Page 1 of 1

E5 och E10 bensin

Posted: Thu Nov 26, 2020 10:12 pm
by peterc
Är det någon som vet om både 95 och 98 kommer att bli E10? Kan nog ställa till en del problem för oss. Verkar vara svårt att få reda på det. Ringde till MHRF men de hade ingen susning. Malde på om det långsiktiga arbete de gör när det gäller bränslen för äldre fordon. Får väl ringa till Gröna Bilister? De vet med all säkerhet. 🤮

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Fri Nov 27, 2020 7:52 am
by henca
Hur det verkligen blir vet man ju inte säkert förrän man sett hur det blev, men huvudteorin är nog att 98 oktan kommer fortsätta vara E5. I Finland steg försäljningen av 98 oktan E5 när 95 oktan blev E10 och så kommer det nog bli här också.

Här har vi en sida som säger att 98 oktan kommer fortsätta vara E5:
https://carup.se/sverige-kan-fa-e10-ben ... -bensinen/
(jag ser dock inte ovanstående sida som någon referens-information)

Här har vi en (gammal) sida som skriver om hur det blev i Tyskland och Finland efter att 95 oktan blivit E10:
https://www.vibilagare.se/reportage/bil ... klam-33753

m v h Henrik

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sat Nov 28, 2020 9:46 pm
by Gunnar B
Vad tror du det blir för problem Peter, +/- 5 % gör troligen ingen skillnad. Kanske man får korrigera tändningen något. Jag kan köra min gamla Citroen på 50% E 85 och det enda som händer är att den blir lite rappare.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sun Nov 29, 2020 12:18 am
by peterc
Det jag läst i PCGBs tidning är upplösta packningar och igensatta filter.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sun Nov 29, 2020 3:06 pm
by Gunnar B
Man skulle ju kunna testa genom att lägga packningar och tätningar i E85 för att se vad som händer. Varje gång bensinen förändras dyker det upp en massa problem, som troligen har andra orsaker. Framtiden får utvisa, men jag tror inte det är så farligt.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sun Nov 29, 2020 7:04 pm
by Johannes
Kan ju dra en parallel, 87:an gick som en dröm på V-power, men på de flesta andra mackarna funkar det betydligt sämre. Jämn gas blir mest att det hackar.

Numer kommer jag inte åt v power överhuvudtaget...

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sun Nov 29, 2020 7:17 pm
by peterc
Johannes wrote: Sun Nov 29, 2020 7:04 pm Kan ju dra en parallel, 87:an gick som en dröm på V-power, men på de flesta andra mackarna funkar det betydligt sämre. Jämn gas blir mest att det hackar.

Numer kommer jag inte åt v power överhuvudtaget...
Vad kan det bero på? Jag har en 83-Cab som ska gå på 98 och det kör jag också på. Har lite (lite) magerryck strax över 2000 rpm på de lägre växlarna. Har någon enstaka gång kört på V-power men inte tänkt på någon skillnad.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sun Nov 29, 2020 8:48 pm
by Johannes
Mest i förbifarten ställde jag frågan till en oldtimer på Porschecenter.

Han sa, vi brukar ta en polygrip och klämma lite på bränsleröret så blir det bra.


I så fall kan man ju byta ut tryckvakten till en från Volvo 142 från 1972. Den är ställbar!

Men i laglig normal landsvägsfart så går det inte speciellt bra. Statoil har funkat. Men nu vet jag inte ens var närmsta V power finns.

Möjligen är det för mycket diesel i tankarna på macken på vissa ställen.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Sun Nov 29, 2020 11:54 pm
by peterc
Blev jag klokare av det här? 🤔

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Nov 30, 2020 7:47 am
by felix83
peterc wrote: Sun Nov 29, 2020 11:54 pm Blev jag klokare av det här? 🤔
Näpp, men det är du inte ensam om! :D
Jag försöker att inte oroa mig, om jag får problem i framtiden så kommer det säkert någon fiffig lösning så småningom också.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Nov 30, 2020 8:51 am
by MagnusW
På en k-jet kan man börja med att skruva upp CO-skruven lite, motorrna brkar gå bäst på lite högre CO än vad som specas i manualen.
Behövs det mer kan man börja laborera med WURen, styrtrycksventilen, sänka trycket för att höja bränsleblandningen. De är inte justerbara från fabriken, men man kan knacka ner en pressad pinne i själva huset. Då handlar det om 1/10 mm i taget. Knackar man för långt blir det bökigt, inte omöjligt. Man kan modifiera dom att bli justerbara genom att borra och gänga pinnen så man kan dra upp den med en skruv.

För Motronic så ska man kolla upp vart sin "fuel quality switch" står. Boxen har funktionalitet att höja och sänka bränsle mängd samt sänka tändningen över 4000 varv.
https://www.911chips.com/fuelsys.html

Edit: På Motronic kan man också chippa boxarna, eller stoppa dit ett piggyback system mellan givare och box. Går säkert att bara sätta dit en annan bränsletrycks regulator och höja trycket och få in mer soppa.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Nov 30, 2020 11:19 am
by Johannes
Man kan ju tömma tanken och slå i en dunk med riktig rallybensin. Går det bra få så är nog motorn i ordning.

Vanliga mackar får sin Handelsbanken ifrån tankbilar som kör omväxlande bensin och diesel utan att sköljas.

Men Peters första inlägg, bensinen i framtiden blir sannolikt allt mindre optimal för motorerna i våra bilar

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Nov 30, 2020 5:03 pm
by peterc
Vi får väl sätt vårt hopp till att den 98 oktaniga soppan forsätter att vara E5 då?

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Jan 04, 2021 8:12 am
by henca
En lista över de bilar som klarar eller inte klare E10:

https://carup.se/hela-listan-bilarna-so ... 0-bensinen

Enligt listan verkar det som om samtliga luftkylda modeller bör hålla sig till E5.
Huruvuda listan är komplett eller korrekt törs jag dock inte svara på, t ex saknas Macan i listan.

m v h Henrik

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Jan 04, 2021 3:15 pm
by peterc
Tack för informationen.
Enligt artikeln så verkar det ju som 98 ska vara kvar som E5. Det var ju det som var min ursprungliga fråga. Om jag kör på 98 istället för 95 är ju växelpengar i sammanhanget. 💰
De som får problem blir förstås de stackare som har riktigt långt till 98 macken. 🚴

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Jan 04, 2021 8:59 pm
by henca
Jag ser nu att artikeln på carup.se var näst intill förvillande lik en äldre artikel som jag tidigare länkade till på samma sida. Nåväl, den senaste sidan var daterad 2020-12-31 till skillnad från den första som jag länkade till som var daterad 2020-08-24, så förhoppningsvis har man hunnit bli lite mer säker på vad som kommer gälla under dessa månader.

Själv har jag de senaste åren "stöd-tankat" med 98 oktan i allt från gräsklippare till min 928a med låg kompression i ett desperat försök att förhindra att närmaste 98-mack skall upphöra med 98 i sortimentet.

m v h Henrik

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Jan 04, 2021 11:07 pm
by peterc
Ja det var ju oroande igen. Motorjournalister är ju av naturen slarviga. 😵🚙💨💨

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Wed Mar 03, 2021 10:00 am
by peterc
Nu har jag läst på Hagertys hemsida att i UK kommer 98 oktanig bensin fortsätta vara E5 i fem år till. E10 rullas ut i september i år. Vi får hoppas EU är långsammare som oftast.
Ät nu så mycket morötter och grönsaker att det inte blir nåt över till att göra etanol av. 🍅🍆🥑🥬🥕

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Wed Mar 03, 2021 7:23 pm
by henca
peterc wrote: Wed Mar 03, 2021 10:00 am Nu har jag läst på Hagertys hemsida att i UK kommer 98 oktanig bensin fortsätta vara E5 i fem år till.
Trist för dem med bara 5 år till. Bensin är inte som glödlampor, det går inte att hamstra, åtminstone inte dagens bensin.
peterc wrote: Wed Mar 03, 2021 10:00 am Ät nu så mycket morötter och grönsaker att det inte blir nåt över till att göra etanol av. 🍅🍆🥑🥬🥕
:mrgreen:

m v h Henrik

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Mon Feb 14, 2022 6:17 pm
by TorbjornE
Magnus,
Som du beskriver ovan i denna tråd då har motronic-boxen en switch för olika bränslekvaliteter.
- någon rekommendation om hur man ställer om den för E05 resp E10?
Rent teoretiskt så minskar energiinnehållet ca 1.5% resp 3% i förhållande till ”100% bensin”. Därav borde man ställa upp spridartiden lika mycket. Eftersom oktantalet är samma ska tändningsinställning inte påverkas. Etanolen borde snarare höja än sänka oktantalet.
(En annan teori säger att spridarna sannolikt är motsvarande slitna så att flödet ökat ändå så att det tar ut vartannat på en ”använd motor”)

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Wed Feb 16, 2022 4:55 pm
by MagnusW
TorbjornE wrote: Mon Feb 14, 2022 6:17 pm Magnus,
Som du beskriver ovan i denna tråd då har motronic-boxen en switch för olika bränslekvaliteter.
- någon rekommendation om hur man ställer om den för E05 resp E10?
Rent teoretiskt så minskar energiinnehållet ca 1.5% resp 3% i förhållande till ”100% bensin”. Därav borde man ställa upp spridartiden lika mycket. Eftersom oktantalet är samma ska tändningsinställning inte påverkas. Etanolen borde snarare höja än sänka oktantalet.
(En annan teori säger att spridarna sannolikt är motsvarande slitna så att flödet ökat ändå så att det tar ut vartannat på en ”använd motor”)
Jag skulle testa att ställa upp den med minsta ändringen 3.1%, se om man märker någon skillnad. Har motorn en lambda sensor så borde den fixa det själv med så små mängder som E5 och E10 ger.
Tändningen borde förbli oförändrad, oktantalet antar jag bensinbolagen reglerar genom att minska andra oktanhöjande tillsatser när de lägger till etanol.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Wed Feb 16, 2022 5:48 pm
by TorbjornE
Ok, Minsta steget är alltså +3.1%. Då är ju frågan om det inte är bättre att låta det vara som det är så länge som man kör på E05. (bilen saknar lambdasond). Ev slitage i spridarmunstycke har sannolikt redan ökat flödet några tiondels procent, kanske tom heltal.

Maxeffekt torde inte påverkas alls då det redan är ”uppfetat” rejält i orginal programmet för att kyla vid fullgas.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Wed Feb 16, 2022 9:18 pm
by MagnusW
Håller med.

Re: E5 och E10 bensin

Posted: Thu Feb 17, 2022 11:10 am
by Gunnar B
När vi tävlade med en 3,2 Motronic testade jag att ställa upp bränslet ett steg. Resultatet blev att vi förlorade ett par skunder per varv på Mantorp. Vad det betyder i det här sammanhanget vet jag inte, men jag skulle inte rekommendera någon sådan åtgärd.