Page 1 of 1

Bromsvätskeslangen

Posted: Sun Dec 20, 2020 7:47 pm
by Tomas356
I min 911T från 1969 finns det en liten luftningsslang som går från bromsvätskebehållaren. Är det någon som vet vart den slangen ska gå?

I nuläget går den ner så att överskotts-bromsvätska kan komma ner i bagageutrymmet framför vänster batteri, vilket känns väldigt fel.

Vart ska slangen gå????

/Tomas

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 21, 2020 9:09 am
by JMB
Den ska gå ut i hjulhuset bakom hjulet så att det droppar på marken om tex bromsarna kokar

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 21, 2020 11:00 am
by MagnusW
På min 69a så gick den slangen in i ett Y i höjt med fjäderbenet typ, där andra ledning kom från överflödstanken för bensintanken som sitter bakomför instrumenten. Sen från Y-kopplingen till en slang som går ut längre fram, jag tror bakomför stötfångaren.

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 21, 2020 1:28 pm
by peterc
Har för mig att man kan få bromsvätska i bensinen på det viset om man byter vätska med sån där tryckmojäng om man inte klämmer till slangen.
Ger visst ryckig gång. 🚙💨💨

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 21, 2020 3:33 pm
by JMB
Tryckmojängen är en grym apparat 😎

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 21, 2020 4:30 pm
by MagnusW
Tryckmojängen tycker jag är bäst att lufta med.

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Tue Dec 22, 2020 7:12 pm
by Tomas356
...återstår att se om jag kan hitta något ställe dit jag kan leda slangen.

/Tomas

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Sat Dec 26, 2020 11:01 am
by Johannes
Slangen går väl ut i främre väggen på bagageutrymmet. En gummibassning sitter som genomföringsskydd.

Avluftningen brukar ske genom det där lilla hålet i locket till bromsvätskebehållaren.

Överfyllnadsslangen är väl mest till för att skydda bagageutrymmes från olja vid tex byte av klossar och skivor. Om nivån är på max och skivor och belägg är slitna så kolvarna i calipern är lugnt uttryckta och rymmer mer olja i kammaren. När sedan kolvarna trycks in så åker det ut olja. Då rinner det ut under främre kofångaren.

Får man verkligen in olja i bensinen? Det borde förutsätta att slangen har tätnat efter y -kopplingen.

Ska man bara byta bromskolja så räcker det att slå på och låta det rinna ut.
är man ensam så har biltema slangar som fungerar med backventil, ett par tior möjligen en femtiolapp.

Trycker man så räcker det med ett halvt bar och ett gammalt lock till behållaren som man bygger om. Den som lyxar till det gör en apparat med olja som fylls på i takt med att olja pressas ut - men det är långt ifrån nödvändigt.

Att suga ut med vacuum är också en möjlighet, speciellt om det gått troll i att lufta: det händer.

Vill minnas att Porsche anger 2,2 bar max för att trycka ut oljan. Men det finns risker med att trycka om anslutningarna till reservoaren på något vis inte håller måttet så blir det en tråkig afton.

Vad som kanske är minst lika viktigt i sammanhanget och som sällan eller aldrig utförs är testet av bromssystemet som sådant. En manometer kopplas in i systemet och tryck genereras 60-80 bar och på 10 minuter så skall trycket inte tillåtas sjunka mer än 10%. Solklar överkurs men är det hobby så är det!

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Sat Dec 26, 2020 12:04 pm
by peterc
Det kanske var felkopplat men en bekant till mig lyckades få bromsvätska i bensinen. Skall kanske inte kunna hända? Har inte analyserat det vidare. Själv använder jag en assistent som trampar på pedalen.

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Sat Dec 26, 2020 1:28 pm
by Johannes
Hittar man ingen assistent så är Biltemas backventil utmärkt. Slang ingår. Pris 79,90 sek.

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 28, 2020 8:10 am
by JMB
Jag byggde mig en egen tryckmojöng för ett par hundringar. Inget fancy men funkar bra

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 28, 2020 9:09 am
by MagnusW
Köpte en Luftman på Mekonomen för många år sedan, kopplas på ett däck.

Föredrar att trycka genom vätska, suga så tycker jag den drar in luft genom nippeln så man ser inte om man får ut någon luft från systemet. Tyst är det också.

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 28, 2020 1:02 pm
by felix83
När jag renoverade bromssystemet på min 924 så testade jag de flesta varianterna; luftman, sugvarianten och Julas Bleed-o-matic (en enkel behållare med en slang). Det som funkade bäst för mig var Luftman för att snabbt få fram vätska till hjulen och "grovluftning", sedan Julas variant för att trycka ut de sista bubblorna med pedalen.
Jag håller med Magnus om sugvarianten; den suger gärna luft genom nippeln. Lite gängtejp runt nippeln hjälper, men jag fick det ändå inte helt bra.
600150.jpg
600150.jpg (14.39 KiB) Viewed 5236 times

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 28, 2020 1:49 pm
by JMB
Så här ser den jag byggde ut;
6DE3F549-F3BF-4B6B-AF24-9761020961AF.jpeg
6DE3F549-F3BF-4B6B-AF24-9761020961AF.jpeg (1.55 MiB) Viewed 5233 times

Re: Bromsvätskeslangen

Posted: Mon Dec 28, 2020 5:59 pm
by Johannes
Man får pröva sig fram. Biltillverkarna suger alltid såvitt jag vet på linan när de bygger bil.

Bland det viktigaste på sluttampen är att slå i bromsvätskan försiktigt och låta det stå. Slå ny bromsvätska i en glasburk och håll upp mot solen så syns de där små bubblorna som behöver få flyta upp till ytan. Det tar en stund.