-Sportvagn. Han har en kontakt i Tyskland som fixar ”allt”. Dyrt men bra! Som nytt.

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Mon Feb 08, 2021 11:45 pm
by Johannes
Skulle tro att man köper ny DCOE för 6500 sek så det kan vara bra att ha i bakhuvudet för att värdera en offert på renovering.

De DCOE som är kullagrade har två lager och två genomföringar i godset.

Inom parantes sagt som det brukar heta, det finns nytillverkade tripplar IDA för Porsche. Vem vet, med lite tur kommer det kanske även för S motorerna i framtiden.

Re: Helrenovering förgasare

Posted: Fri Feb 12, 2021 10:42 pm
by Johannes
Man kan kanske lägga till att det till DCOE har börjat användas speciella insugspackningar med gummiring och likaså speciella brickor av gummi där förgasaren skruvas fast. Detta för att minska vibrationerna som annars är ett problem.