Renovera bränslefördelaren

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Renovera bränslefördelaren

Post by helge632 »

Hej Alla

Ett av projekten i vinter är tänkt att renovera bränslefördelaren ( anledningen är att bilen missar mellan 2200-2500 rpm inte under inte över) och då tror jag, samt dom jag pratat med att kolven i bränslehuvudet tjärvar... eftersom bilen stått en tid innan jag tog den i bruk igen.

men till min fråga:

på Ebay finns en uppsjö av dessa renoverings kit frågan är bara vilken man ska välja, någon här som renoverat och är nöjda med sitt kit?

priserna finns allt från 400-1200 + frakt

eller har ni tips från något annat ställe?

mitt Bosch nr är: 0 438 100 006

tack på förhand
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by MagnusW »

Innan skulle jag börja med att verifiera att något är galet med den innan jag rör den.
*Mäta bränsletrycken.
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen).
*Köra med en bredbandslambda och logga med en kompis bredvid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by MagnusW »

Fungerar tändningen? Fräscha stift, rätt motstånd (ca 1 kohm) i tändhattarna?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by MagnusW »

Kjet är känsligt för smuts i bensinen. Om du har skit/rost i tanken kommer du aldrig att få det att gå bra i längden. Det sitter små filter i utgångarna från bränslefördelaren, i WURen och i spridare (tror jag).

Om "kolven kärvar" så skulle du inte ha ett konsekvent problem vid ett varvtal, det skulle troligen vara lite olika varje dag. Kolven kan man ta ut och rengöra genom att lossa på bränslefördelaren från resen av luftvågen, men var försiktig med koven, den är jättekänslig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by helge632 »

MagnusW wrote: Thu Nov 12, 2020 10:20 am Innan skulle jag börja med att verifiera att något är galet med den innan jag rör den.
*Mäta bränsletrycken.
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen).
*Köra med en bredbandslambda och logga med en kompis bredvid.
Tjena Magnus

det du har räknat upp, har jag redan gjort....... förutom bredbandslamda,

* Nya Tändkablar, Nya Stift Nya brytare
*Mäta bränsletrycken.
* bytt bränsletrycksregulator på pumpen
*rycka spridarna, kolla spridarbilder, kontrollera att de levererar jämt på lite gas, medium och full gas (simulera genom att lyfta luftvågen). vilket resulterade i nya spridare.
* Tanken är tömd och spolat igenom med ny bränsle, samt spolat igenom fram till k-jet
* Rengjort filtret i tanken
* Nytt bränsle filter

enda som slog mig nu kan WUR ventilen ha nåt med saken? den ska justera trycket på bränslet när bilen är varm/kall och min bil är bara en "glass ätar bil " så nio av tio gånger så är bilen redan jummen innan den lämnar gården
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by MagnusW »

Vad har du för kontrolltryck varm?
WUR justerar bränslemängden från kall till varm, men om den är felkalibrerad så kanske den hamnar för snålt varm, eller för fet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by helge632 »

MagnusW wrote: Thu Nov 12, 2020 12:38 pm Vad har du för kontrolltryck varm?
WUR justerar bränslemängden från kall till varm, men om den är felkalibrerad så kanske den hamnar för snålt varm, eller för fet.
det vet jag inte då jag bara mätt bränsletrycket till bränslefördelaren

men om den är felkalibrerad snålt/fet borde motorn missa mer än mellan 2200-2500 rpm tycker jag
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renovera bränslefördelaren

Post by MagnusW »

Kontrolltrycket är det viktigaste att mäta på kjet, det bestämmer allt. Helst vill man köra med mätaren inkopplad och hålla koll på vad som händer.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply