Fascinerande minst sagt...kolvar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by Johannes »

User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by MagnusW »

Sett den tidigare, riktigt coolt. Antagligen för dyrt för massproduktion även när tekniken kommit längre, men som han säger för små serier till specialmodeller eller för produktion av enstaka set av kolvar till udda motorer.
Köpte nyligen Omega kolvar till en Porschemotor, lyckligtvis av någon som redan beställt minimiproduktionen av 5 set!!

(JE och andra tillverkare kan göra kolvar utan minimiorder om de har "blanks" nära rätt form.)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by JMB »

Verkligen fräckt!

Vi bjöd in Airbus för en del år sedan för att presentera det dom gjorde då med hjälp av 3D printing. Bla i titan.

Underbar teknologi som ger tillgång till ny design som inte är möjlig med gjutning, fräsning etc
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by henca »

Kul att dom med 3D-printing kan få till en kanal för olja genom kolven! Men är det någon som förstår hur man får till ett flöde av olja där? Har kanalen för olja bara en ingång? I så fall kan det väl inte bli något stort flöde? Eller har kanalen en ingång och en utgång? Ansluter man i så fall någon slang eller liknande för att pumpa olja genom kolven?

m v h Henrik
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by Homegrown »

Normalfallet av kolvkylning så sprutar olja mot kolvdomen vid ett viss oljetryck. Nu sprutar olja in i kanalen i domen istället.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by henca »

Homegrown wrote: Mon Dec 14, 2020 7:56 pm Normalfallet av kolvkylning så sprutar olja mot kolvdomen vid ett viss oljetryck. Nu sprutar olja in i kanalen i domen istället.
Jag hittade en bild som jag tror är på den typen av kolv som verkar visa att det finns två ingångar till kanalen. Eller kanske en ingång och en utgång... Men om nu olja bara sprutar upp i bägge dessa ingångar, hur får man då till ett flöde från ingången till utgången? Eller fylls bara kanalen med olja som sedan står ganska still i kanalen? Eller har man ett munstycke som är riktat mot ingången och sedan kan det flöda ut genom utgången?
o2.jpg
o2.jpg (5.6 KiB) Viewed 4006 times
kuehlkanal_797x549px_small.jpg
kuehlkanal_797x549px_small.jpg (38.6 KiB) Viewed 4006 times
m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by MagnusW »

Behöver nog inget "flöde" även om det hade varit bättre. Räcker nog med att det sprutar in lite olja, kolven kommer ju ganska nära munstycket i nedre läget. Värme och rörelse flyttar på oljan.
Man kan ju tänka sig att man kan mata olja genom vevstaken upp till kolven genom kolvbulten. Vissa motorer smörjer kolvbulten på detta sätt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by peterc »

I nederläget får man nog rätt bra schvung genom kanalen i kolven. Temperaturen på mediet, hastigheten på mediet och att kyla där det är varmast är det som påverkar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fascinerande minst sagt...kolvar

Post by Johannes »

Det är en ingång och en utgång. Motoroljan modifieras med någon sorts nanoteknik, tex inblandning av grafit, koppar etc. Detta för att öka överföringen av värme. Oljan kommer att stakas runt inne i kanalen. Det har kommit att kallas cocktaileffekt!

Detta ställer såklart andra och nya krav på vilken spraybehandling som loppen skall ha och även hur oljefilmen skall tas om hand i loppet. DLC coating som på lyftare och vipparmar kanske är svaret. Till våra luftkylda får vi kanske inte såna nyheter.

Det är inte otänkbart att kombinera med traditionella oljemynningsmunstycken. Kolven blir lättare och motorn håller för högre varvtal. Det är däck och kolvar som är hårdast belastade i en bil normalt sett.

Den modifierade motoroljan blir lite som när man slår wetter i en tävlingsbil med vattenkylning, eller för all del bergvärmen...

Möjligen kan detta vara en intressant väg för de nya rön om vevstakar med variabel längd, de kommer att bli tyngre och då måste nog kolven vara motsvarande lättare.

Stålkolvar har vi ju sett tidigare bland annat i Renault 1,5 liters diesel och även i Audi diesel som vann på Lemans - bortåt 10 år sen

Alukolvar gjutna
Alukolvar gjutna med stålförstärkning
Smidda
hypereutektoida med ändrad blandning
Semi smidda - dvs gjutna med trög aluminium massa. Tixotropisk som gammaldags servalack
Stålkolvar med försluten kanal som friktionssvetsas med en kylkanal som är sealed for life
Post Reply