70s drivaxlar till 915
70s drivaxlar till 915
Hur får man drivaxlarna från en 70 med två piggar och fyra bultar att lira med en 915 låda med sex bultar på bästa sätt ? s
Re: 70s drivaxlar till 915
Vilka flänsar har 915 lådan? Den har inte 100 mm med M8or?
Har den 108mm med M10, då tar du bort styrpinnarna borrar ur hålen till 10 eller 10.5 , likadant med damasken så att du får i 6st M10. Det är en bra uppgradering. Du får skaffa 2 halvmånebrickor till också.
Har den 108mm med M10, då tar du bort styrpinnarna borrar ur hålen till 10 eller 10.5 , likadant med damasken så att du får i 6st M10. Det är en bra uppgradering. Du får skaffa 2 halvmånebrickor till också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 70s drivaxlar till 915
Man kan byta hubbarna i lådan så du får 108mm
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: 70s drivaxlar till 915
Jo lådan har 100 mm och drivaxlarna har 108 så kanske man kan bygga om lr adapter lr liknade men var kan man hitta sånt?MagnusW wrote: ↑Mon Sep 07, 2020 10:01 am Vilka flänsar har 915 lådan? Den har inte 100 mm med M8or?
Har den 108mm med M10, då tar du bort styrpinnarna borrar ur hålen till 10 eller 10.5 , likadant med damasken så att du får i 6st M10. Det är en bra uppgradering. Du får skaffa 2 halvmånebrickor till också.
Re: 70s drivaxlar till 915
Drivaxlarna är 30 mm och var väl 25 original så kanske dom kan komma från en mer potent bil ?
Re: 70s drivaxlar till 915
Har sett dom som stuckit av flänsarna i svarv och svetsat på 108 mm fläns.
915 stubbar är en djungel, 100/108mm, grov/fin splince, Dessutom finns grov splince med olika längd om det är diff broms eller inte....
Du behöver hitta stubbar från en 75a* eller tidigare, de har 108mm och grov splince. Alternativt så hittar du en diff från 78 eller senare som har fina splince.
*Edit: 74->75 Kan var mitt i 75 också de bytte.
915 stubbar är en djungel, 100/108mm, grov/fin splince, Dessutom finns grov splince med olika längd om det är diff broms eller inte....
Du behöver hitta stubbar från en 75a* eller tidigare, de har 108mm och grov splince. Alternativt så hittar du en diff från 78 eller senare som har fina splince.
*Edit: 74->75 Kan var mitt i 75 också de bytte.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 70s drivaxlar till 915
Drivaxlarna är 30 eller 27mm. 27 mm för de med 100mm knutar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 70s drivaxlar till 915
Lådan har idag 100 och fin splince så försöker hitta 108 med fin splince lr kanske enklare byta drivaxlarna ? Var bör man kunna hitta dessa grejer ?MagnusW wrote: ↑Sun Sep 27, 2020 3:29 pm Har sett dom som stuckit av flänsarna i svarv och svetsat på 108 mm fläns.
915 stubbar är en djungel, 100/108mm, grov/fin splince, Dessutom finns grov splince med olika längd om det är diff broms eller inte....
Du behöver hitta stubbar från en 75a* eller tidigare, de har 108mm och grov splince. Alternativt så hittar du en diff från 78 eller senare som har fina splince.
*Edit: 74->75 Kan var mitt i 75 också de bytte.
Re: 70s drivaxlar till 915
Jag tror du behöver hitta flänsarna från växellådan från en sen 85a eller 86a. Inte så lätt antagligen. Kanske går att köpa nya för löjliga pengar....
Att byta drivaxlar passande till växellådan är nog enklare.
Att byta drivaxlar passande till växellådan är nog enklare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 70s drivaxlar till 915
Hur är det med turbons drivaxlar, passar de mot 915 låda/hubbar och har de kraftigare infästning?
Fick av min drivaxel iallafall på min bil där den lossnat mot hjulet. Hade bara 1 pigg på vardera
sida, även den mot växellådan som satt fast kvar.
Känns som man vill satsa på rejäla grejer som ej lossnar eller går av. Jobbigt ifall man ej kan lita på det
vid aktiv körning eller man är långt bort.
Fick av min drivaxel iallafall på min bil där den lossnat mot hjulet. Hade bara 1 pigg på vardera
sida, även den mot växellådan som satt fast kvar.
Känns som man vill satsa på rejäla grejer som ej lossnar eller går av. Jobbigt ifall man ej kan lita på det
vid aktiv körning eller man är långt bort.
-72 ex racer
Re: 70s drivaxlar till 915
930 har 108mm också. Utmaningen med 915 är medbringarna, man vill ha 108mm med m10or.
De äldre med 4 M10 och två stift kan man med fördel borra och gänga för 6 st m10 istället.
På min 69a borrade jag upp drivknutarna och satte helicoil i stubbaxlarna ute vid hjulen (växellådan är G50 som har 108mm).
De äldre med 4 M10 och två stift kan man med fördel borra och gänga för 6 st m10 istället.
På min 69a borrade jag upp drivknutarna och satte helicoil i stubbaxlarna ute vid hjulen (växellådan är G50 som har 108mm).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79