porsche 911t 74 2,7l

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
aker
Posts: 2
Joined: Thu Nov 19, 2020 11:25 pm

porsche 911t 74 2,7l

Post by aker »

Har en 911 2,7 är det någon som uppgifter på hu mycket insugsventilen skall öppna vid övre dp är bra om uppgifter finns till 911T,SC,S
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: porsche 911t 74 2,7l

Post by Johannes »

Är du ute efter max ventillyft?

Kamnockens höjd?

Inställningsvärdet?

Eller ventillyft - för ett specificerat ventilspel- vid vid kolvens övre dödpunkt Så som du skriver?
aker
Posts: 2
Joined: Thu Nov 19, 2020 11:25 pm

Re: porsche 911t 74 2,7l

Post by aker »

det är för att ställa in kamaxel för rätt öppningstid
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: porsche 911t 74 2,7l

Post by Gunnar B »

Det finns en bra beskrivning i Haynes, säkert på andra ställen också. Se till att du har rätt verktyg för att dra fast dreven, annars kan du få stora problem. Ett mätur behövs också.
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: porsche 911t 74 2,7l

Post by Gunnar B »

Tänkte ett varv till. Har du inte verktygen kanske det är bättre du lejer bort det här till någon som kan. Blir det fel kan det kosta. Som Perry sa till mig en gång, våra bästa kunder är de som köper delar och sedan, efter haveri, kommer tillbaka och får köpa nya delar och arbetet.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: porsche 911t 74 2,7l

Post by MagnusW »

Vilken 2.7 motor har du, den vanliga 150hk eller S-motorn på 175hk? Tror iofs att det är samma kam tror jag. Har uppgifterna hemma, där jag inte är just nu, men typ 0.9-1.1 har jag för mig. Alla k-jet och motronic kammar har liknande profil och timingen ändrades lite över åren.
Ska kolla vad boken säger när jag kommer hem, om ingen annan har det tillgängligt. Viktigast är att få bägge sidorna lika än att hamna exakt rätt. Å att man vet vad man gör. Det kan vara sjukt irriterande att få rätt, bara spelet mellan som finns i pinnen som låser drevet ger för stor skillnad mellan kammarna.
T kammen är helt annorlunda. Någon T fanns inte 74.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: porsche 911t 74 2,7l

Post by Johannes »

Det bästa kan vara att mäta upp kammens duration innan demontage av motorn. Indikatorklocka och gradskiva, eller så mäter man periferin på remskivan och räknar om till grader. Det är också bra att kolla så att rotorn är korrekt isatt, har råkat ut för att någon tidigare satt den 180 grader fel och flyttat tändkablarna. Då kan man bli en smula förvirrad sen!

Det gäller att veta vilken kam man har. Det finns omslipade och pirat från nån trimmade. kan ju även vara bytt från annan motortyp.

För en 74 med ventilspel inställt på 0,10 mm

Normal: 0,7 -0,9 mm
S: 0,4 - 0,54 mm
Carrera 2,7: 5,0 - 5,4 mm

Sannolikt har du tre hål att välja mellan. Det går att förflytta moment och effektkurvor en aning genom de olika lägena. pDet påverkas i stort av skicket på kolvar och cylindrar.

Du behöver en nyckel till kammens medbringare/sprocket
En nyckel till kammen
Du behöver en liten skruv tror det är M4 eller M5(för att hantera låsstiftet
Du behöver ett fäste för indikatorklockan( beroende på egentillverkning eller köpta verktyg så kan det vara värt att veta att indikatorklockor i USA och resten av världen inte har samma spindeldiameter, det kan vara irriterande...)
Indikatorklocka sannolikt med lång mätspets
Bladmått, ett vinklat underlättar

Haynes i all ära och det finns olika versioner och dessutom en Buyer guide som har lite utökad information, men det kan bero på utgåva.

Gäller det motordata så är Claytons bättre.

Fabrikens egna är såklart oslagbara.

Tror det är mellan 1980 och 1981 som det är andra verktyg för kammarna.

Förvissa årsmodeller - åtminstone senare SC så skiljer inställningsvärdena lite grann beroende på vilken märgnåd motorn har sålts för. Förvisso även på de tidiga 2.0 L.
Post Reply