Hål i block

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Hål i block

Post by Sanoj »

Fråga: Hur troligt är det att man inte sett eller varit medveten om ett hål i vevhuset när man packat om en motor så den är absolut torr?
IMG_2063.jpg
IMG_2063.jpg (67.37 KiB) Viewed 9517 times
IMG_2064.jpg
IMG_2064.jpg (107.25 KiB) Viewed 9517 times
Mvh Jonas
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Hål i block

Post by felix83 »

Inte så värst, skulle jag tro.
Du har inga bilder i bättre upplösning?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hål i block

Post by peterc »

Frågan är väl om den blivit ”ompackad” över huvud taget? Värre Åsa-Nisse lagning har jag aldrig sett.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hål i block

Post by henca »

Menar du att den där brickan sitter där för att täcka för ett hål i vevhuset? Är det inte ungefär där som WUR brukar sitta?

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Hål i block

Post by Sanoj »

"Menar du att den där brickan sitter där för att täcka för ett hål i vevhuset?"
Enligt firman som har tagit ut motorn för renovering, ja.

// Jonas
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Hål i block

Post by Sanoj »

Screenshot_20201026-192924_Gallery.jpg
Screenshot_20201026-192924_Gallery.jpg (731.43 KiB) Viewed 9471 times
Screenshot_20201026-192816_Gallery.jpg
Screenshot_20201026-192816_Gallery.jpg (488.68 KiB) Viewed 9471 times
Screenshot_20201026-192806_Gallery.jpg
Screenshot_20201026-192806_Gallery.jpg (471.51 KiB) Viewed 9471 times
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hål i block

Post by henca »

Det ser ju ut som en medveten lagning som gjorts efter ett ganska jobbigt haveri. Det skulle kunna vara så att lagningen hängt med i ganska många år. Men som du säger, någon som meckat lite mer seriöst med motorn borde ha sett det där. Vad är det för firma som renoverar motorn nu? Om det är någon med gott rykte kan de nog råda dig hur man bäst går vidare med motorn.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Hål i block

Post by Sanoj »

TA Sportvagn.
Hitta nytt block, ingen idé att gå vidare som det är nu.

// Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hål i block

Post by peterc »

Inte blir det snyggt som stativ till ett glasbord heller. Åsa-Nisse har lagt ner ett otroligt jobb måste jag säga, på något som dock är totalt dödfött från början!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hål i block

Post by henca »

Sanoj wrote: Mon Oct 26, 2020 8:16 pm TA Sportvagn.
Hitta nytt block, ingen idé att gå vidare som det är nu.
Jo, det är ju en Porsche-verkstad med gott rykte. Om han rekommenderar nytt block (eller kanske begagnat) så behöver du inte tveka om att det är bästa lösningen. Trist att du skulle åka på denna typ av dyra reparationer.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Hål i block

Post by Sanoj »

"Trist att du skulle åka på denna typ av dyra reparationer."

Ja det kan man tycka. Jag tycker att det som är ännu värre är att det är en alldeles för liten krets, gammelporschebilar. Det blir en "alla känner alla" mentalitet och man försöker hålla sig väl med alla, vilket ofta är bra, men det finns också individer som borde hängas ut.
Bara det detektivarbetet jag har gjort pekar på att det inte är första...eller sista gången som fuskrenoverade bilar krängs till sånna som mig, för lite pålästa, lite för blåögda.

// Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hål i block

Post by peterc »

Jo det är en sorglig historia det här. Man ska ALDRIG ge sig på att köpa ”speciella bilar” utan att ha någon med sig som har erfarenhet. Det försöker jag säga till alla som har sådana tankar. Gäller inte bara gamla höfläktar utan alla ”udda” bilar.
Sedan så tror inte jag att folk håller tyst för att några skojare ska få hållas. Många av oss vet var den här bilen kommer ifrån och hade varnat dig om vi vetat.
Dock verkar det ha blivit norm i Sverige att om man påtalat ett fel så blir man ”the bad one” och den som har gjort fel blir kränkt och får ”skydd” av flocken.
Nog om det. Någon skrev något om nytt vevhus och det finns inte. Anledningen är att Porsche vill inte sälja magnesiumvevhus för att de är så dåliga. Begagnade har alltid utmattningssprickor runt gängorna till topplocksskruvarna men det där vet Tony allt om. Vi har sprickprovat 10-15 stycken när jag behövde ett.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Hål i block

Post by Sanoj »

Peter, har nu lite råd var jag ska leta efter ett begagnat?
Finns det andra alternativ som är "kostnadseffektivt", en ny större motor kommer väl kräva en massa speciallösningar för att funka i bilen antar jag?

Mvh Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hål i block

Post by peterc »

En 3-liters K-jetronic motor (aluminiumvevhus) är nog bara att skruva i?
Dock blir det gärna lite ”moment 22” av det. Lätt att bli blåst igen, ska man veta att det är bra grejor ska det tas isär, och ja ...💰💰💰💰
Men allt det där kan Tony mycket bättre än jag.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
911_slategrey
Posts: 50
Joined: Thu Jan 26, 2017 12:17 pm

Re: Hål i block

Post by 911_slategrey »

Lider med dig Jonas, blir trött på att personen ifråga fortsätter att jobba med dessa bilar och motorer. Har tyvärr samma/liknande erfarenhet.
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Hål i block

Post by Bellof »

Hej. Kanske lite OT, men en gång när jag var på Porschemuséet så sades det där att man gjutit/skulle gjuta en laddning nya(gamla) 2.0 alublock. Pris ca 6500 euro. Har inte hittat någon info på nätet om detta. Snackade dom BS ?
Nilsson
Posts: 209
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Hål i block

Post by Nilsson »

Finns en kille i Danmark som är på gång att tillverka nya alu-block.
www.itgracingteam.dk
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hål i block

Post by henca »

Om jag minns rätt har du en 2.7L motor och då är nog reservdelsnummer till delen som du vill ersätta 91110191500. Precis som Peter skriver verkar det inte gå att få tag i nytt. Man kan hitta begagnat på t ex ebay, men det är ju mycket pengar och med tanke på att de kan vara utmattade vid pinnbultarna känns det trist att ge sig in i ett sånt lotteri. Hoppas Tony kan råda dig genom detta.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hål i block

Post by peterc »

Man kan använda ett 2,0 aluminiumvevhus 65-68 och sen lämna det till exempelvis Mittelmotor för bearbetning till 2,7. Det var så jag gjorde till slut. För 10 år sen kostade den resan runt 50-60 kkr. Då var allt annat i min motor i perfekt skick. Kolla detta först. Tony monterade allt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hål i block

Post by MagnusW »

Sanoj wrote: Mon Oct 26, 2020 4:04 pm Fråga: Hur troligt är det att man inte sett eller varit medveten om ett hål i vevhuset när man packat om en motor så den är absolut torr?

IMG_2063.jpg

IMG_2064.jpg

Mvh Jonas
Mycket medveten....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hål i block

Post by MagnusW »

Jag måste dock säga att lagningen ser ambitiös ut....
Tror dock det är svårt att få tätt...

Ett begagnat magnesiumblock kan man nog hitta, men det är ju en chanstagning om det är "rakt" och som Peter säger så har de ofta sprickor.
Det danska alternativet är inte klart ännu, han skulle vara klar för provkörning på Knutstorp nu i höst, men tror inte han hunnit det. Det blir nog ruskigt dyrt också!
En ny 3 liters motor är nog ett bra alternativ, men köp då med bra "proveniens".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hål i block

Post by peterc »

Åsa-Nisse har nog använt aluminium till lagningen. Kollade i Karlebo. Det skiljer 8-9% i värmeutvidgningskoeficient mellan magnesium och aluminium. Inte jättemycket men nog för att motorn ska ”slå sig” när den blir varm. Även om Åsa-Nisse fått allt perfekt i kallt tillstånd så blir det något annat vid driftstemperatur. Det börjar läcka, skruvförband har inte rätt förspänning och så lossnar det med tiden och läcker ännu mer. Som jag sa förut, dödfött från början. Inte gjort för att hålla utan för att bli av med skiten.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hål i block

Post by MagnusW »

Definitivt är det aluminium de använt, hade det varit ett alublock hade man kunnat svetsa in biten.
Nä, inte värt att göra något åt detta block....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hål i block

Post by Johannes »

Trist läge men ingen hade nog upptäckt det skojeriet i bil.

Men Nisse har nog haft hjälp av Klabbarparn. De har nog haft ett ganska väl utrustat garage och samtidigt kan man ju undra när man ser skruvarna, är det reparerat en eller två gånger...

Noonan säljer nya billet vevhus. Vet inte om alla motorvarianter finns i sortimentet. Löste häromåret om en jänkare son hade gjutit upp block och planerade fler storlekar. Borde kunna gå att hitta via nätet.

Även magnesium är svetsbart men det är inte bara att bränna på. Det är känt för att suga åt sig olja och kräver förvärmning.

Hur som helst så tror jag att det har gått en stake genom blocket och det kan ha dragit med sig mer. Såvitt jag förstår då är det ett annat block och återuppbyggnad som gäller.

Ett noonan ligger på över 150 kkr innan det finns i ett svenskt garage...
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hål i block

Post by Johannes »

Efter tel samtal till Tyskland

Nytt 2.0 i alu 20 tusen
Begagnat 6 tusen

Beg 2.7 RSR turbo 20 tusen

Nytt magnesium 2.7 25 tusen
Beg magnesium 3 tusen

Moms 16 % tillkommer

Ovanstående priser i Euro

Med andra så handlar det om en kvarts miljon SEK för ett nytt 2.0 block.


Info från Freisinger i Karlsruhe
Post Reply