E5 och E10 bensin

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Är det någon som vet om både 95 och 98 kommer att bli E10? Kan nog ställa till en del problem för oss. Verkar vara svårt att få reda på det. Ringde till MHRF men de hade ingen susning. Malde på om det långsiktiga arbete de gör när det gäller bränslen för äldre fordon. Får väl ringa till Gröna Bilister? De vet med all säkerhet. 🤮
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: E5 och E10 bensin

Post by henca »

Hur det verkligen blir vet man ju inte säkert förrän man sett hur det blev, men huvudteorin är nog att 98 oktan kommer fortsätta vara E5. I Finland steg försäljningen av 98 oktan E5 när 95 oktan blev E10 och så kommer det nog bli här också.

Här har vi en sida som säger att 98 oktan kommer fortsätta vara E5:
https://carup.se/sverige-kan-fa-e10-ben ... -bensinen/
(jag ser dock inte ovanstående sida som någon referens-information)

Här har vi en (gammal) sida som skriver om hur det blev i Tyskland och Finland efter att 95 oktan blivit E10:
https://www.vibilagare.se/reportage/bil ... klam-33753

m v h Henrik
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by Gunnar B »

Vad tror du det blir för problem Peter, +/- 5 % gör troligen ingen skillnad. Kanske man får korrigera tändningen något. Jag kan köra min gamla Citroen på 50% E 85 och det enda som händer är att den blir lite rappare.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Det jag läst i PCGBs tidning är upplösta packningar och igensatta filter.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by Gunnar B »

Man skulle ju kunna testa genom att lägga packningar och tätningar i E85 för att se vad som händer. Varje gång bensinen förändras dyker det upp en massa problem, som troligen har andra orsaker. Framtiden får utvisa, men jag tror inte det är så farligt.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: E5 och E10 bensin

Post by Johannes »

Kan ju dra en parallel, 87:an gick som en dröm på V-power, men på de flesta andra mackarna funkar det betydligt sämre. Jämn gas blir mest att det hackar.

Numer kommer jag inte åt v power överhuvudtaget...
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Johannes wrote: Sun Nov 29, 2020 7:04 pm Kan ju dra en parallel, 87:an gick som en dröm på V-power, men på de flesta andra mackarna funkar det betydligt sämre. Jämn gas blir mest att det hackar.

Numer kommer jag inte åt v power överhuvudtaget...
Vad kan det bero på? Jag har en 83-Cab som ska gå på 98 och det kör jag också på. Har lite (lite) magerryck strax över 2000 rpm på de lägre växlarna. Har någon enstaka gång kört på V-power men inte tänkt på någon skillnad.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: E5 och E10 bensin

Post by Johannes »

Mest i förbifarten ställde jag frågan till en oldtimer på Porschecenter.

Han sa, vi brukar ta en polygrip och klämma lite på bränsleröret så blir det bra.


I så fall kan man ju byta ut tryckvakten till en från Volvo 142 från 1972. Den är ställbar!

Men i laglig normal landsvägsfart så går det inte speciellt bra. Statoil har funkat. Men nu vet jag inte ens var närmsta V power finns.

Möjligen är det för mycket diesel i tankarna på macken på vissa ställen.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Blev jag klokare av det här? 🤔
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: E5 och E10 bensin

Post by felix83 »

peterc wrote: Sun Nov 29, 2020 11:54 pm Blev jag klokare av det här? 🤔
Näpp, men det är du inte ensam om! :D
Jag försöker att inte oroa mig, om jag får problem i framtiden så kommer det säkert någon fiffig lösning så småningom också.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: E5 och E10 bensin

Post by MagnusW »

På en k-jet kan man börja med att skruva upp CO-skruven lite, motorrna brkar gå bäst på lite högre CO än vad som specas i manualen.
Behövs det mer kan man börja laborera med WURen, styrtrycksventilen, sänka trycket för att höja bränsleblandningen. De är inte justerbara från fabriken, men man kan knacka ner en pressad pinne i själva huset. Då handlar det om 1/10 mm i taget. Knackar man för långt blir det bökigt, inte omöjligt. Man kan modifiera dom att bli justerbara genom att borra och gänga pinnen så man kan dra upp den med en skruv.

För Motronic så ska man kolla upp vart sin "fuel quality switch" står. Boxen har funktionalitet att höja och sänka bränsle mängd samt sänka tändningen över 4000 varv.
https://www.911chips.com/fuelsys.html

Edit: På Motronic kan man också chippa boxarna, eller stoppa dit ett piggyback system mellan givare och box. Går säkert att bara sätta dit en annan bränsletrycks regulator och höja trycket och få in mer soppa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: E5 och E10 bensin

Post by Johannes »

Man kan ju tömma tanken och slå i en dunk med riktig rallybensin. Går det bra få så är nog motorn i ordning.

Vanliga mackar får sin Handelsbanken ifrån tankbilar som kör omväxlande bensin och diesel utan att sköljas.

Men Peters första inlägg, bensinen i framtiden blir sannolikt allt mindre optimal för motorerna i våra bilar
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Vi får väl sätt vårt hopp till att den 98 oktaniga soppan forsätter att vara E5 då?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: E5 och E10 bensin

Post by henca »

En lista över de bilar som klarar eller inte klare E10:

https://carup.se/hela-listan-bilarna-so ... 0-bensinen

Enligt listan verkar det som om samtliga luftkylda modeller bör hålla sig till E5.
Huruvuda listan är komplett eller korrekt törs jag dock inte svara på, t ex saknas Macan i listan.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Tack för informationen.
Enligt artikeln så verkar det ju som 98 ska vara kvar som E5. Det var ju det som var min ursprungliga fråga. Om jag kör på 98 istället för 95 är ju växelpengar i sammanhanget. 💰
De som får problem blir förstås de stackare som har riktigt långt till 98 macken. 🚴
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: E5 och E10 bensin

Post by henca »

Jag ser nu att artikeln på carup.se var näst intill förvillande lik en äldre artikel som jag tidigare länkade till på samma sida. Nåväl, den senaste sidan var daterad 2020-12-31 till skillnad från den första som jag länkade till som var daterad 2020-08-24, så förhoppningsvis har man hunnit bli lite mer säker på vad som kommer gälla under dessa månader.

Själv har jag de senaste åren "stöd-tankat" med 98 oktan i allt från gräsklippare till min 928a med låg kompression i ett desperat försök att förhindra att närmaste 98-mack skall upphöra med 98 i sortimentet.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Ja det var ju oroande igen. Motorjournalister är ju av naturen slarviga. 😵🚙💨💨
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by peterc »

Nu har jag läst på Hagertys hemsida att i UK kommer 98 oktanig bensin fortsätta vara E5 i fem år till. E10 rullas ut i september i år. Vi får hoppas EU är långsammare som oftast.
Ät nu så mycket morötter och grönsaker att det inte blir nåt över till att göra etanol av. 🍅🍆🥑🥬🥕
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: E5 och E10 bensin

Post by henca »

peterc wrote: Wed Mar 03, 2021 10:00 am Nu har jag läst på Hagertys hemsida att i UK kommer 98 oktanig bensin fortsätta vara E5 i fem år till.
Trist för dem med bara 5 år till. Bensin är inte som glödlampor, det går inte att hamstra, åtminstone inte dagens bensin.
peterc wrote: Wed Mar 03, 2021 10:00 am Ät nu så mycket morötter och grönsaker att det inte blir nåt över till att göra etanol av. 🍅🍆🥑🥬🥕
:mrgreen:

m v h Henrik
TorbjornE
Posts: 11
Joined: Tue Jan 25, 2022 7:47 am

Re: E5 och E10 bensin

Post by TorbjornE »

Magnus,
Som du beskriver ovan i denna tråd då har motronic-boxen en switch för olika bränslekvaliteter.
- någon rekommendation om hur man ställer om den för E05 resp E10?
Rent teoretiskt så minskar energiinnehållet ca 1.5% resp 3% i förhållande till ”100% bensin”. Därav borde man ställa upp spridartiden lika mycket. Eftersom oktantalet är samma ska tändningsinställning inte påverkas. Etanolen borde snarare höja än sänka oktantalet.
(En annan teori säger att spridarna sannolikt är motsvarande slitna så att flödet ökat ändå så att det tar ut vartannat på en ”använd motor”)
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: E5 och E10 bensin

Post by MagnusW »

TorbjornE wrote: Mon Feb 14, 2022 6:17 pm Magnus,
Som du beskriver ovan i denna tråd då har motronic-boxen en switch för olika bränslekvaliteter.
- någon rekommendation om hur man ställer om den för E05 resp E10?
Rent teoretiskt så minskar energiinnehållet ca 1.5% resp 3% i förhållande till ”100% bensin”. Därav borde man ställa upp spridartiden lika mycket. Eftersom oktantalet är samma ska tändningsinställning inte påverkas. Etanolen borde snarare höja än sänka oktantalet.
(En annan teori säger att spridarna sannolikt är motsvarande slitna så att flödet ökat ändå så att det tar ut vartannat på en ”använd motor”)
Jag skulle testa att ställa upp den med minsta ändringen 3.1%, se om man märker någon skillnad. Har motorn en lambda sensor så borde den fixa det själv med så små mängder som E5 och E10 ger.
Tändningen borde förbli oförändrad, oktantalet antar jag bensinbolagen reglerar genom att minska andra oktanhöjande tillsatser när de lägger till etanol.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
TorbjornE
Posts: 11
Joined: Tue Jan 25, 2022 7:47 am

Re: E5 och E10 bensin

Post by TorbjornE »

Ok, Minsta steget är alltså +3.1%. Då är ju frågan om det inte är bättre att låta det vara som det är så länge som man kör på E05. (bilen saknar lambdasond). Ev slitage i spridarmunstycke har sannolikt redan ökat flödet några tiondels procent, kanske tom heltal.

Maxeffekt torde inte påverkas alls då det redan är ”uppfetat” rejält i orginal programmet för att kyla vid fullgas.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: E5 och E10 bensin

Post by MagnusW »

Håller med.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: E5 och E10 bensin

Post by Gunnar B »

När vi tävlade med en 3,2 Motronic testade jag att ställa upp bränslet ett steg. Resultatet blev att vi förlorade ett par skunder per varv på Mantorp. Vad det betyder i det här sammanhanget vet jag inte, men jag skulle inte rekommendera någon sådan åtgärd.
Post Reply