2 kablar till tillslaget på startmotorn

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by helge632 »

Hej

hade problem med att det inte gick att få tillslaget att gå på startmotorn i sommar så jag monterade tillfälligt en startknapp ( så då gick det att köra i somras) men nu har jag börjat ta tag i problemet och det är kabelskon på kabeln till tillslaget som är problemet

nu till min fråga : kabeln som ger ström till tillslaget är 2,5 m2 ( det har jag mätt upp. Medans det fanns ytligare en kabel där som är 1,5 m2 som hängde lös ( i orginal härvan) båda är gula

någon som vet vad den lilla kabeln på 1,5 m2 är till ? har inte mätt upp den ( han inte idag ) kan de vara så att dom har dubbla kablar till tillslaget eller går den till kallstartssystemet? Eller till vad...... bilen är en 74s
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
User avatar
Thord
Posts: 124
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Thord »

Den tunna kabeln, är ritad som 1 mm2 och går till en mikro switch. Efter mikro switchen kommer en temp switch och sedan vidare till startventil.
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by helge632 »

Thord wrote: Mon Jan 04, 2021 5:07 pm Den tunna kabeln, är ritad som 1 mm2 och går till en mikro switch. Efter mikro switchen kommer en temp switch och sedan vidare till startventil.
Tack Thord !

Du som verkar ha ett elschema ser det ut som båda kablarna ska sitta "ihop" ( 1m2 var helt av och 2,5m2 var nästan av i min härva) eller ska dom på var sitt stift på startmotorn?
tänker... vid startögonblicket ( när man ger ström till tillslaget) om micro switch:en ska få ström under startögonblicket

detta skulle isåfall kunna förklara varför jag har behövt monterat en knapp för kallstarten.......
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Dennis »

Hittade två bilder på telefonen som kanske hjälper..?

Mvh Dennis
IMG_1118.jpg
IMG_1118.jpg (815.02 KiB) Viewed 9038 times
IMG_1117.jpg
IMG_1117.jpg (600.79 KiB) Viewed 9038 times
User avatar
Thord
Posts: 124
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Thord »

Dom är ritade till samma anslutning så det borde vara dubbla stift på solenoiden.
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Tomas356 »

Varför monterade du en knapp för kallstarten, varför fungerade inte "startknappen" i tändningslåset? Min bil har nämligen också en startknapp monterad och jag har ännu inte börjat utforska varför det är så. Verkar bara konstigt. Vad var det som inte fungerade och som gjorde att du monterade en separat startknapp????
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Gunnar B »

i mina bilar med mekanisk insprutning förekom ibland en eftermonterad chokeknapp, i stället för kabeln från startmotorn. Anledningen var förmodligen att det var enklare för dåtidens förgasarexperter att dra en exra ledning i stället för att justera in insprutningssystemet. Troligen gäller detsamma K-Jetronic. Vad gäller anslutnngen på startmotorn tror jag mig ha sett att båda kablarna var pressade i samma kontaktstycke, men det kan du väl lösa på lämpligt sätt.
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Homegrown »

Tomas356
Skillnad på startknapp och knapp för kallstart.
Startknapp= drar startmotorn
Kallstartknapp= manuell styrning kallstartventil
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Tomas356 »

Men i min verkar de ha ersatt startfunktionen i tändningslåset med en startknapp. Finns enbart en knapp för alltihop.

Vad är det som aktiverar kallstartsventilen, sitter det någon termostat mellan den och matningen till solenoiden?
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by MagnusW »

Tomas356 wrote: Wed Sep 08, 2021 4:36 pm Vad är det som aktiverar kallstartsventilen, sitter det någon termostat mellan den och matningen till solenoiden?
Extra anslutningen på startmotorn går via en värmekontakt, på vissa k-jet sitter den i vänster kamkedjekåpa, vidare till kallstartsventilen.
Så kallstartsventilen aktiveras när startmotorn drar och motorn är kall.
På problematiska k-jetar kan man välja att styra kallstartsventilen manuellt för att komma ifrån i första hand varmstartsproblem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: 2 kablar till tillslaget på startmotorn

Post by Tomas356 »

:-)

/Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply