70s drivaxlar till 915

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

70s drivaxlar till 915

Post by petter »

Hur får man drivaxlarna från en 70 med två piggar och fyra bultar att lira med en 915 låda med sex bultar på bästa sätt ? s
IMG_06092020_204315_(1080_x_1080_pixel).jpg
IMG_06092020_204315_(1080_x_1080_pixel).jpg (374.03 KiB) Viewed 5202 times
IMG_06092020_204330_(1080_x_1080_pixel).jpg
IMG_06092020_204330_(1080_x_1080_pixel).jpg (284.65 KiB) Viewed 5202 times
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by MagnusW »

Vilka flänsar har 915 lådan? Den har inte 100 mm med M8or?

Har den 108mm med M10, då tar du bort styrpinnarna borrar ur hålen till 10 eller 10.5 , likadant med damasken så att du får i 6st M10. Det är en bra uppgradering. Du får skaffa 2 halvmånebrickor till också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by Homegrown »

Man kan byta hubbarna i lådan så du får 108mm
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by petter »

MagnusW wrote: Mon Sep 07, 2020 10:01 am Vilka flänsar har 915 lådan? Den har inte 100 mm med M8or?

Har den 108mm med M10, då tar du bort styrpinnarna borrar ur hålen till 10 eller 10.5 , likadant med damasken så att du får i 6st M10. Det är en bra uppgradering. Du får skaffa 2 halvmånebrickor till också.
Jo lådan har 100 mm och drivaxlarna har 108 så kanske man kan bygga om lr adapter lr liknade men var kan man hitta sånt?
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by petter »

Homegrown wrote: Mon Sep 07, 2020 8:29 pm Man kan byta hubbarna i lådan så du får 108mm
Testade byta hubbar till 108 från en låda jag hade liggandes men dom såg inte lika ut så det funkade inte
IMG_27092020_150045_(1080_x_1080_pixel).jpg
IMG_27092020_150045_(1080_x_1080_pixel).jpg (236.88 KiB) Viewed 5015 times
det heller
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by petter »

Drivaxlarna är 30 mm och var väl 25 original så kanske dom kan komma från en mer potent bil ?
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by MagnusW »

Har sett dom som stuckit av flänsarna i svarv och svetsat på 108 mm fläns.
915 stubbar är en djungel, 100/108mm, grov/fin splince, Dessutom finns grov splince med olika längd om det är diff broms eller inte....
Du behöver hitta stubbar från en 75a* eller tidigare, de har 108mm och grov splince. Alternativt så hittar du en diff från 78 eller senare som har fina splince.

*Edit: 74->75 Kan var mitt i 75 också de bytte.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by MagnusW »

Drivaxlarna är 30 eller 27mm. 27 mm för de med 100mm knutar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by petter »

MagnusW wrote: Sun Sep 27, 2020 3:29 pm Har sett dom som stuckit av flänsarna i svarv och svetsat på 108 mm fläns.
915 stubbar är en djungel, 100/108mm, grov/fin splince, Dessutom finns grov splince med olika längd om det är diff broms eller inte....
Du behöver hitta stubbar från en 75a* eller tidigare, de har 108mm och grov splince. Alternativt så hittar du en diff från 78 eller senare som har fina splince.

*Edit: 74->75 Kan var mitt i 75 också de bytte.
Lådan har idag 100 och fin splince så försöker hitta 108 med fin splince lr kanske enklare byta drivaxlarna ? Var bör man kunna hitta dessa grejer ?
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by MagnusW »

Jag tror du behöver hitta flänsarna från växellådan från en sen 85a eller 86a. Inte så lätt antagligen. Kanske går att köpa nya för löjliga pengar....
Att byta drivaxlar passande till växellådan är nog enklare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by MattiasB »

Hur är det med turbons drivaxlar, passar de mot 915 låda/hubbar och har de kraftigare infästning?

Fick av min drivaxel iallafall på min bil där den lossnat mot hjulet. Hade bara 1 pigg på vardera
sida, även den mot växellådan som satt fast kvar.
Känns som man vill satsa på rejäla grejer som ej lossnar eller går av. Jobbigt ifall man ej kan lita på det
vid aktiv körning eller man är långt bort.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 70s drivaxlar till 915

Post by MagnusW »

930 har 108mm också. Utmaningen med 915 är medbringarna, man vill ha 108mm med m10or.
De äldre med 4 M10 och två stift kan man med fördel borra och gänga för 6 st m10 istället.

På min 69a borrade jag upp drivknutarna och satte helicoil i stubbaxlarna ute vid hjulen (växellådan är G50 som har 108mm).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply