Hål i block
Re: Hål i block
”Ovanstående priser i EURO” Wellcome to the Porsche World!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hål i block
Fryntlige Frazze säljer nog en del nya vevhus i magnesium för 2,7 för 300,000 kr till dem som ska renovera en Carrera RS eller RSR. Sen har de förmodligen perfekta stansar med perfekta stjärnor också. Matching numbers rules! 🥵
Last edited by peterc on Wed Oct 28, 2020 12:11 pm, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hål i block
"Beg magnesium 3 tusen Euro"
Låter tyskdyrt. Det tror jag man hittar betydligt billigare i USA. Där har man en mer sansad prissättning.
Låter tyskdyrt. Det tror jag man hittar betydligt billigare i USA. Där har man en mer sansad prissättning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hål i block
Jag förstår varför Dansken (ITG Monza, Tommy Olsen) fräser fram ett eget "billet" alublock med dessa priser.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hål i block
En fråga av pur nyfikenhet; skulle TS kunna ta ett 3-liters alublock och flytta över de befintliga delarna från 2,7:an, eller skiljer sig blocken åt (annat än i material)?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Hål i block
Nja, det är ett annat avstånd mellan topplocksskruvarna så cylindrar och topplock skulle inte passa. Byter man sylindrar till 3.0 så måste man byta kolvar.
3.0 har en annan vev också, trots att den har samma slaglängd så är det olika lagerdiameter (såvida man inte hittar ett turbo 3.0 eller Carrera 3.0 block). Svänghjulet sitter med 9 bultar istället för 6 på SC-blocken och framåt.
Det hände mycket mellan 2.7 och 3.0, 2.7an var sträckt så långt man kunde från den ursprungliga 2.0 motorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hål i block
Skulle detta kunna vara ett alternativ?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/92195164
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/92195164
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Hål i block
99% säker på att svaret är: NEJ!!anka wrote: ↑Wed Oct 28, 2020 2:36 pm Skulle detta kunna vara ett alternativ?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... _/92195164
Eller i teorin så passar det rakt i, men i teorin kunde också tidigare ägare använt det blocket istället för det trasiga...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hål i block
..... visste inte, tänkte bara lite lösningsorienterat, så glöm allt ja skrev tidigare!
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: Hål i block
Hemsk otur du har haft med den här bilen. Jag köpte en renoverad 3.0 motor från Porsche Zandvoort för några år sedan till rimligt pris och tillsynes en vettig renovering. Hursom borde du kunna montera en 3,0 utan allt för stort besvär och dessutom uppgradera bilen lite, troligen till en lägre kostnad än vad du får med ett annat block. Med reservation för att jag inte vet något om prislägen och tillgång nu för tiden.
Re: Hål i block
Inte lätt att veta, men friskt prissatta anonyma annonser från Hissingen är en varningsklocka.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Hål i block
Om jag minns rätt är TS från göteborgs-trakten så om TS kunde ta med sig någon kunnig att titta på motorblocket så kanske han åtminstone inte byter ned sig. Resan för TA-sportvagn blir ju ganska lång, men kanske går det hitta någon på närmare håll som kan avgöra om åtminstone vänstersidan av motorblocket är användbart? Det tråkiga är att bilden på blocket visar högersidan och risken är väl att säljaren vill visa en vara från sin bästa sida. Med tanke på alla andra priser som nämnts i tråden kan det vara värt att kolla om det begagnade blocket ändå är ett alternativ.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Hål i block
Road and track skriver 2 oktober i år att Porsche har nya block från 1984 och till slutet på luftkylda eran. Även nya 962 motorer!
Någon som är händigare än jag med mobilen kanske vill fixa så att länken kommer in här...
Någon som är händigare än jag med mobilen kanske vill fixa så att länken kommer in här...
Re: Hål i block
Får man fråga varför annonser ifrån Hisingen är en varningsklocka. Man vill ju undvika gå på nitar i onödan...
Re: Hål i block
Jag är övertygad om att ägaren till bilen och TA löser det här. Till att börja med måste ju skicket på övriga komponenter fastställas. Är det sopor så är ju ett nytt vevhus inget allternativ. I ett sådant fall är det en annan motor som gäller. Jag vet tyvärr inte om någon.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hål i block
Om det är förra ägaren som säljer magnesiumblocket borde det väl gå att få det som kompensation. (Om nu det är den som säljer och vederbörande hade information om att motorblocket reparerats).
Man får inte glömma att våra nu dyra bilar har varit väldigt billiga under en period för något tiotal år sedan och då kan en "ÅsaNisse" varit försvarlig,
Och nej en Porsche motor skall inte behöver renoveras ofta. Låg effekt låga varvtal gör att om den skötts så håller dom länge väldigt länge. (Den specifika motorn har 25hk/cylinder eller 55hk/l som en b20 sport med dubbla SU)
Man får inte glömma att våra nu dyra bilar har varit väldigt billiga under en period för något tiotal år sedan och då kan en "ÅsaNisse" varit försvarlig,
Och nej en Porsche motor skall inte behöver renoveras ofta. Låg effekt låga varvtal gör att om den skötts så håller dom länge väldigt länge. (Den specifika motorn har 25hk/cylinder eller 55hk/l som en b20 sport med dubbla SU)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Hål i block
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Hål i block
Jag har ett 7R 2,7 mag-block liggande i sthlm om det skulle vara aktuellt.
Re: Hål i block
Som Peter skrev tidigare Fryntlige Frasse har nog stansar för motornumren med stjärnor! det tror jag orks att det finns där ute.
åtminstone har det funnits reservdelsblock som man byfat motorer på och de saknar Typ och Motornummer och är tämligen åtråvärda i race sammanhang för det går att bygga upp i stort sett vilken motor som helst på.
Men för att de skall bli matchung numbers fullt ut så behöver man nog ha det skadade blocket. Det är heller inte säkert att det blir matching hur man än knackar in i efterhand. ADAC tex röntgar vid en besiktning och ser om det funnits ett nummer tidigare som frästs bort innan det nya är instansat på ett beg block.
Blocken har följande märkningar:
Gjutklocka på halvorna tex 1965 och punkter för den månad som de gjöts i. Det kan tex stå 1964 på ena halvan och 1965 på den andra.
Ett 3 siffrigt nummer mitt på halvorna vid skruvförbandet, det anger vilka halvor som har sambearbetats.
Ett typ nummer ex 911/02
Under det ett 4 siffrigt sekvensnummer
motornumret (Varierande position beroende på alu eller magnesium)
Det är inte sker att det är samma skillnad i ch nummer som motornummer på en bil. De byggdes inte in i den ordningen nödvändigtvis. Olika typsnitt på dessa stansningar
Vet att det finns lite annan märkning på nyare block men det är en annan femma. Tex står årtalet på annat vis. 19 över ett streck och 79 under för ett block från 1979...
åtminstone har det funnits reservdelsblock som man byfat motorer på och de saknar Typ och Motornummer och är tämligen åtråvärda i race sammanhang för det går att bygga upp i stort sett vilken motor som helst på.
Men för att de skall bli matchung numbers fullt ut så behöver man nog ha det skadade blocket. Det är heller inte säkert att det blir matching hur man än knackar in i efterhand. ADAC tex röntgar vid en besiktning och ser om det funnits ett nummer tidigare som frästs bort innan det nya är instansat på ett beg block.
Blocken har följande märkningar:
Gjutklocka på halvorna tex 1965 och punkter för den månad som de gjöts i. Det kan tex stå 1964 på ena halvan och 1965 på den andra.
Ett 3 siffrigt nummer mitt på halvorna vid skruvförbandet, det anger vilka halvor som har sambearbetats.
Ett typ nummer ex 911/02
Under det ett 4 siffrigt sekvensnummer
motornumret (Varierande position beroende på alu eller magnesium)
Det är inte sker att det är samma skillnad i ch nummer som motornummer på en bil. De byggdes inte in i den ordningen nödvändigtvis. Olika typsnitt på dessa stansningar
Vet att det finns lite annan märkning på nyare block men det är en annan femma. Tex står årtalet på annat vis. 19 över ett streck och 79 under för ett block från 1979...
Re: Hål i block
Inte helt optimalt för dig då maskinbearbetning är nödvändigt för att få plats med 2.7 cylindrar men har en demonterad 2.2T motor (i renoveringsbehov och saknar kamaxelhus) så lätt att inspektera blocket, 11,000 kr kostar den.
Re: Hål i block
It's alive!!!
Efter en omfattande renovering av TA sportvagn så har jag nu fått köra hem bilen.
Bland annat nytt block, nya cylindrar, slipad och härdad kamaxel, nya kedjesträckare, etc etc
.
Mvh Jonas
Efter en omfattande renovering av TA sportvagn så har jag nu fått köra hem bilen.
Bland annat nytt block, nya cylindrar, slipad och härdad kamaxel, nya kedjesträckare, etc etc
.
Mvh Jonas
Re: Hål i block
Grattis!! Då är det riktigt gjort!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79