Partnummer vevaxel

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Partnummer vevaxel

Post by Gunnar B »

Någon som vet vilket partnummer de gamla 2,0 och 2,2 vevaxlarna hade. 1967-71. Dom har försvunnit ur PET.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Partnummer vevaxel

Post by Johannes »

Har en gammal tryckt reservdelskatalog i garaget och kan kolla. Men det blir inte ikväll
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Partnummer vevaxel

Post by henca »

I PET för 911 och 912 1965-1969 står det i kapitel 102-00 att vevaxeln har artikelnr 901 102 011 00 till 911S, 911L och 911E

m v h Henrik
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Partnummer vevaxel

Post by Gunnar B »

Problemet är att den originala T-axelnumret har försvunnit från nyare PET och bara numret som Henca uppger finns kvar. Kanske kan Johannes, om hans PET är gammal nog, lösa problemet. Jag hoppas.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Partnummer vevaxel

Post by peterc »

Gunnar, är det axel med eller utan motvikter du söker numret till?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Partnummer vevaxel

Post by Gunnar B »

Hej Peter,
det är den utan motvikter.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Partnummer vevaxel

Post by henca »

Ajdå, ja det händer ju ibland att gamla delar med sina artikelnummer försvinner ur PET och ersätts av nyare delar med nyare artikelnummer. Beroende på vad det är för del kan dessa nyare delar kräva mer eller mindre slöjdande för att passa.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Partnummer vevaxel

Post by Johannes »

Såg ett svar med nummer så jag släppte det.

Vet exakt var jag har den gamla katalogen, men inte i bostaden och heller inte i det garage jag har närmast. Skulle tro att informationen finns i boken.

Det fanns åtminstone 4 olika vevslängar på den tiden.

911T kom till årsmodell 68 och saknar motvikter och påminner om en F1 vev. Enda utan motvikter.

911L hade standard vev om man nu kan benämna den då

911 S hade en annan.

Och så fanns det en från Carrera six motorerna. Dessa motorer benämndes så på den tiden och på senare år refereras det till den som R motorer och inte att förväxla med vässade rallymotorer. 2000R 901/30.

Steker biff så jag skall verkligen försöka pallra mig till rätt garage under helgen!
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Partnummer vevaxel

Post by Gunnar B »

Den jag letar efter är den 911T som du nämner. 911S har samma vev som alla 2.0 och 2.2 utom T, från -65-71, nummer 901 102 001 110, alltså med stora motvikter. Kul om du hittar numret.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Partnummer vevaxel

Post by Johannes »

Det nummer du söker är sannolikt 901.102.010.00; det är för vevaxeln till en 911TU som det står i boken. Motorn kallas även för 2000T är på 110 hk och heter 901/03; /13; /16.

Ovanstående vev ingick i det set 901.102.901.00 som såldes parallelt med singeldetaljer. Dvs med stakar, lager och svänghjul.

Detta enligt reservdelskatalogen från 1964 med uppdaterade sidor som inkluderar 2.2. Ovanstående data är uppdaterade 1969. Boken heter 911 och 911S med tillägg för GR1-RS.

Vevar i övrigt:

Första versionen av motorn då den bara var för 911 och har en motorvariant(effekt) så har veven ett utförande. Efter ett visst motornummer så blir det samma vev för L, E och S. Med andra ord så är det inte samma vev får en 65:a som en 68S, men såvitt jag förstår är det kompatibelt bakåt. Utan att vara tvärsäker så tror jag att det hänger samman med härdningen av smidesaxeln.

Att det såldes set för vev med stakar och hjul hänger såklart ihop med balanseringen där givetvis balanseringen av stakarna var en tongivande faktor.

För vev till 911S fanns inget kit utan det fick beställas singeldetaljer.Katalogen anger att det får skilja 9 gram mellan stakarna i en motor och det fanns fler vitsklasser till 2.0 än till 2.2.

Vet även att det i katalogen för hur tävlingsbilarna byggdes så anges det att en S motor inte får förses med koppling från Carrera six utan skall ha en speciell sportkoppling om standard inte räcker till.

Någonstans i bakhuvudet har jag siffran på minus sex kilo för en T axel och det påverkade ju både det ena och det andra.
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Partnummer vevaxel

Post by Gunnar B »

Tack för hjälpen och ditt arbete, Johannes. Det var till stor hjälp. Tack också till alla andra som engagerat sig.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Partnummer vevaxel

Post by Johannes »

Vevaxeln tillverkades av Firma Alfing.

På skinkan i änden på veven kan man se Alfings logotyp som är en vev sett i längdriktningen med 120 graders delning. Därefter kommer deras art nummer G975 304 följt av Porsches symbol som vi hittar på de flesta artiklar.
Post Reply