Utväxling styrväxel

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Utväxling styrväxel

Post by Bellof »

Vad jag kan hitta på nätet så skall 64-68 ha 2,7 varv ände-ände. Senare bilar 3 varv. Min styrväxel är daterad 4/67 och har 2,5 varv. Mäter jag tokigt eller har jag missuppfattat någonting ?
Attachments
6B69927A-9EE9-4803-96D9-A117DC600FA6.jpeg
6B69927A-9EE9-4803-96D9-A117DC600FA6.jpeg (396.8 KiB) Viewed 3988 times
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Utväxling styrväxel

Post by Johannes »

Det skiljer på utväxlingarna så det förefaller som om du har gjort en korrekt mätning.
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Utväxling styrväxel

Post by Bellof »

Ok. Vilken rattstorlek passar lämpligast med den utväxlingen och 9 tum breda framfälgar ?
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Utväxling styrväxel

Post by Johannes »

Den gamla srtyrväxeln är från den manliga tiden för 911. Kort styrväxel, kort hjulbas och bakvikt🤗

Tog fram ATZ från 1964


Du har antagligen 8 kuggar
Diam 17,4

Väg för kuggstång 155

Med andra ord 155/17,4/3,14 ger 2,83 rattvarv

Avst styrstag spindelled 140,9 mm om vi skippar natten

Detta ger totalutväxling rakt fram 16,4 och det är skarpt!

Rallyförarnas dröm och kanske även en hit i RS såväl som de allra sista Carrera på 231 hk...

Ratt diameter 15 tum är nog i tyngsta laget för de flesta
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Utväxling styrväxel

Post by gtBen »

Jag skaffade en eftermarknads-utväxling som kortade det till 2,5 varv i min bil, jag börjar med att testa och behålla originalratten på 38cm.
https://shop.quaife.co.uk/porsche-914-r ... on-kit-2-5
@lagteknik
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Utväxling styrväxel

Post by Bellof »

Tackar för informationen !
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Utväxling styrväxel

Post by MagnusW »

Kör med 350mm ratt och med -69 original 3 varv. Med 9" fram utspacade så lite jag kan och med rejält med camber och caster så skulle jag inte vilja ha färre varv på styrväxeln utan servo.
En större ratt kan man ju ha, men man kan inte ha hur stor ratt som helst inan det blir andra problem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Utväxling styrväxel

Post by Johannes »

Noga räknat så är det inte antalet rattvarv i sig som ger rätt information, även om det är det som motortidningarna brukar ange i sina artiklar och faktarutor. Det är utväxlingen rakt fram som verkligen gäller för att beskriva hur det förhåller sig.

Utväxlingen rakt fram ger en indikation på hur styrvillig (vinglig för söndagsbilister...)bilen blir. Det är antagligen inte helt lätt att få fram den informationen. ATZ presenterar det alltid för den som läser en sådan facktidning. rekommenderas.

Antal rattvarv är självklart ett resultat av utväxlingen och kuggstångens längd!

Utväxlingen rakt fram är en sak i sig men beroende på hur styrarmen på spindeln ser ut så kommer det att påverka hur styrningen beter sig. Jämför med ett fjäderben med annan spindel. En beprövad metod på rallybilar är att värma och kröka styrarmen så att positionen för kulleden förflyttas i sidled såväl som längsled.

Ett klassiskt exempel även om det inte är Porsche, Volvos 240 hade andra grejor på dieselmodellen och de var väldigt populära i rallysvängen där man bytte ut de grejor som satt i bensinarna. Likaså så finns det även mer moderna Volvovagnar med styrarmar som har två utsmidda ställen där det borras för styrstagets kulbult och således kan två olika längder erhållas. Titta på tex en Indigo 3000 på nåt meeting så syns det tämligen omgående.

En styrning kan vara progressiv eller regressiv och därtill kommer ju såklart även ackermann eller parallellstyrning och det kan vi inte göra så mycket åt. Men hur rattstången monteras kan ge viss skillnad, det gäller att få rätt knut i rätt läge. Det finns tillverkare som valt att ha en bil slö på nollan och krispig mitt i kurvan, eller tvärs om stabil i mittläget och okänslig mitt i kurvan. Fulla rattvarv kan va det samma för båda.

Att fälgens diameter påverkar val av caster är en sak och även höjdinställningen påverkar hur snabbt det svarar på rattutslag.

Porsche gjorde ju allt de kunde för att få en lugnare, snällare och bil med mer cafeliknande egenskaper. Längre hjulbas, slöare styrväxel, magnesium i många motordelar, samtidigt har det ju som bekant dribblats med nav och offset på fälgar. Å andra sidan så gick det ju från grusrallyn till bana...

De fulla rattvarven utnyttjas ju endast vid rangering får man förmoda.
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Utväxling styrväxel

Post by Bellof »

Tack Johannes. Såklart mer komplicerat än jag trodde.
Post Reply