2 kablar till tillslaget på startmotorn
2 kablar till tillslaget på startmotorn
Hej
hade problem med att det inte gick att få tillslaget att gå på startmotorn i sommar så jag monterade tillfälligt en startknapp ( så då gick det att köra i somras) men nu har jag börjat ta tag i problemet och det är kabelskon på kabeln till tillslaget som är problemet
nu till min fråga : kabeln som ger ström till tillslaget är 2,5 m2 ( det har jag mätt upp. Medans det fanns ytligare en kabel där som är 1,5 m2 som hängde lös ( i orginal härvan) båda är gula
någon som vet vad den lilla kabeln på 1,5 m2 är till ? har inte mätt upp den ( han inte idag ) kan de vara så att dom har dubbla kablar till tillslaget eller går den till kallstartssystemet? Eller till vad...... bilen är en 74s
hade problem med att det inte gick att få tillslaget att gå på startmotorn i sommar så jag monterade tillfälligt en startknapp ( så då gick det att köra i somras) men nu har jag börjat ta tag i problemet och det är kabelskon på kabeln till tillslaget som är problemet
nu till min fråga : kabeln som ger ström till tillslaget är 2,5 m2 ( det har jag mätt upp. Medans det fanns ytligare en kabel där som är 1,5 m2 som hängde lös ( i orginal härvan) båda är gula
någon som vet vad den lilla kabeln på 1,5 m2 är till ? har inte mätt upp den ( han inte idag ) kan de vara så att dom har dubbla kablar till tillslaget eller går den till kallstartssystemet? Eller till vad...... bilen är en 74s
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Den tunna kabeln, är ritad som 1 mm2 och går till en mikro switch. Efter mikro switchen kommer en temp switch och sedan vidare till startventil.
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Tack Thord !
Du som verkar ha ett elschema ser det ut som båda kablarna ska sitta "ihop" ( 1m2 var helt av och 2,5m2 var nästan av i min härva) eller ska dom på var sitt stift på startmotorn?
tänker... vid startögonblicket ( när man ger ström till tillslaget) om micro switch:en ska få ström under startögonblicket
detta skulle isåfall kunna förklara varför jag har behövt monterat en knapp för kallstarten.......
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Hittade två bilder på telefonen som kanske hjälper..?
Mvh Dennis
Mvh Dennis
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Dom är ritade till samma anslutning så det borde vara dubbla stift på solenoiden.
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Varför monterade du en knapp för kallstarten, varför fungerade inte "startknappen" i tändningslåset? Min bil har nämligen också en startknapp monterad och jag har ännu inte börjat utforska varför det är så. Verkar bara konstigt. Vad var det som inte fungerade och som gjorde att du monterade en separat startknapp????
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
i mina bilar med mekanisk insprutning förekom ibland en eftermonterad chokeknapp, i stället för kabeln från startmotorn. Anledningen var förmodligen att det var enklare för dåtidens förgasarexperter att dra en exra ledning i stället för att justera in insprutningssystemet. Troligen gäller detsamma K-Jetronic. Vad gäller anslutnngen på startmotorn tror jag mig ha sett att båda kablarna var pressade i samma kontaktstycke, men det kan du väl lösa på lämpligt sätt.
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Tomas356
Skillnad på startknapp och knapp för kallstart.
Startknapp= drar startmotorn
Kallstartknapp= manuell styrning kallstartventil
Skillnad på startknapp och knapp för kallstart.
Startknapp= drar startmotorn
Kallstartknapp= manuell styrning kallstartventil
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Men i min verkar de ha ersatt startfunktionen i tändningslåset med en startknapp. Finns enbart en knapp för alltihop.
Vad är det som aktiverar kallstartsventilen, sitter det någon termostat mellan den och matningen till solenoiden?
Vad är det som aktiverar kallstartsventilen, sitter det någon termostat mellan den och matningen till solenoiden?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
Extra anslutningen på startmotorn går via en värmekontakt, på vissa k-jet sitter den i vänster kamkedjekåpa, vidare till kallstartsventilen.
Så kallstartsventilen aktiveras när startmotorn drar och motorn är kall.
På problematiska k-jetar kan man välja att styra kallstartsventilen manuellt för att komma ifrån i första hand varmstartsproblem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn
/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange